Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Sammanfattning av ACW-spelserien 2011-2014

Startat av Strv102r, 19 december 2014 kl. 07:25:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Att sammanfatta spelserien om amerikanska inbördeskriget... Vi har nästan spelat i realtakt och det har således tagit cirka tre år och många spel har det blivit.
Spelsystemen. Det finns ju ett par system som man kan jämför då de ligger på samma nivå i skala.
Taktiska system:
Great Battles of the American Civil War; Finns ju i tre versioner som till del är så olika att man uppfattar dem som olika system.
GBACW Version 1 (Terrible Swift Sword, Bloody April, Wilsons Creek, Pea Ridge mm) är enkelt och snabbspelat. Svagheten är avsaknad av system för att simulera den regelmässigt bristfälliga ledningen under denna epok med det enkla IGI-UGO systemet där man alltid får nyttja alla förband. Ewells uteblivna anfall på Culps Hill dag 1 i Gettysburg kommer inte att inträffa exempelvis. Ändå gillar jag systemet då det är just snabbspelat och enkelt.
GBACW version 2, eller TCT-systemet (Baton Rouge, SDIs Dead of Winter, Guns of Cedar Creek, The Horse Soldiers mm). I grunden samma system som ovan, men med 2 tärningar istället för en för utlösning av strid vilket är bra. Skillnaden ligger i just simuleringen av ledningsproblematik. TCT-systemet innebär att speltiden ökar ganska mycket och det är mycket tärningsslag men resultat blir just oförutsägbarhet i om förbanden kommer genomföra det man vill och hur mycket som hinner utföras under en viss tidsrymd. Systemet leder dessutom till ett starkt förbandfokus på brigad och att man tänker i brigader snarare än i brickor. Förutom att det är ett aningen tungrott system så är det till sin utformning ganska abstrakt. Nu fick jag inte fortsätta mer utan det är motståndarens tur tills det går över till mig igen. Hopp! Slaget 2 med tärningarna! GT är slut för mig. Jag tycker det funkar och att det gav bra utfall i Baton Rouge och The Horse Soldiers. Det funkade också tillräckligt bra i Dead of Winter tyckte jag även om det nu blev lite märkligt att förband står i närkontakt men ingen sida skjuter? Dock blev det klart sämre i Guns of Cedar Creek. Min uppfattning är att ju störe slagen blir desto sämre funkar TCT-systemet.
GBACW version 3, eller chitdraw-systemet (Red Badge of Courage, River of Detah etc) Även om systemet i grund är det samma så känns det mycket mer avancerat. Chitdrawsystemet ska simulera samma saker som TCT-systemet, dvs ledningfriktionerna. Och det gör det såtillvida att man aldrig vet som får aktivera nästa förband. Samma effekt som i TCT. Men i TCT-systemet var du aldrig säker på hur många av dina förband du skulle få aktivera. Viss blev helt passiva under ett eller flera GT. I detta system kommer du få aktivera alla förband förr eller senare. Det är en svaghet jämfört med TCT-systemet. Trots det är det ett bra system i det stora hela och med den nya grafiken så är det ju utseendemässigt helt överlägset båda föregångarna.

The Gamers Civil War Brigade system
Brickorna känns ju ovana ett tag då det inte finns några egentliga siffervärden på framsidan! Men det ger ju sig. I grund och botten är systemet mycket likt GBACW version 1 (kolla command, flytta, defensiv eld, offensiv eld närstrid, rally). Den stora grejen är ju ledningssystemet som är ovanligt såtillvida att det i motsats till TCT eller chitdrawsystemet inte är en abstrakt simulering av de verkliga friktionerna utan en ganska konkret simulering av dem. Det ger en bra känsla för problemen i fråga men ger också upphov till frustration (J-vla Jones!!! När ska du få tummen ur din feta r-v!) Det förutsätter ärlighet mellan spelarna vilket systemen ovan inte gör. Det är ur spelsynpunkt en svaghet men i effekt med rätt motpart ett lysande system. Ju mer jag spelat systemet ju bättre tycker jag om det. Skulle gärna spelat alla de andra i serien som jag nu missat och gärna sett en utgåva för Bentonville eller Cedar Creek.

GMTs Glory-serie
Ganska enkelt och snabbspelat. Påminner mycket om Triumph and Glory om Nappe-tidens slag vilket knappast är en slump. Helt OK och roligt.

West End games brigad serie
Ur denna har jag South Mountain och Chickamauga. Påminner en del om Gloryserien vilket inte heller är en slump. Jag föredrar nog Glory, men det är absolut inget fel på det här systemet.

3Ws Stars and Bars om Perryville
Enkelt och snabbspelat men med klara finesser i mekaniken. Hade varit ett bra alternativ till Glory-serien eller West End games motsvarighet.

