Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs 1914 Twilight in the East

Startat av Strv102r, 13 december 2014 kl. 16:23:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Det är kört, börja om nu när ni fått koll på spelet och tysken måste spela annorlunda.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Strv102r

Citat från: Delirium skrivet 28 december 2014 kl. 23:43:19
Det är kört, börja om nu när ni fått koll på spelet och tysken måste spela annorlunda.

Det känns väl så, men vi har hunnit lite längre och vi får se var det slutar. Ett historiskt resultat är nog uteslutet.

6 kåren pressar på men en av divisionerna blir nu demoraliserad. Samma sak händer med en av 2. kårens divisioner och anfallskraften i den här riktningen sinar. Ett tyskt motanfall med I reservkåren leder till att 26 reservkåren får en demoraliserad division, men det drabbar även tysken. Nu börjar förbanden krokna...

I väster anländer nu I gardesreservkåren och XI kåren och dessa sätts in i motanfall mot 23 kåren som delvis viker.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tysken kastar om XI och XVII kårerna mot den öppna luckan som öppnat sig i 2. arméns center. Han vill flankera 15 och 13 kårerna då jag verkar hålla på att tappa kraften med alla demoraliserade förband som poppat upp. jag tar och marscherar den nytillkomna 22 kåren, som bara har en handfull brigader, för att förstärka flanken. De demoralsierade förband börjar återhämta men de är ännu sårbara.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

XVII kåren gör bara mindre terrängvinster med sina anfall på 22 kårens tät och XI kåren slås tillbaka av 15 kåren, som dock tar rejält med stryk. 22 kåren börjar komma på plats i sin helhet och den hjälpligt återhämtade 6 kåren står som reserv. Kanske klokt tänkt av tysken med motanfallet, men med för lite och för sent?

I slutläget så har ytterligare ett anfall decimerat 15 kåren, men ett motanfall av 6 kåren tränger tillbaka XI kåren. Det bryter åter 6 kåren, men det kan det vara värt.

Tja... Det gick väl sådär för tysken. Efter en operativ paus kommer 1. och 2. arméerna kunna anfalla på nytt och då tror jag att Ostpreussen faller. När vi spelade Tannenberg i Clash of Giants var slutläget väl liknande. Jag har hittills inte spelat något spel om Tannenberg där man lyckats i närheten av det historiska resultatet. Det känns lite som Frankrike 1940 om de allierade inte tvingas in i Belgien kanske? Någon form av Rennenkampf regler verkar behövas för ingen som vet hur det gick kommer ju låta det ske igen. En aggressiv ryss har svårt att misslyckas upplever jag. Hur har det gått för er andra som provat?

tinG

Ett Aggressivt och Mobilt försvar mot Rennenkampf är A och O. Strat.goalreglerna gör det svårt för de ryska kårerna att ge varandra understöd och tyskarna måste utnyttja sin överlägsna mobilitet och moral för att tvåla till de ryska kårerna en efter en. Det är absolut ingen lätt match och ett par dåliga tärningasslag kan sabotera för tyskarna. Jag tror att det är bäst att gå till anfall tidigt, speciellt om ryssen inleder sitt avancemang prematurt. Den ryska kavallerikåren i norr brukar vara förvånansvärt lätt att fördröja med 1c + bde och ngn LW bde. I, XVII & IR anfaller sen koncentrerat. Det är viktigt att snabbt få XVII ur tågen och i ilfart (Force Marsch) mot gränsen för att inleda preemptiva motattacker.

Ofta har jag sett att den södra delen av Rennenkampf's armé kan isoleras och hotas. Strat.goalreglerna begränsar angränsande kårers möjligheter att ända marschriktning,

Samsonov's 2:a arme rör sig långsamt och utspritt. Ibland har vi sett relativt tidiga motanfall här med. XX kåren tillsammans med LW bde kan slå till mot långt framskjutna förband men det gäller att vara snabb på fötterna och att abolut inte fastna i lägen där man hotas att omringas.

