Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Luftwaffe

Startat av magnus lindström, 9 januari 2015 kl. 15:13:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Har snöat in lite på flygspel nu. Gillar mer spelbara spel än monster.

Burning Blue ser komplicerat ut, är RAF från decision games att föredra?

Bomber command ser lockande ut, men jag är även intresserad av USAAF. Har någon något att säga om Luftwaffe från decision games?
Vad jag ser på boardgame geek så pågår det arbete med att skapa en variant även för Britterna i detta spel. Vore mycket intressant att se hela utvecklingen av bombkriget mot Tyskland.

Elias Nordling

Bomber Command är lysande. Luftwaffe är ett gammalt SPI-spel som Decision har nyutgivit. Har inte kommit till att spela det och tror det är på min säljlista. :-)

Har spelat USAAF, som är en nyutgåva av ett annat gammalt bombkrigsspel från samma tid som Luftwaffe i World at War Magazine och som enligt somliga är överlägset Luftwaffe. Det har jag spelat och det var... sådär. Tror jag skrev en kortrecension här på forumet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

JAsså det finns ett spel som heter USAAF, jag syftade mer på flygvapnet :) Kartan för USAAF-spelet såg lite naken ut. JAg antar att Bomber command är väldigt genomarbetat men det känns lite lockande med hela tidsperioden som påbörjas maj 1940 och speltestas i Luftwaffe

http://www.boardgamegeek.com/filepage/96664/raf-night-bombing-luftwaffe

Elias Nordling

Givet att spelmotorn är bra. Jag har som sagt Luftwaffe till salu för 200 kr (tror jag) även om jag är lite lockad att prova spelet först.

magnus lindström

Är det senaste utgåvan så slår jag annars till :)

Elias Nordling

Det är senaste, köp den och spar mig ett spelbeslut :-)

Mode

Att tänka på vad gäller RAF är att det är ett solitärspel, men som sådant är det alldeles utmärkt. Alla Lee B-W:s spel kan rekommenderas oförbehållsamt.
Vill man ha något som är enkelt (i betydelsen okomplicerade regler), snabbspelat och kul och med stor "öl & chips"-potential så är Down in Flames svårslaget. Det går att lära även icke krigsspelare reglerna på mindre tid än det tar att dricka en pilsner, det har jag bevisat vid ett flertal tillfällen.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

magnus lindström

Down in Flames har jag funderat på tidigare men det känns som för mycket SPEL.

Vad jag har förstått så är det möjligt att spela såväl tysk som mot varandra i den senaste varianten av RAF. Det låter MYCKET lockande, men vad jag sett av recensionerna så har de varit blandade.

Jag tror jag bara behöver ETT spel om slaget om England och har funderat på Burning Blue.

Lees spel verkar populära och jag antar att det kan dyka upp ett "dagtidskomplement" till Bomber Command därav kanske jag är dum som skaffar Luftwaffe 

Elias Nordling

RAF och The Burning Blue är på helt olika skala. En kampanj med länkade scenarior i The Burning Blue motsvarar en spelomgång i RAF.

RAF är grymt, men som publicerat var den tyska biten (det vill säga om man spelade tvåspelar eller tysk solitärt) trasig. Tror det fixades senare.

Mats Eden

Elias, RAF-tysk trasigt. Jag har den senare utgåvan - är den "lagad" eller måste jag leta buggfix...?

Mode

Citat från: magnus lindström skrivet 14 januari 2015 kl. 10:54:43
Down in Flames har jag funderat på tidigare men det känns som för mycket SPEL.
Olika spel för olika tillfällen. Det är snabbspelat och tar liten plats, därmed något att ta till om man är flera, har ont om tid eller helt enkelt inte orkar med en totalseriös simulation. Det finns visserligen ett antal kampanjer men jag tycker att de mest är ett sätt att tematiskt länka ett antal "dogfights" och att spelet är som bäst när man kör det just som snabba strider mellan vad man nu känner för och helst med fler än två spelare.

CiteraVad jag har förstått så är det möjligt att spela såväl tysk som mot varandra i den senaste varianten av RAF. Det låter MYCKET lockande, men vad jag sett av recensionerna så har de varit blandade.
Vilket i mycket kan härledas till att det designades som ett solitärspel för en brittisk spelare. Att spela tysk eller tvåspelarvarianten är efterhandskonstruktioner till nyutgåvan (det gavs ursprungligen ut av West End Games på 80-talet) och försök att tvinga in systemet i en form det aldrig har haft eller ens försökt ha. RAF bör behandlas som det det designades för.

CiteraJag tror jag bara behöver ETT spel om slaget om England och har funderat på Burning Blue.
Om det främst är den kampanjen du är ute efter så är det ett bra val. Vill du bara köra flygstrider med den bakgrunden så kan det vara värt att försöka leta upp Achtung - Spitfire!.

CiteraLees spel verkar populära och jag antar att det kan dyka upp ett "dagtidskomplement" till Bomber Command därav kanske jag är dum som skaffar Luftwaffe
Vad är du ute efter? En viss skala? En viss period/kampanj? Komplexitet eller frånvaron av densamma? Flygspel är ett lika vitt och brett ämne som markspel.

magnus lindström

Kampanj är nog det jag är ute efter. Därav mitt intresse för

Bomber Command, RAF och Luftwaffe

Perioden är 39-45

Jag tänker nog lika där som emd marinspel, enskilda fartyg får gärna vara representerade men det är inte fartygsduell eller dogfight som lockar mig.

Ändå så verkar Lees kommande spel med "doghfight på höjden" lockande :)

Mode

Då skulle jag nog säga att The Burning Blue och Bomber Command är de bästa valen. Om man ska hårddra det något så är RAF ett jaktstridsledarspel, då din roll är som brittisk jal. Utmärkt spel, jag har såväl originalutgåvan som nyutgåvan.

Luftwaffe kan jag inte ens med bästa vilja rekommendera. Jag har ägt AH-utgåvan, men sålde den för många år sedan. Det är tveksamt om det egentligen ska klassas som ett flygspel, jag är nog mer inne på att det egentligen är ett avancerat shell game - måhända lite elakt men ganska träffande. Den allierade spelaren ska förstöra tyska resurser (fabriker m.m.) genom att planera räder och den tyske spelaren ska försöka förhindra det genom att gissa rätt mål. Jag tvivlar på att den uppdaterade utgåvan hjälper särskilt mycket, grunddesignen är för tråkig för det.

Jag träffade Lee B-W för några år sedan och en av de saker vi pratade om var huruvida han hade några planer på ett spel om de amerikanska dagbombningarna över Tyskland, i samma stil som TBB eller BC, och om jag minns rätt så sade han (ungefär) att det inte går att göra ett intressant spel på ämnet p.g.a. att det antingen blir för abstrakt eller för enformigt, beroende på hur man angriper ämnet.

Elias Nordling

CiteraElias, RAF-tysk trasigt. Jag har den senare utgåvan - är den "lagad" eller måste jag leta buggfix...?

Ingen aning faktiskt, men det BORDE vara inkluderat!

magnus lindström

Jag har nu börjat läsa reglerna. Det känns minst sagt udda att bara ena sidan lider förluster vid sammanstötning mellan jaktplan. Att eskorten dessutom bara utgör en skottsäker väst för bombflyget känns också lite udda. Men det kanske funkar finfint när man spelar :)