Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Göteborg / 2015-04-18 / krigsspel au "Val des Oliviers" ...

Startat av Patrick_T, 4 februari 2015 kl. 18:09:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

plforest

Hej!

Vet inte ännu när jag kommer under eftermiddagen men Fire in the Lake är jag definitivt intresserad av.

Philippe

Patrick_T

Björn, man kan också räkna med Hans Egneus. Vi ska troligtvis flytta Pz KG och T34s XX på en ny "custom graphic" karta och brickor av SPI Operation Star  :ultra:

Med runt 4 spelare jag tycker att det är en bra start. Som sagt det blir 50sek, och jag är beredd att börja med lite förlust, det bodde landa på bättre nivå senare (och första träff bodde fyra med lite extra, vi får se 8))

Jag tog kontakt med förening ikväll och jag bodde få nycklarna (glömde hämta på måndag, hade då influensa ...)

På måndag jag ska kolla på expedition hyr möjligheter för nästa träff.

Delirium

Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Patrick_T

Kaffe kommer finnas, med tilltugg ...
Jag tar hand av logistik. Det finns en del affär runt, så allt bodde lösa sig  :roll:

plforest

Tack Patrick och alla andra delatagare för ett trevligt spelträff.

Philippe

Delirium

Mycket trevligt, ja. Fin lokal, den får du gärna hyra fler gånger, Patrick!

Får erkänna att jag underskattat Quartermaster General. Såg ju fruktansvärt dåligt ut med Moskva under tysk kontroll turn 9 och ett USA som låg hopplöst efter så Churchill (jag) drabbades av panik och ville starta om. Men spelet går att vända mycket snabbare än man tror (General Vinter) och till slut vann de allierade betryggande med ett tjugotal (?) poäng? Min tidigare invändning att ryssarna kollapsar för lätt inser jag inte är fullt så farlig, spelet verkar bli jämnt ändå. En lite allvarligare invändning är att Japan verkar få det ganska tråkigt och att det sällan blir fight med USA. Designern verkar dock medveten om problemet med att spelarna blir för Europacentrerade och rekommenderar att man tar bort sudden death-segern och bara räknar poäng. Kanske en lösning.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Felformulerat från mig. Sudden death finns kvar, men inte genom att ta två huvudstäder utan att leda med 30 poäng.

CiteraTo summarize, victory is achieved if a team leads by 30 or more points ahead of its opponent at the end of a round (following the United States' turn). If victory is not achieved within 20 rounds of play, the team with the higher score is victorious. In the event of a tie, the Axis team wins.
Imperial Elegy
Space Empires

plforest

Om suddendeath är 30 poäng ledning, tror jag, IMHO, att vi (the evil empires) vann...

:mrgreen:

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Patrick_T

Första träff blev uppskattad av alla 5 deltagare tror jag - troligtvis inte bara till följd av mousserade vin (och alkoholfritt öl för våra absolutistisk vänner  :)) firande, precis innan att börja Quartermaster General - så är det bara att fortsätta   :up:

Vi spelade från kl 13-14 till kl 21-23.

För min del blev det:
- "SPI Operation Star" med Hans Egneus och Philippe Forest: definitivt att sppela igen med tre spelare !
- "Quatermaster General" med alla 5: alltid kull !
- "GDW The Battle of Guilford Courthouse" med Philippe Forest: OK, anska realistisk system men tråkigt slag. måste prova GMT system eller GDW Lobositz eller Prague ...

plforest

Håller fullständigt med  :up:.

"Operation Star" är jag mycket sugen på att prova igen. Vi måste dock läsa om reglerna  ;)

Quartermaster General: väldigt roligt.

Guilford Courthouse (GDW): tappade lusten efter 30 minuter

Patrick_T

Jag tänker meddela att lokalen är bokat för följande datum:

Lördag 18 april (150418 kl12 till 150419 kl10)
Lördag 09 maj (150509 kl 2 till 150510 kl10)

Ps: inte 28 Mars, det var fel info jag fick av brf ... :cry:

Patrick_T

Delirium

Ajaj, inte 28 mars?! Dammit, tillbaka till förhandlingsbordet, 17 också.
Imperial Elegy
Space Empires