Jag tycker nog ändå att TitE är det spel som närmast lyckas återskapa Tannenbergkampanjen. Jag kan även varmt rekommendera att testa scenariot med Vassal och FoW, grymt spännande!

:up:
-- Napoleon Bonaparte

Frocken

Instämmer, tyskarna har övertag i mobilitet och stridsvärde samt har även fördelar i stridstabellerna. Varje stridsfas där inte tyskarna anfaller är en förslösad stridsfas eftersom ryssarna nöts ned så mycket snabbare. Lägg därtill att ryssarna tack vare de strategiska planerna inte kan rotera ut förband för återhämtning i början så har tyskarna ypperliga möjligheter slå ner de ryska kårerna i skorna, ffa ur första armen.

Rent taktiskt kan tyskarna ha reservdivisioner som flyttas fram till ryssarnas låsta anfall (PA) i countermovement för att ställa till det. Sedan sker motanfall mot de rutor där ryssarna fick extra stryk. I tyskens egna fas skapas nya reserver eller så fortsätter man med anfallen, allt efter tycke och smak.

Har varit nära gråten flera gånger som ryss när tyska förband dansat runt mina mer eller mindre låsta divisioner som inte får återhämta sig innan dom är demoraliserade.

Helt enkelt ett underbart spel
:)

Strv102r

Ok... Den taktiken kräver en del detaljinsyn och inte minst erfarenhet i spelsystemet och dess konstruktion och där är vi nog inte än. Vore kul att prova det vid något tillfälle men nu går vi vidare.

Delirium

Håller helt med Jonas och Fredrik om tyskarna men det är säkert riktigt att flera saker är sådant som man har "glädjen" att upptäcka själv när man spelar. Några ytterligare faktorer:

Som jag sagt tidigare, man får mycket vp för prepared attacks, av det följer att man ska anfalla när man kan. Tyskarna är bättre på att slåss = de är snabbare, bättre CEL, mer artilleri (gör mer skada), och har bonusar på stridstabellen för att slippa ta skada själva.

Men, de kan inte vara överallt så de måste pryla upp den ena ryska armén tillräckligt snabbt och effektivt för att hinna fånga den andra armén och göra samma sak med den innan ryssarna hinner ta sina objektiv. Det är en svår ekvation men går att göra med lite erfarenhet.

Designern trycker väldigt mycket på att man inte ska gå i försvarsställning, i synnerhet inte gräva ner sig, annat än i undantagsfall. Om du är den starkare ska du anfalla för att samla vp för prepared attacks. Om du är den svagare bör du retirera för att inte ge bort vp för prepared attacks. Det gäller hela spelet, inte bara i Tyskland.

Underbart spel.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Strv102r

Får se om man kan spela det mot någon annan, eller solitärt, på det sättet. Eller kanske byta sida med motståndaren?

Strv102r

Utgångslägen för de två olika avsnitten nedan:

Reglerna med de operativa målen styr ju mig till att anfalla med alla arméer direkt, och innan GT5 får man inte avbryta offensiverna och ge upp målen. Österrikaren måste anfalla med 1. och 4. arméerna så där får vi en kollision utan like. Känner jag min motståndare rätt utifrån Tannenberg scenariona och alla andra spel kommer han fördröja med 2. armén och inledningsvis fördröja också med med 3. för att sedan försvara för att skydda 4. flank. Svenska officerare verkar ha en tendens att fördröja och ge terräng för att köpa tid. Klokt med vår stora terränglåda och begränsade resurslåda. Men det är inte alltid spelsystemen premierar det då förutsättningarna historiskt kanske inte var detsamma som vi räknade med.

Reglerna för operativa mål som jag tolkar dem styr oss till att om vi omgrupperar ett infanteriförband, kanske till och med bara divisioner (får kolla det), måste det röra sig mot målen minst en hex. Men förbanden måste inte omgruppera. de kan stå still och gräva ner sig eller återhämta. Detta medger att inom en arme kan delar gruppera för att försvara flanker. Förbanden kan också anfalla bakåt om de håller på att inringas och kan även rycka fram efter strid bakåt.

