Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

BorCon (aka BSK)

Startat av Hannes, 25 september 2014 kl. 11:24:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Scipio

Tack till alla som kom och gjorde krigsspelsrummet åter igen till en kalasupplevelse.  :up:

BSK var i mitt tycke verkligen tillbaks på rätt spår i år igen med dunder och brak efter nästan ett decennium av förfall.
Kanontrevlig och hjälpsam bemanning från konventet och tillbaka på den mysiga Bäckängsskolan. Bra käk och mycket roliga kringaktiviteter.
Lite lite folk kanske men säkert mycket mer än det brukat komma dom senaste åren innan ivf. så det är nog också på rätt väg.
Arrangerar dom BSK med samma upplägg nästa år så kommer jag garanterat tillbaka.

Själv så han jag med att spela:
La Patrie en Danger 1814
Star Realms
Maria
Race to the Rhine
2x Fire in the Lake
Hanabi

Efter att ha spelat Andean Abyss ett par gånger och haft väldigt svara känslor för det så fick jag ett betydligt mer positivt intryck av Fire in the Lake som jag vill prova på mer framöver. Kändes mer svängigt och intressant helt klart.

Hanabi var också en skum, rolig och lättsam överraskning som Elias introducerade. Ett ex. åkte ner i inköpslistan.
"Randomization is too important to be left to chance"

Mats Eden

Japp, en bra helhelg med mycket och trevligt spelande.  :up:

Ser fram emot att träffas igen på Galore i februari   :)

/Mats

Elias Nordling

En av nina första tankar i morse var att man, för att hindra att Nordvietnam värper upp hela sin styrka på ett drag naturligtvis måste hålla nere antalet baser och Ho Chi Minh-leden. Om jag fortfarande tänker strategi två dagar efter att jag slutade spela så var det nog bra :-)

Jag hade jättetrevligt! Vi var inte så många i krigsspelsrummet men vi som var där hade det bra, och jag tyckte att lokalen och servicen var jättebra! Jag gör gärna om det! Ses på Galore!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Själv lyckades jag komma in på en social visit/störningsmoment sent under fredagskvällen men framförallt spendera hela lördagen i krigsspelsrummet. Det var inte så mycket folk på konventet, men det är ändå klart bättre än vad det varit tidigare - och det fanns faktiskt ett riktigt krigsspelsrum, bara det! Jag hoppas de får ihop det ännu bättre i framtiden, några riktigt stora arrangemang borde väl dra folk tillräckligt, men det är ju inte vi beroende av.

Jag spelade BAR Fontenoy (Melle scenario 9) ihop med Engelbrekt och Frocken, sedan hängde jag med lite på Musket and Pike i jätteformat och avslutade sedan på kvällen med två partier 1775 på tre spelare och lyckades förlora bägge gångerna.

Vad gäller Galore ska jag under november ta kontakt med Patrick och spika en helg, antagligen försöker vi med slutet av januari som förra gången. Barnen kommer ändå att bli sjuka oavsett när man väljer så det spelar liksom ingen roll.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Nej, förra våren hade vi sjuka barn från januari till juli, ungefär.

Andreas Lundin

Gör som jag, skaffa barn som redan är i 8-11-årsåldern.  :mrgreen:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Delirium

Mats Eden

Upptäckt just en MYCKET viktigt regel vi missade på Fire in the Lake.

Airstrike är 6 max totalt för alla områden, inte sex per område... (jämför ARVN-rekryteringen)

Måste spela igen....

/Mats

Elias Nordling

Det gör ju infiltrationstaktiken med att sprida ut sig över många zoner mer realistisk.

Scipio

Känns betydligt vettigare, kändes lite väl mycket "Ajax extra rent" över det som vi spelade det.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

Vet inte vad det står i reglerna till Fire in the Lake, men i Cuba Libre upptäckte jag att man alltid kan plocka bort en enhet från kartan. Om det gäller även i Fire in the Lake blir US Irregulars lite mer lättanvända.

Mats Eden

Regel 1.4.1 säger att du får ta enheter från kartan när du placerar EGNA enheter (Undantag US får ta ARVN-enheter under en US Train eller Irregulars (eftersom Trupper/Baser hanteras via Commitment)).

Och ett förtydligande, Active enheter blir Underground vid en sådan hantering.

Så, ja, lite större frihet :-)

(redigerad, då jag läste fel på undantaget förut...)

Mats Eden

Hmm...  Jag har inte varit tillfreds tolkning av ARVN-train vi gjorde, om den var rätt eller inte.

BGG-sökning visade att vi var för stränga mot ARVN:

Wendell,

You played it correctly. It's up to 2 Rangers, or up to 2 Irregulars, or up to 6 ARVN cubes (any combo of Troops and/or Police) in each Training space. The Foldout AID card incorrectly says 1-6 ARVN cubes; one of our COIN vet playtesters, Mike Owens, noticed this glitch late in the proofing process so there wasn't time to fix it; the Rulebook has it expressed correctly. That's especially important for the US player who may want to place no cubes/Rangers/Irregulars, but simply want to Pacify to increase Support or lower Patronage; it may also be helpful for the ARVN player who also wants to Pacify a space to decrease Opposition or increase a Neutral space to Passive Support to keep out NVA/VC Rallys.

Delirium

Citat från: Mats Eden skrivet  6 november 2014 kl. 20:39:14
Upptäckt just en MYCKET viktigt regel vi missade på Fire in the Lake.

Airstrike är 6 max totalt för alla områden, inte sex per område... (jämför ARVN-rekryteringen)

Måste spela igen....

/Mats

Vi spelade Fire in the Lake i måndags, riktigt kul och riktigt svårt att få in alla variabler i huvudet. Men måste spela igen. Att spela air strike med sex per område låter onekligen maxat för yankeen.