Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SPQR-konstigt?

Startat av Andreas Lundin, 8 juni 2015 kl. 13:40:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Börja med Chariots säger jag.

Tror att Simple använder det nya command-systemet i Hoplite, jag vet att det gör det i Chariots. Däremot går det inte enkelt att retrofita till andra spel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Engelbrekt

Citat från: Andreas Lundin skrivet  9 juni 2015 kl. 12:50:16
...och för det andra, var och när tycker ni västvärldens krigshistoria börjar? Ska man gå på en strikt definition av historia, så torde det vara något som Herodotos skriver om, eller vad säger folket?

Slaget vid Kadesh: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kadesh

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

thermopylai

Ungefär samtidigt som riktig historieskrivning utan att gudarna direkt ingriper.
490-480 BC. Maraton, Plataea, Salamis.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Andreas Lundin

Kadesh, räknas det till västvärlden eller Mellanöstern?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Jag är nog mer inne på Jockes linje.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

ErikLj

...och för det andra, var och när tycker ni västvärldens krigshistoria börjar? Ska man gå på en strikt definition av historia, så torde det vara något som Herodotos skriver om, eller vad säger folket?
En mer spännande fråga är när den slutar och hur.

Engelbrekt

Tror att grekerna kände sig mer befryndade med Egypten och Asien, än något "väst", om man letar efter något specifikt "västerländskt" inom krigföring (en kontroversiell ståndpunkt, se debatten kring https://books.google.se/books/about/The_Western_Way_of_War.html?id=I3IZwXGqXicC&redir_esc=y)
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Tommy_la

Slaget vid Kadesh brukar omtalas som det äldsta slaget om vilket vi har en hyfsat detaljerad beskrivning, så då kanske det är där det börjar?

Andreas Lundin

Om man har givit ett line command med en tribun (se bild nedan) och man har flyttat fram honom så att han kommit i command range med fyra enheter som är engaged, ska dessa enheter som är engaged givas "shock-no check"-markörer enligt 10.51 då? Eller är det så att det bara gäller om jag gjort IO?

Andreas Lundin

Nu är runda 1 slut. Det bidde kaos direkt kan man säga. Jag glömde att ge cohesioin hits till enheter som förflyttat sig mer än en gång i rundan. Annars så känns det som jag gjort hyfsat rätt.

Som ni kan se på bilden nedan så försöker romarn slå sig genom mitten. Det har gått enligt plan i stort. Elefanterna är lite känsliga mot spjutslungare och när dom sedan får panik och börjar kuta i alla riktningar kan korthuset falla.

I början på runda två pressar romarn vidare i centern.

Elias Nordling

Rent generellt kan man säga att första gången man som romare får fullkontakt, BAM! Ska ge rejäl utdelning. Sen är din linje i fullständig oordning och det är upp till de lokala befälhavarna att samla så många de kan in command för att fullfölja det påbörjade. Känns faktiskt som en rätt bra simulering av förmodern krigföring på den punkten.

Andra arméer bygger ofta mer på att ha en vägg som ska tåla romarnas anlopp, eller åtminstone fördröja det, medan kavalleri rundar flankerna och äter upp romarna från sidorna.

Andreas Lundin

Kan du svaret på min fråga ovan Elias? Om jag givit en Line Command och avancerar framåt med linjen och efter movement har enheter (som ej flyttat) med Engagement markers inom command range med den aktiverade ledaren i Shock Combat Phase. Måste de enheterna slåss då, eller är det bara om jag givit Individual orders med ledaren?

tinG

Citat från: Andreas Lundin skrivet 10 juni 2015 kl. 15:55:54
Kan du svaret på min fråga ovan Elias? Om jag givit en Line Command och avancerar framåt med linjen och efter movement har enheter (som ej flyttat) med Engagement markers inom command range med den aktiverade ledaren i Shock Combat Phase. Måste de enheterna slåss då, eller är det bara om jag givit Individual orders med ledaren?

Jag har alltid antagit att det gäller oavsett ordertyp LC eller Individual Orders.

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Toppen

Elias Nordling

Den frågan var för standard-specifik för mig, det är Simple som är min expertis :-) Engaged fanns inte ens sist jag spelade med standard-reglerna.