Dixie Press Battle of Bentonville
En bra idé men trasigt. Som historisk studie funkar det men regeladvokater skulle få hjärnblödning på det.

LPDs Grants Early Battles och Honey springs
Åter små och snabbspelade men resultat är helt OK. Värdet kanske mest ligger i att det finns spel om slag som annars inte skildrats som Belmont, Fort Donelsson och Honey Springs. Det gör att systemet lämpar sig bäst för dem med ont om tid och plats eller som vill åt de där udda slagen. Jag hör väl till de sistnämnda då.

APs War of the States
Tja. Udda system med buckets of dice. Men det funkar väl det med, och det är enkelt. Chickamauga tyckte jag nog att West End Games gjorde minst lika bra, men Chattanooga fanns det ju inget annat på. Kartorna är lite förvirrande vad avser vägar och gränser mellan områdena.

HFD The Devil Take All
Fungerar bra för att vara Rorhbaugh. Många an koncepten är inspirerade/knyckta från andra spel men det funkar. Och det är ju ett slag som det inte finns mycket annat på så man får inte vara för kräsen om man vill fördjupa sig i det.

WCHRs Pocotaligo
Udda skalval om man inte kör kampanjscenariona, och även då hamnar huvuddelen av händelserna bara på en liten liten del av kartan. Åter mest för den som vill fördjupa sig i ACWs mer obskyra drabbningar. Funkade alltså för mig.

BSOs East-West
Det system med minst skala som jag kört.  Inget av slagen är större än 3-4 brickor på vardera sidan i The Gamers brigadserie eller Glory. I GBACW kanske det motsvarar 12-16 per sida? Det är små snabbspelade, och rätt obskyra slag. Perfekt för mitt syfte. Systemet är OK med inspiration från Men of Iron serien, men det funkar inte riktigt lika bra som för medeltida slag tyckte jag.

Confederates, cavalry & canisters Charge to Glory
Samma skala som East-West men med en nedskalad version av TSS-ysstemet (GBACW version 1). Varje bricka är ett kompani och regementen får samma roll som brigaderna hade i GBACW version 1. Funkar väl bra.

HFD A Bold Fight
Tydligen samma grundsystem som i There Must be a Victory från ATO (Lissa 1866 i Adriatiska havet, Österrikes flotta mot Italiens dito ). Kanske något för mig det med? Efter att ha spelat så blir det nog Njaeee... som svar på den frågan. Stridssystemet är bra men aktiveringssystemet funkar inte klockrent när en styrka är mycket större än den andra då båda sidor ändå får lika många aktiveringar.  Oavsett hur många båtar de federala tar in på kartan så kan de inte göra mer än rebellerna kan med sina färre båtar och fort. Att vara starkare betyder bara att man kan ersätta förlusterna bättre. Själva spelet är dessutom ganska enahanda med lite manövrering och mycket skjutande och reparerande av skador = massa kortdragande och kastande av tärningar för att lägga till och ta bort skademarkörer.

SPI/Decision Games Blue & gray
Det är väldigt bejsik (grundläggande). Jag ser ingen skillnad på detta och de gamla SPI Napoleons Last Battles, Napoleons Art of War, Napoeon at Waterloo etc. Det är ju det gamla SPI Blue & Gray systemet och det byggde ju på (läs vad det samma som) Napoleon serien. Det är enkelt och snabbspelat. Det är väl helt OK om man vill byta av de mer simuleringsinriktade spelen mot en mer spelinriktat, men det finns ett problem. I Nappe-spelen så var 1-1 normerande för CRT med utfall DR på slag 1-3 och AR på 4-6. Det stämde väl (ganska) grovt med segersannolikhet mht de slätborrade musköternas räckvidd. Tabellen är samma här med trots att de räfflade musköterna innebar att det var under detta krig man började räkna med att det behövdes 3-1 för att kunna vinna. Man borde behöva minst 2-1, kanske 3-1, fär att ha samma utfall som 1-1 i Nappe-spelen. Resultatet borde bli att rebellerna lyckas bättre än historiskt med sina anfall. Och så har det mycket riktigt blivit både Peachtree Creek och Bald Hill.
Slagen i sig kunde nog bli intressanta med ett av de modernare systemen. Kanske i synnerhet med The Gamers Brigadserie?

Operativa system:
COA Mississippi Fortress
Ett intressant och lite annorlunda system. Stridsmekaniken kändes lite konstlad.

COA Army of the Heartland och ATOs Look Away!
Klara favoriter! Bakom det till synes krångliga systemet finns ett ganska snabbspelade och kluriga spel som ger en bra bild av de problem man mötte. Rekommenderas varmt!

