Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs 1914 Twilight in the East

Startat av Strv102r, 13 december 2014 kl. 16:23:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Min 8. armé närmar sig sina operativa mål, markerade med stjärnor. 3. armén högerflygel och center har kört fast i de österrikiska 17. 3 och 11 kårerna. Men vänsterflygeln som anfaller längs gränsen mellan  de österrikiska 2. och 3. arméerna har en lucka framför sig och kommer kunna omfatta 11. kåren.

I österrikiska 4. arméns östra avsnitt har hand 6. kår fastnat i en dödsmatch med min kårer från 5. armén. Jag är starkare och räknar med att på sikt kunna slå 6. kåren och därefter anfalla mot sydväst. I hans västra avsnitt däremot så har han övertaget då han kraftsamlat tre kårer mot min enda, 25., kår. Dessutom har han bara svagt kavalleri framför sig i centern. I min 4. armés område fördröjer jag mot LUBLIN mot den starkare österrikiska 1. armén.

Jag har ett dilemma då jag för att kunna reagera på kraftsamlingen i min 5. armés västra område måste överge de operativa målen. De vill jag inte än. Lösningen är kanske att nyttja den tillkommande 9. armén genom att ge den områdesansvar mellan 4. och 5. arméerna. Det skulle minska 5. arméns område och låta den fortsätta sin offensiv medan 9. armén får ansvar för den defensiva delen mot CHELM. Det skulle kunna innebära att 9. armén tar över grenadjärkåren från 4. armén och 25. kåren från 5. armén.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

8. armén har tagit sitt första operativa mål! Framför 12. österrikiska kåren går det segt men söder därom rinner jag över floden och vidare västerut. 7 österrikiska kåren som var tänkt att ta över det området slickas istället mot luckan mellan 11 och 12 kårerna där min tredje armé pressar de svaga förbanden i området bakåt. LEMBERG är fortfarande starkt försvarat i rakt östlig riktning.

I 4. österrikiska arméns nordöstra område lider 6 kåren ett nederlag som gör att det inte är hållbart att fortfarande vara offensiva. Hellre än att överge målen så justerar han gränserna och underställer 6 kåren till den defensiva 3. armén. 4. arméns offensiv når framgång i öster och 2 kåren tränger delvis förbi min 25 kårs flank och hotar omfatta 25 kåren. Gardes kårens tät anländer och får ta hand om det kommande dygn. I min 4. armes område pressas jag tillbaka mot LUBLIN främst i väster.Den norra 14 kåren borde vara märkt 18 kåren.

Sammanfattningsvis på inga sätt avgjort utan båda har upplever framgång och kris samtidigt! Mycket spännande!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

8. armén börjar dar ur sina ställningar med 12 kåren för att inte bli avskurna av ryska 12 kåren i söder och 10 kåren i norr. Den rödkantade vita stjärnan har hamnat fel. Samtidigt börjar 3 armén lämna ställningarna öster LEMBERG och dra sig bakåt. På bilden håller de tillbakaryckande ännu LEMBERG.

I norr gör 4. armén halt. Men 1. fortsätter mot LUBLIN medan jag försöker övergå till försvar efter att ha fördröjt. Finns ju inte mycket mer terräng att ge upp. Jag bestämmer mig att omdirigera 3. kaukasiska kåren vars tät finns bakom min 3. armé till 4 . armén.

Strv102r

Strax efteråt så fortsätter den österikiska reträtten i öster. LEMBERG överges och intas snabbt av 3. armén som också tar ett annat av sina operativa mål ca 25km norr LEMBERG.

I norr äe det inte lika glädjande. Kår Kummer och 1. kåren får lysande framgångar (hur kan man slå så bra två gånger i rad!?) i anfallen mot 18 kåren som försvarar väster och nordväst om LUBLIN. Förbanden viker delvis slagna. 5 kåren får inte alls samma framgång mot min 16 kår vid östra armégränsen. Fienden står nära LUBLIN med 1 kåren när 3. kaukasiska är urlastad.

Strv102r

I södra området så har delar av 2. armén dragit sig upp i nbergen undan min segerika 8. armé. De är på väg till bergspassen antar. Jag avdelar lite förband för att ha koll på dem där uppe, men alla kårer, utom en kavallerikår, anfaller vidare mot väster norr om bergen.

Detaljbilen visar att österrikiska 3. armén har stannat och slåss strax väster LEMBERG. Gränsen mot 2. armén har justerats så att 7 kåren nu åter tillhör 2. armén. Jag anfaller med den återhämtade 21. kåren och 11 kåren men slås tillbaka ganska nesligt av en enda division ur 3. kåren. 10 kåren behöver också återhämta men det får ske medan jag fortsätter anfallet.

