Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

P.T.O (SPI/TSR)?

Startat av aegneus, 4 november 2014 kl. 21:14:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Någon som har erfarenhet av detta? Sitter med ett ex och behöver bestämma om det skall ha plats på hyllan.
(Har kört E.T.O för länge sedan som var helt OK även om jag har haft roligare med WiF och 3R)

Fredrik H

Jag har spelat PTO flera gånger. Det ger en rimlig historia och lyckas blanda strategiska beslut med en hel del taktiska avvägningar (framför allt i flottstriderna). Spelet bygger på ETO men man har lyckats väl med att lägga till de regler som skapar känslan av öhoppande och katt och råtta-leken mellan hangarfartygen. Jag tycker mycket om både ETO och PTO och kommer fortsätta spela båda spelen framöver.
Gillar du WIF bättre än ETO är jag ju inte säker på att PTO är din likör. Jag gillar ju inte WIF så särdeles mycket, jag tycker spelbesluten i det spelet känns för konstgjorda. Third reich har väl en Japansk variant som kanske passar dig bättre? Jag har aldrig spelat den dock, 3R var inte min kopp te heller. 
Jag tycker att du ska behålla och spela PTO. Men det kanske är detsamma som att säga att du ska ha min spelsmak? Det bästa är kanske att du ställer upp och kör ett parti för att känna om det är ditt spel.

aegneus

Alla svar mottages tacksamt. Jag har inte spelat något Pacificspel på den här nivån och WiF är mer en favorit för att man får hela globen med det än för att man får en bra representation av Asiendelen. Rising Sun (3R) är inte intressant, och 3R är mer kul för att det är spelbart än för att det är realistiskt :). Egentligen tror jag typ Fire in the Sky borde vara perfekt, men det står fortfarande ospelat i hyllan.
Och helt realistiskt sett borde P.T.O stå där med om jag behåller det. Men jag är lockad. Det är mer plats än lust som är haken.

tinG

Själv väntar jag ivrigt på andra utgåvan av Mark Herman's PACIFIC WAR och jag har inte heller riktigt givit upp hoppet på att APTO (DG) är spelbart.

Tillägg: Blev äntligen krigsspel.se-befodrad till kapten!  :mrgreen:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Ja, det där var ju en annan fråga. Pacific War eller P.T.O. ...

Delirium

Som en del krigsspel.se - medlemmar vet alltför väl tjatar jag ibland om PTO. Jag har det också och vill spela det. Jag gillar även World in Flames eftersom det är globalt (min utopi är att spela ETO och PTO sida vid sida). Jag delar dina åsikter om 3R (även om Advanced Third Reich var spännande och hade bra diplomatiregler). Generellt tillhör jag de som tycker att marknaden på övergripande WW2-spel mättades på tidigt 90-tal.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet  5 november 2014 kl. 11:54:00
Ja, det där var ju en annan fråga. Pacific War eller P.T.O. ...

Äpplen och apelsiner i min bok. Pacific war kommer jag också att införskaffa, men att spela hela kampanjen i det systemet kommer jag aldrig att göra gissar jag, i alla fall inte till slutet. Det är bara för mycket detaljer. Däremot så är de större scenarierna som spel i sig.
PTO är ett kampanjspel som går (relativt) fort, i alla fall i jämförelse med PW. I båda så förlorar man med Japan.  :(

aegneus

Jag tror en VC i Pacific War är att ' The Japanese win a remarkable victory if they don't lose [by being atom bombed]'. Så ja, frågan är inte om Japan förlorar utan hur. Men där är ju många spel.

Så.  P.T.O i Göteborg någon gång? Får nog ta det av till salu listan.

Delirium

PTO ger inte särskilt mycket pengar, jag har kollat upp det tidigare. :)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

aegneus

Lika bra att behålla menar du?  :)