Avvikande tolkningar?

tinG

Stategiska mål styr Infanteri, Assets undantagna. Det är riktigt att förband kan välja att stå stilla och även återhämta, under förutsättning att Fi håller sig på behörigt avstånd.

(Detta i sig ytterligare en anledning för tysken att hålla uppe trycket mot den 1:a ryska armén)

Observera även att det inte heller är tillåtet att skifta formationer från arméer som styrs av Strategiska mål.

Tips: Ryska 4:e och 9:e arméerna och tyvärr även delar av 5:e kommer behövas i försvaret av Lublin. Överväg att bryta dessa strategiska mål tidigt. För 4:e armén betyder detta ASAP, VP-förlust till trots!
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

2. och 3. österrikiska arméerna viker bakåt med sina framsända mindre förband utan strid. Bakre divisioner grupperar i försvarsställningar. Ungefär som jag väntat mig.

I väster så framrycker fienden ganska försiktigt. Ingen frontalkrock än. Egentliga strider utkämpas bara i min 4. armés östra område. Jag väljer tidigt att göra halt på 4. armén i väster, inte ge upp planen riktigt än, men intar en försvarsgruppering som han kan stånga sig blodig på och öppna för motanfall.

Strv102r

I sydost fortsätter den österrikiska fördröjningsstriden men 8. armén börjar närma sig huvudförsvarslinjen dör 2. österrikiska armens enda kår, 12 kåren, är grupperad. 3. ryskja arméns högerflygel närmar sig LEMBERG men här finns tre österrikiska kårer som kan göra det svårt att lyckas snabbt. 3. ryska arméns vänsterflygel har dock bara svagt kavalleri framför sig...

I nordväst är läget ,er komplicerat så jag tar med kårerna också. 5 ryska armén har en lucka i centern med bara kavalleri. På vänsterflygeln möter 19 och 17 kårerna 6 österrikiska kåren och poå högerflygeln håller 25 kåren på att omfatta 2 österrikiska kåren. detta har lett till en lucka i centern dä då bara kavalleri täcker upp, men 2 österrikiska kåren som kunnat anfalla rakt norrut gör inte det. 9 kåren har grupperat fram bakom 2 kåren och nyanlända 17 kåren kommer väl antagligen att gruppera för att täcka luckan framför min 25 kår och skydda armés vänsterflank.

I min 4. armes område har 1 österrikiska kåren ryckt fram mot mot kavalleri längs VISTULA på östra stranden. Kår Kummer har ryckt fram utan motstånd på västra sidan. Tillsammans hotar de överflygla initialt 14 kåren och därefter hela armén. 4. armén kommer överge sina mål och övergår till att försvara/fördröja. I östra området har 10 österrikiska och ryska grenadjärkåren låsts i en blodigt stationärt slag där min 18 kår nu dras in.

Katczinsky

Hi Ola,

Very interesting on the southern front. Last game I played the A-H left flank commander (1. and 4. A-H Armies). At the urging of my more experienced fellow commander I advanced as fast and hit as hard as I could with these two armies. My Russian opponent was a bit hesitant and this made all the difference as we gained a big advantage on the left flank, while the right flank bent back (much as in your game).

I think that TitE (and OaO) are very much influenced by the level of aggressiveness/passivity of the players, perhaps more than in any other wargame I've played--by this I mean the overall course of the game.   

Looking at the situation in East Prussia I've seen worse for the Germans. A slightly passive player will usually suffer in TitE/OaO. It takes an active defense is combined with planned counter-attacks.  I really love TitE for this reason--it's always possible to punch back eben when on the defensive. :) 

TitE rewards an aggressive player, that's for sure. 
'You take it from me, we are losing the war because we can salute too well.'