Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Mode

35 år som krigsspelare

Startat av Mode, 18 januari 2015 kl. 18:52:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mode

Jag var sen i starten, men i dag är det exakt 35 år sedan mitt första krigsspel införskaffades:



Som synes har solen blekt lådan rätt rejält på ena kortsidan:



Och en del skavanker har den ävenledes åsamkats under flitigt användande:



Att det fanns någonting som hette krigsspel upptäckte jag någon gång i mitten av 70-talet i tidningen Soldat & Teknik. I varje nummer fanns en sida med recension av något spel. Diverse SPI-spel recenserades oftast, men mitt intresse fångades inte förrän det skrevs om ett spel som hette PanzerBlitz. Det här var något som lät intressant, men hur skulle man få reda på mer? I 70-talets Vetlanda fanns det förmodligen fler frikyrkobyggnader än det fanns krigsspelare.

Vid något av de tillfällen man var tillbaka i Civilisationen för att hälsa på släktingar upptäckte jag ett litet hål i väggen med skylten Tradition över dörren. Högst upp på hyllorna såg jag att det fanns krigsspel. Något PanzerBlitz såg jag inte till, men det fanns något som hette Panzer Leader och som verkade snarlikt, men något köp blev det inte den gången.

Nåväl, efter ytterligare forskning & funderande bestämde jag mig och för exakt 35 år sedan tog jag språnget. Reglerna sträcklästes och jag och en klasskompis provade första scenariot. Sedan var man fast. Panzer Leader införskaffades därnäst och i Hobbyhusets katalog läste jag om ett spel vid namn Squad Leader som också verkade intressant. Det blev mitt tredje spel och resten är, som det brukar heta, historia.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Scipio

En gedigen veteran helt klart.   :up:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Elias Nordling

 :up:

Jag har några år kvar till 35 i hobbyn men började å andra sidan när jag var 11 eller så.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Peojon

Jag måste vara ungefär samtida. Det var i början av 1980 som jag beställde SPI's Cassino från Hobbyhuset.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Tommy Röhs

Första spelet som köptes var Luftwaffe och året var 1976.
Hösten 2016 fyller jag 40 som wargamer


:ultra:

jerry

Modes historia sammanfaller med min till stora delar dock köpte jag mitt första krigsspel i januari 1979 från hobbyhuset.
Och , ja , jag hade också läst om det i soldat o teknik.

Så jag fyller i dagarna 36 år som wargamer. :ultra:
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

ErikLj

Började också i hobbyn på slutet av sjuttiotalet. Jungfrusilen var Strategi I, SPI, inköpt på Hobbyhuset.

Delirium

Något lägre generation, från Risk via Diplomacy landade vi i Third Reich någon gång på sent 80-tal...
1914

Andreas Lundin

För mig är det lite flytande, men om man bortser från Stratego, Risk och ett konstigt sjökrigsspel från Alga under mellantidigt 80-tal, så var mina två första riktiga krigsspel SL och Ambush! Därpå MBT och miniatyrreglerna Challenger.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Kanger

CiteraJag var sen i starten, men i dag är det exakt 35 år sedan mitt första krigsspel införskaffades:

Då var det stor chans att det var jag som sålde det till dig.

Ser dock att det är ägaren Stig som har signerat kvittot, och jag började jobba där något år senare. Men ändå, nästan...  8)

totte30

Var 10 år första gången jag spelade AH:s Battle for the Bulge, så jag har 36 år som krigsspelare :up:
Spelar:  Clash of Giants II

Rydfalk

1976 här också med det gamla World War II: ETO tätt följt av Panzerblitz och Sniper.

Började med rollspela hösten '81 och den äldsta anteckningen var från den 14/1 1982 och vi har träffats varje vecka sedan dess.
Vi firade faktiskt det 30 års-jublet med en schysst fest - naturligtvis med pizza.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Delirium

Citat från: Rydfalk skrivet 21 januari 2015 kl. 07:06:27Började med rollspela hösten '81 och den äldsta anteckningen var från den 14/1 1982 och vi har träffats varje vecka sedan dess.
Vi firade faktiskt det 30 års-jublet med en schysst fest - naturligtvis med pizza.

Episkt av nästan ofattbara proportioner. Gissar att vissa spelare bytts ut, att ni testat olika spel, men att maten är densamma fortfarande. Minns fortfarande förmaningen om matvanor i Drakar och demoner ("...så ni inte behöver använda tid till att diskutera om ni ska ha hamburgare eller pizza...").
1914

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 21 januari 2015 kl. 12:28:48
Citat från: Rydfalk skrivet 21 januari 2015 kl. 07:06:27Började med rollspela hösten '81 och den äldsta anteckningen var från den 14/1 1982 och vi har träffats varje vecka sedan dess.
Vi firade faktiskt det 30 års-jublet med en schysst fest - naturligtvis med pizza.

Episkt av nästan ofattbara proportioner. Gissar att vissa spelare bytts ut, att ni testat olika spel, men att maten är densamma fortfarande. Minns fortfarande förmaningen om matvanor i Drakar och demoner ("...så ni inte behöver använda tid till att diskutera om ni ska ha hamburgare eller pizza...").
:)

Tja, våra rollspelskampanjer brukar landa på 150 - 200 kvällar och så mycket pizza blir det inte numera. För statistik - naturvetare du vet - över vad vi käkar. I den förra kampanjen gick det i snitt 32,5 veckor mellan pizzorna. I den nya kampanjen har det hittills serverats:
1. Kyckling med citrusröra, grönsaker och vin - La Gascogne par Alain Brumont Gros Manseng-Sauvignon (nr 2882)
2. Kyckling med 40 vitlöksklyftor -  Glen Ellen Chardonnay Reserve (nr 7046)
3. Helstekt entrecôte med bönsallad  - Barone Ricasoli Formulae (nr 12300)
4. Lasagne på zucchini och morot  - Masi Modello delle Venezie (nr 2386)
5. Senapsdressad biff med bönsallad   - Beaujolais-Villages (nr 5003)
6. Köttfärslimpa på Italienska  - Copertino Riserva (nr 2077)
7 . Balsammarinerad fläskfilé med oliver  - Briccotondo Barbera (nr 2773)
"Hoppas det regnar i sommar!"

Mats Eden

På landsbygden fanns inte så mycket annat än Alga så det var först 1985, när jag började gymnasiet, som jag stötte på City Fight och rollspel. Det är klart att i dimmorna före det fanns både Risk och Håtunaleken samt utrikiska varianter på Stratego (med stridsvagnar etc) som en kompis hade... Så 30 år med "seriösa" krigsspel till hösten :)