Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

B-52

Startat av jerry, 23 maj 2015 kl. 17:11:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Jo jag läste i bladet angående BALTOPS 2015 att man kommer att använda siga v 2 st B-52:or som skall släppa sjöminor vid skjutfältet i Ravlunda den 13/6
är det NÅGON som kanske sitter inne med information om NÄR eller i alla fall ganska ungefär kan ange tiden för detta skådespel ???
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Tryggve

Det rör sig väl om simulerad minfällning, övningsminorna ska väl fällas någonstans vid Bornholm om jag har förstått det rätt. Men det kan ju vara värt att titta på i alla fall, förstås.
Tyvärr har jag ingen information om tider.

jerry

isch.... Bornholm  , tror du det , ja då blir det inte så hett visserligen syns Bornholm bra från simrishamnstrakten men planen blir nog lite svårupptäckta.

Tryggve

Citat från: jerry skrivet 24 maj 2015 kl. 18:12:59
isch.... Bornholm  , tror du det , ja då blir det inte så hett visserligen syns Bornholm bra från simrishamnstrakten men planen blir nog lite svårupptäckta.
Jag vet inte, men på försvarsmaktens hemsida så sägs det i alla fall att fällningen på svenskt område är simulerad. Men det kan väl vara värt att titta på planen i sig. :-)

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/05/forsvarsmakten-bygger-sakerhet-tillsammans-med-andra/

Citera
Denna gång deltar 4 500 personer från 17 länder och under ett av momenten kommer amerikanska B52:or öva minfällning från låg höjd för att skydda flanken för den landstigningsövning som genomförs av amfibiestyrkor vid Ravlunda skjutfält. Minfällningen på svenskt territorium är simulerad, därefter kommer övningsminorna att fällas i ett område nära Bornholm, på danskt territorium, så att personalen i flygplanen får öva fällningsprocedurer, säger Karl Engelbrektson.

jerry

Tackar tackar , det blir en tur ner mot ravlunda om ett par veckor.

sfclinken

Jag kommer sitta på Stenshuvud från kl 07.30 på lördag morgon. Kaffe, mackor, fika, solstol, kikare. Hoppas på bra väder och om man inte ser flyg så säger ryktet att bukten ska gästas av båtar från allsköns nationer. Hoppas på lite flyt  :D

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

jerry

SKET SIG transportproblem :evil:

sfclinken

Jag var på plats fast valde Haväng istället och det är jag glad över.

Det var en svag känsla av obehag när det långt ut till havs dök upp 12 små prickar i diset som snabbt färdades rakt emot oss. 12 mindre landstigningsfartyg (bland annat Strib90) 2 större (Polska) samt 2 svävare var inblandade i operationen. Understödda av Apache Longbow från HMS Ocean som låg rakt utanför där vi satt i våra stolar och beskådade det som skedde.

Tyvärr var vi tvugna att avvika innan B52:orna anlände men vi var nöjda med dagen ändå. :up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

jerry

Tack för rapporten , "ocean" måste jag googla.