Avalon Hill/MMP GCACW
Skillnaden i tidsskala och hexagonskala gör att det faktiskt inte helt känns som en konkurrent till Army of the Heartland systemet. Det hade blivit svårt att välja för jag gillar verkligen detta också. Tekniskt hör nog VGs gamla Lee vs Grant hit, för det är väl 0.9 versionen av systemet och hamnar mittemellan den utvecklade versionen och Amy of the Heartland i skala.

3Ws Campaigns in the Valley
Det känns lite som GCACW light. Det är inte utan förtjänster men den dåliga grafiken är lite väl dålig. Den enda det erbjuder i jämförelse är att man får alla 1862 och 1864 års fälttåg i dalen i ett litet enkelt snabbspelat paket. Det kan säkert vara gott nog för många.

Decision games The New Mexico Campaign
För den historiskt intresserade som vill studera ett sällan skildrat fälttåg. Inte mycket mer.

ATOs Not War But Murder och Birth of a Legend
Lite annorlunda än de andra. Enkla, men med sina poänger. Birth of a Legend är mer utvecklat och cheferna spelar större roll där vilket nog har sina fördelar. De är snabbspelade men ger en bra bild av respektive fälttåg.

Strategiska spel:
VGs Civil War
Den klassiska måttstocken! Verkligen bra spel än i dag, men ganska tidsödande. Bristen ligger ju i avsaknaden av mekanism för att få in de politiska styrningarna som tvingar den federale att anfalla i öster.

GMTs For the People
En del klara likheter med VGs Civil War. Men mer snabbspelat och med en kortmotor som gör att politiska styrningar finns med på ett sätt som saknas i VGs spel. Jättebra det här också.

GMTs Rebel Raiders on the High Seas
Fokuserar på sjökriget och har ett abstrakt markstridssystem, motsatsen till For the People och Civil War alltså. Gör ett bra jobb även om det känns annorlunda initialt. Me like! Kanske The Kaisers Pirates är något motsvarande för VK1?

Gerillaspel:
ATOs Morgans´s Acomin!
Snabbspelat och enkelt. Funkar till och med på bordet på ett tåg eller ett flygplan.

VGs Mosbys Raiders
Betydligt mer omfattande än ATOs spel om Morgans räd i Ohio. Ger en ganska bra bild av ämnet och har mer djup så klart. Tar dock inte oceaner av tid. Och det är solitärt!

Då så! Vad tycker andra?

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Men däremot finns ju The Far Seas på första världskrigets kapare med gott rennome.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 19 december 2014 kl. 18:22:52
Men däremot finns ju The Far Seas på första världskrigets kapare med gott rennome.

Hmmm. Kollade på Boardgame Geek och det verkar ju lite intressant...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Lars M Wistedt

Decision Games (om jag minns ratt)  har en (ny-)utgava av SPI's "War between the States", dar kartgrafiken ar suveran, enheterna ar samre an SPI's och sjalva systemet har bara inkorporerat erratan fran SPI's version. Hade forvantat mig mycket mer av nyutgavan, men kombinerar man kartan med de gamla enheterna sa blir det lite batter.

Play-aidsen ar desamma och lika bristfalliga; GMT's 1914 OaO har ju visat hur man skulle kunna gora det (och som jag gor det med egenhandigt tillverkade organisationstablaer). Fast det kanns lite billigt att behova gora dem sjalv...

zilver

Tycker väl rätt mycket samma.

GBACW version 1 (Cedar Mountain, Pea Ridge etc.) är lite av favoriter, trots att de i ärlighetens namn känns lite gamla. De små slagen är bäst. Gillar inte exempelvis att det är så lätt att förlora hela batterier i defensiven (hände sällan). Bäst på regementesnivå.

The Gamers brigadserie ger riktigt bra simulationer. Tycker dock att ordereglerna är väl mycket kaotiska. Reglerna kan också missbrukas hårt med fel motståndare. Dessutom är det väl enkelt att köra fram ett gäng artilleribatterier och skjuta väck motståndarna utan att dessa alltid kan göra så mycket. Jag gillar dock inte regementesspelen alls lika bra. Bäst på brigadnivå.

GCACW är inte helt fel. Skulle fungera bättre som semiblint system. Otroligt vackra kartor. Bäst på operationell nivå.

Victory Games Civil War är ändå rätt enkelt och rättframt. Det händer inte så mycket kul i öst, men är intressant i övrigt. Bäst på strategisk nivå.

Har säkert spelat och ägt minst 10-15 titlar i övrigt, men ovanstående täcker in det bästa i ACW (har dock inte spelat For the People så mycket, kan kvala in).