Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Twilight in the East: The Eastern Front, 1914

Startat av Scipio, 16 november 2005 kl. 11:07:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Delirium

På Consimworld är nu äntligen den nya erratan officiell. Dessutom har designern länkat tillbaka till bilder på när de spelade Slaget om Lodz, ett scenario som inte finns i boken och startar omgång 36, på ett konvent, mycket fascinerande.

http://talk.consimworld.com/WebX?13@371 ... 0d6b9/3234
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

Spelat en omgång till. Blir mer och mer förundrad över dom som anser att detta spel är för komplicerat eller knöligt. Jag tycker att reglerna är vråltydliga och enkla (om än omfattande).

Håller på att "uppfostra" en ny krigsspelare i min spelhåla. Vi har gått denna väg: Band of Heroes - Bulge20 - Strike Them A Blow -Normandy '44 - Ardennes '44 - Panzer Grenadier - Screaming Eagles in Holland - 1914: Twilight in the East. Allt på cirka fyra månader.

Jag har stått för regelinlärningen för samtliga spel och har förklarat reglerna muntligen. 1914: TitE var inga problem alls att lära ut. Knöligast att lära ut var nog Screaming Eagles.

Nu har vi  spelat tre rundor av spelet och spelet flyter otroligt bra. Striderna går mycket smidigt. Man lär sig mycket snabbt hur tabellerna är uppbyggda så att man knappt behöver titta på dem, kanske bara konsultera oddstabellen, tärningarna och värdena på enheterna.

Idag föreslog min lärjunge att vi skulle nog sätta upp kampanjen eller ett något större scenario än "One-map Galicia". Finns det ett större scenario som inte är kampanjen?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Delirium

Jag tror att svårigheten ligger i om alla spelare startar från början med att lära sig ur regelboken. Vi hade som tur var Kristian med oss som hade memorerat stridstabellerna så vi upplevde mycket lite problem med knölighet, men jag har viss förståelse för att en del avskräcks i början om alla är gröna. Det är synd, eftersom det ändå är en ganska liten kulle man ska uppför i inlärningskurvan, men det tar ändå ett litet tag innan det lossnar.

Håller helt med om att det är ett lätt spel att lära ut av en erfaren spelare, bland annat eftersom man kan hoppa över de två regelavsnitt som verkar svårast: järnvägar och attachments och bara visa hur det funkar istället.

Det andra Galicienscenariot som inte är på en karta utan på delar av tre är möjligtvis lite större till ytan men inte längre. Annars är det kampanjen.

jerry

Igår kväll fick vi bygga om lite lokalen för att få plats med kampanj-setupen  :up:
00:30 drog vi oss hemåt o var nästan klara med setup, men det spelar ingen roll , kul att se "fanskapet" uppställt , sen blir det en helt annan sak om vi orkar köra det.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Andreas Lundin

Du har kanske ditt livs spelupplevelse framför dig. Jag älskar systemet. Det finns dom som tycker att det är knöligt, men vafan - dom fattar ju inte hur sexigt det är att du får bygga din egen jävla krigsjärnväg!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Du har kanske ditt livs spelupplevelse framför dig.
Håller med, detta är ett spel väl värt "mödan" att spela. Reglerna är enkla att ta till sig, regelboken i stort sett klockren och spelsystemet ganska interaktivt. Vi har upptäkt att det är svårt att ha ett sidoprojekt... Rundorna flyter sakta men man har ändå att göra mest hela tiden.

I Gbg har vi ägnat de sista 6 månaderna åt 1914: TitE och efter en omstart omkring runda 12-13 nu nått fram till runda 24 (tror jag). Det är en ny fas av spelet där båda sidor efter viss återhämting efter de inledande Strategiska Offensiverna nu är fria att ta kriget i vilken riktning de vill. Just nu leder jag tyska 8:e armé mot Kovno dit Rennenkampf är på flykt med resterna av sin 1:a armé. Ryska 10:e och 2:a arméerna leker kurragömma med tyska 9:e armén norr om Warsava och utmed Niemenflodens fort. I söder har frontlinjen stabiliserats läns floden San och norrut längs Vistula i riktning Warsawa, men ingen sida har ännu tillräckligt med trupp för att mökta med större operationer kring den forna polska huvudstaden. Uppe i Karpaterna står mindre förband och stirrar på varandra genom bergspassen på gränsen till Ungern.

Lycka till med er kampanj!

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

jerry

Detta låter ju lovande.
fasen man har ju spelat i över 30 år man söker det där lilla extra hela tiden, hoppas att det finns lite extra inne i detta spel.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Delirium

Om ni håller ut i 5-10 omgångar tror jag ni har en rejäl aha-upplevelse att vänta när ni ser hur allt hänger ihop och vilken djävulsk psykologi det finns i att föra krig på första världskrigssätt.

Stridssystemet är rätt bökigt att lära sig och kommer antagligen att upplevas som omständigt om alla är nybörjare, men flyter bättre bara efter ett litet tag (och ännu senare i utvecklingen blir det väl mekaniskt ibland, men det är en annan historia). Jag tycker att det är klart värt det för att få fram det djup som åstadkoms i krigföringen (enheter kan retirera, ta step losses och ta "moral"-losses helt oberoende av vartannat). Dock är det inte alla som gillar det, men som sagt, definitivt värt både en och två chanser.

Lycka till!

BigPapaBear

Citat från: "Delirium"Stridssystemet är rätt bökigt att lära sig och kommer antagligen att upplevas som omständigt

Understatement of the year...  :wink:
En mycket bitter liten man.

tinG

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Delirium"Stridssystemet är rätt bökigt att lära sig och kommer antagligen att upplevas som omständigt

Understatement of the year...  :wink:

Men det är nått rejält gôtt oss som har fått nog av "bucket of dice" thrillen...
 :P
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

Noterar att nästa nmmer av C3i innehåller en massa TiTE godis.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

SebastianKalucza

Jag och zilver från forumet spelade igår igenom första scenariot (Masurian Lakes) på cirka 6 timmar ren speltid.
Det blev kanske föga överraskande oavgjort, men jag gillar verkligen systemet och just nu lutar det åt att direkt fortsätta med nästa scenario.
Hade aldrig några större regel-problem, och jag tyckte det flöt på bra, ända jag aldrig hittade (men kanske någon här kan hjälpa mig) är huruvida enheter får attackera över armégränser?

Allt som allt en mycket underhållande spelomgång. Skulle nog nästan vilja säga att jag behövde kolla upp mindre regler än i många andra spel jag spelat för första gången (det kanske hjälpte att jag satte upp och körde igenom den mycket informativa Extended Example of Play)

Andreas Lundin

Kul att du gillade det Sebastian. Också kul att höra att du har spelkompanjoner däruppe i kylan.

SebastianKalucza

Citat från: "Andreas Lundin"Kul att du gillade det Sebastian. Också kul att höra att du har spelkompanjoner däruppe i kylan.

Jo, både kallt och snöigt nu, fick gräva fram bilen idag efter dom senaste dagarnas snökaos.
Du som har spelat detta lite mer, har du något bra tips om vilket scenario vi borde köra härnäst? Är tyvärr begränsad till en-karts scenarion, då jag förvisso kan få plats med 2 kartor på bordet, men det stora Galicia scenariot använder ju tyvärr också den där lilla extrakartan, och den förstör.
Så valet är mellan Lublin, "lilla" Galicien eller Tannenberg-scenariot.

Andreas Lundin

Enkartsgalicien har jag spelat en gång och det funkade alldeles utmärkt.