Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille des Quatre Bras

Startat av tinG, 5 december 2014 kl. 15:16:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Tänkte bara dela med mig av ngr bilder som beskriver den överraskade händelseutvecklingen i vårt senaste La Bat projekt. Vi började spela det historiska scenariot ur QB II som startar 11.20 pm och variabla förstärkningar, dvs. Tärningsrull tre rundor innan utsatt tid för att se ifall anländande enhet kommer tidigt, förväntat eller sent till valplatsen. Det kan då variera +/-40 min (2 rundor).

Vi har spelat fram till 1.20 pm. och bilderna som följer visar situationen vid denna tidpunkt.

Som ni förstår är den Anglo-allierade armén hårt trängd och Ney's delarmé hotar att ockupera korsvägen vid Quatre Bras innan engelsmännen ens kommit fram. Wellington, som för ögonblicket försöker konferera med Blücher vid Ligny några km västerut, har sannolikt myror i brallan och torde vara angelägen över läget för hans eget befäl.
Prinsen av Orange's I kår som hade till uppgift att stoppa fransmännens vänsterflygel har uppenbarligen tagit sig vatten över huvudet och avancerat på tok för långt fram. Hans belgiska 2:a infanteridivision är på väg att skyfflas undan västerut och Reille's franska II kår har snart tagit kontroll över den viktiga Brüsselvägen. Picton's Reservkår är dock på väg norrifrån och ser ut att tvingas till strid direkt ur marschkolonn. 

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Johan Wessberg

Tack för en fin rapport! Vilka regler använder ni? Undrar bara om era intryck.

Jag spelade lite av första upplagan för *många* år sedan, men jag har ett ex av andra upplagan som sitter här och jag har funderat på att använda det för att lära mig Marie-Louise-reglerna. Alternativet känns som schevardino-scenariot i nya Moscowa.

Sent from my iPad using Tapatalk

tinG

Citat från: Johan Wessberg skrivet  5 december 2014 kl. 23:29:09
Tack för en fin rapport! Vilka regler använder ni? Undrar bara om era intryck.

Jag spelade lite av första upplagan för *många* år sedan, men jag har ett ex av andra upplagan som sitter här och jag har funderat på att använda det för att lära mig Marie-Louise-reglerna. Alternativet känns som schevardino-scenariot i nya Moscowa.

Vi kör med Regs XXX... Vi började där och lyckades ta oss igenom ett kvarts parti Moskva på 3½ spelare. Det gav oss skinn på näsan, trots att vi faktiskt sneglade på ML-reglerna när Regs kändes alltsför regeltunga. För visst är dom det, det går inte att komma ifrån att det är den SM-iga sidan av dig som spelare som måste tillåtas få överhand.
;)
ML funkar säkert ypperligt, men när men redan börjat i  fel ända är det ibland svårt att vända tillbaka i komplexitet. Skillnaderna är väl egentligen rätt små i slutändan, det som tillkommer är multi-hex formations och M A S S O R av extra kavallleriregler...

Intryck av reglerna. Jag är kompis med allt utom möjligt reglerna för Out-of-Command... Sen måste jag nog säga att jag med intresse följt diskussionen kring Fire Combat på CSW. och funderar över effekterna att helt skippa infanterieldgivning under Fire Phase till förmån för artilleri och skirmärer.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Lars M Wistedt

Som ren kuriosa sa besokte jag Waterloo och Quatre Bras samt Ligny 2008 och kunde da konstatera att Gemioncourt ser likadant ut idag, att Bois de Bossu ar helt borta (hugget till ved for frusna Belgare), att det star ett trafikljus I korset vid QB samt att torget I Frasnes nu domineras av en bordell...
Nagot de franska truperna lamnat efeter sig??? :shock: