Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

2nd Fleet, Introductory Scenarios

Startat av nielsen.filip, 10 augusti 2014 kl. 00:56:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Efter att fått detta spelet gratis förra året så har jag nu solo-spelat mig igenom de fem första introduktions-scenariona. Kvaliteten på rapporterna är lite bristfälliga men det får man räkna med mitt under brinnande världskrig.

Scenario 1:
Standing Naval Force Atlantic

Inga bildbevis finns kvar, hörsägen säger dock att de sovjetiska ssm:erna inte nådde upp till förkrigstester och varken den amerikanska Iwo Jima eller någon assault transports träffades. Den sovjetiska jagaren Ottuk samt den brittiska fregatten Active sänkes under en kort strid. Kryssaren Frunze anlände säkert i sovjetisk hamn.

Nato FF sunk 1VP
Frunze ends game in Soviet port 7VP
total: 8VP

-> Marginal NATO Victory

Scenario 2:
Sink the Boomers!

Sovjetiska SSBN är på väg in under isen. Någon måste stoppa dem. Uppdraget faller på Newport News samt La Jolla.

Många ubåtar.

Samma situation, annan vinkel.

En tidigt träffad Ukraina (Typhoon) plus en felräkning som gjorde att NATO inte trodde att Ukraina skulle hinna till packisen. Konsekvensen blev ett övermodigt NATO som splittrade upp sin styrka. Den gammelmodiga Foxtrot:en Magnitogorskiy fick in en träffa på La Jolla och situation var ombytt.

La Jolla sunk 1VP
Newport News sunk 1VP
Ukraina reach pack ice 5VP
Donskaya reach pack ice 4VP
Karelskaya reach pack ice 4VP
total: 15VP

-> Decisive Soviet Victory

Scenario 3:
Into the Jaws of the Backfire

NATO skall förstärka i Nordkappsregionen. Sovjet vill stoppa detta och har cirka 20 T-26 Backfire (T-22M) samt 25 T-16C Badger plus lite blandade MIG för uppdraget.

Startsituationen:

NATO:s grupper:

Backfire:

Sovjet försökte slå ut ett hangarfartyg, Illustrious, för att förenkla anfallen men lyckades inte komma igenom CAP:en. När fokus skiftade mot transportfartygen var det alldelses för sent. Det sovjetiska marinflyget lyckades dock skada Iwo Jima och Belleau Wood vilket gjorde att de fick angöra vid Banak istället för Gamvik. Ett sista desperat anfall sänkte Nordsjö-färjan Elk samt landstigningsfartyget Sir Lancelot. Detta räcker dock inte långt och de två anfalland sovjetiska divisionerna kommer få svårt att avancera.

Gamvik:
Ogden 12VP
Intrepid 12VP
Norland 12VP
Sir Tristan 6VP
Sir Bedivere 6VP
Banak:
Belleau Wood 16VP
Iwo Jima 16VP
tot: 80VP

NATO Substantive Victory

Mycket roligt spel och väldigt pedagogiskt sätt att lära ut det. Får göra alla sina misstag med ett vapenslag i taget. När tid finnes så skriver jag ihop något om scenario 4 och 5 också.

Delirium

Intressant det här, de här spelen har alltid seglat under min radar, om uttrycket tillåts, men efter att din namne talat sig varm om modern sjökrigföring i onsdags vaknade en liten nyfiken operatör upp. Ser ju onekligen lite snyggare ut än man tänkt sig...
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

nielsen.filip

Citat från: Delirium skrivet 10 augusti 2014 kl. 10:37:02
Intressant det här, de här spelen har alltid seglat under min radar, om uttrycket tillåts, men efter att din namne talat sig varm om modern sjökrigföring i onsdags vaknade en liten nyfiken operatör upp. Ser ju onekligen lite snyggare ut än man tänkt sig...
Det låter som jag skulle varit med...

Om tid finnes, när första världskriget är slut, så kan jag alltid visa/lära ut det lilla jag snappat upp.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

EvilSpook

nielsen.filip

Den krigsdagboken var en stor anledning till att jag plockade fram spelet!  :up:

Citat från: EvilSpook skrivet 17 augusti 2014 kl. 15:04:51
Äsch...

Det är ett larvigt spel...   :cry:
http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=2247.0

//EvilSpook

Nisse

Ett riktigt bra spel! Spelade det och 6th Fleet massor för ca 20 år sedan. Tyvärr sålde jag båda när jag inte spelat dem på några år. Nått jag ångrar nu.