I norr har 4. armén trängts ihop i övre nordöstra delen så en gränsjustering måste till. Sagt och gjort. Fienden fortsätter dock med sina framgångsrika anfall och står med 1 kårens spkutspets intill LUBLIN. Den nyanlända 3. kaukasiska kåren går till motanfall mot kår Kummer som börjat tappa stridsvärde. Men det blir ett anti-klimax. Litet utfall för båda.  14 kårens motanfall mot den utsatta täten på fiendens 1. kår blir likaledes ett anti-klimax. Inte mycket händer alls. Och inte lyckas 16 kårens motanfall på 10 kåren heller.

Strv102r

Österrikaren faller bakåt både i 2. och 3. arméernas område och han samordnar dessutom linjen till en ganska rak fin linje. Den ska vi kvadda!

I det norra området misslyckas 3 kaukasiska gång på gång med motanfallen på en av divisionerna i kår Kummer (vita cirkeln) . Otroligt hur dåligt man kan slå ibland! Men till sist så bryts divisionen, mer av sin egen dåliga moral än av prestationer från 3. kaukasiska. 14. kåren lyckas kasta fienden som nått LUBLINS utkanter bakåt (gula cirkeln).  I 4 österrikiska arméns område anfaller 9 kåren över ett vattendrag och tränger del av gardeskåren bakåt. De framryckande hamnar dock i en prekär sits inför motanfallet med hela gardeskåren. Men trots goda prestationer så och stora, rejält stora, förluster på 9 kåren så vägrar fienden att vika tillbaka och håller moralen god. Dags för ett nytt anfall i min spelrunda. Prepared...

Strv102r

2. österrikiska armén fortsätter sin tillbakaryckning medan 3. armén backar långsammare. De har ju en viss trupptäthet nu och det är svårt att tvinga sig fram.

I norr så lyckas I. kåren första armén åter slå sig fram till utkanterna av LUBLIN då 3. kaukasiska presterar dåligt (vit cirkel). IX. kåren håller sitt brohuvud trots alla motanfall och lyckas expandera bruhuvudet så att XVII kåren kan ansluta över (orange cirkel).

Strv102r

Sakta så viker de österrikiska 2. och 8. arméerna. Då fronten förkortats så är de dock ganska starka och det är svårt att få till bra anfall på dem. Österrikaren viker ca en hex per GT för att undvika mina prepared attacks så det går inte fort för mig. Finns inget manöverutrymme längre.

I norr så går det annorlunda. 1. kåren och kår Kummer håller helt på att demoraliseras även om de faktiskt har ganska mycket styrka kvar. Jag övergår till motanfall i både min 4. och 9. armés område. Det blir väl inget stor framgång, ems ens någon, men det övertygar fienden om att offensiven är körd. Han överger sina operativa mål GT 13 (ett GT senare än historiskt) och börjar dra sig bakåt. Kummer går mit vaden vid tyska III Landwehrkåren, 1, kåren mot vaden söder därom och 5  kåren mer söderut. 10 armén övergår till 4 armén men i gengäld får man 4 kåren som varit 4. armens reserv. 4 armén som inte har samma akuta situation som 1. drar bara sakta söderut.

1. armén börjar ta sig över VISTULA västerut med kår Kummer och 1. kåren. 4 kåren är på väg norrut för att förstärka dem. Övriga delar backar sakta söderut. I söder backar 2 och 3 arméerna en hex till. Inte mycket att titta på.

Strv102r

Slutläget i min 8. armés pmråde. Österrikarens 2. armé har mindre delar som försvarar bergspassen ner mot Ungern och jag speglar detta men jag har också en kavallerikår i reserv om han skulle gå till anfall där han är starkare än mig i bergspassen vilket han är på en del områden. Hans skärande egg, 7. och 12. kårerna är uppträngda sydost om PREMYZL och min krafdtsamling ligger också i den riktningen.

Läget i mina 8. och 3. arméers huvudritning i detalj. De trycker på en långsamt vikande fiende mot PTEMYZL från sydost och öster.

Läget nordost om PREMYZL. Min 5 armé har en klar kraftsamling is ödra delen av området i anslutning till 3. armén och stöstar norra delen övervakas bara av kavalleri.

Läget i norr. Össterrikaren drar sig västerut över VISTULA med kår Kummer, mot sydväst och VISTULA med 1. kåren och söderut med 5. kåren. Hela 4 armén backar långsamt mot sydväst och söder. 3. kaukasiska anfaller över VISTULA ett par hex söder om IVANGOROD (i övre vänstra hörnet på bilden) och försvaret flyr i panik, även om en av mina tvp divisioner också viker. Ett motanfall kastar dock tillbaka min division över VISTULA men nu är kår Kummer i mycket dåligt skick. Dock finns ju III LW på plats och 4. kåren är på väg från söder och täten har nått området där Kummer finns.

Slutläget! Rysk seger om än inte överväldigande kanske? Hur förhåller sig detta resultat till det andra har uppnått?

Strv102r

Jag får nog sälla mig till de som hyllar det här spelet. Det var superkul! Skulle vara kul att köra Tannenberg igen och se vad man kan åstadkomma med lite mer kunskap om systemet.