Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SPQR-konstigt?

Startat av Andreas Lundin, 8 juni 2015 kl. 13:40:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Solospelar lite SPQR och får inte riktigt ihop det. reglerna är ju som dom är, men jag brukar faktiskt nästan aldrig ha problem med regler, men här tar det stopp på nåt sätt. Det är inte det att jag förstår vad som står eller hur det hänger ihop, men när jag väl ska flytta mina linjer och när linjerna möts, ja då blir det "konstigt" (för mig).

Jag vet att många kan reglerna och spelar och finner glädje i det, så jag misstänker att jag fått något om bakfoten.

Till exempel är movement-factors rätt höga, så du kan kuta över halva spelplanen med en enhet, kasta dina spjut/whatever gå i närstrid, routa dig själv eller fienden... Och det hinner hända en jäkla massa mayhem helt enkelt... ...medan resten av din armé står fem, sex eller tom 8 till 10 hexar bort och glor. Det känns konstigt. Ännu konstigare blir det när en linje velites med sina kastspjut nästan mosar en hel elefantlinje. I och för sig blir velites krossade i närstriden, men elefanterna lider enorma förluster dom också.

Ska det vara så eller har jag missat nåt?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Elefanter torde suga mot velites. Ingenting i spelet har mer än 10 MP, och då kostar det oftast att ändra facing också, så jag förstår inte hur du kommer över halva spelplanen. Kör du simple eller standard?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Du får inte ta allt så bokstavligt Elias!

:roll:

Klart jag inte kommer över halva spelplanen med mina velites, men en bra bit och några av dom där elefanterna bara vände på klacken och stampade ner alla sina egna trupper i sin väg efter att de fått några fjuttiga kastspjut på sig - och gick sedan och dog.  Snopet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: Andreas Lundin skrivet  8 juni 2015 kl. 13:40:54
Solospelar lite SPQR och får inte riktigt ihop det. reglerna är ju som dom är, men jag brukar faktiskt nästan aldrig ha problem med regler, men här tar det stopp på nåt sätt. Det är inte det att jag förstår vad som står eller hur det hänger ihop, men när jag väl ska flytta mina linjer och när linjerna möts, ja då blir det "konstigt" (för mig).

Häng i...

Märkligt nog lyckas GBoH på något underligt sätt skapa en narrativ berättelse för mig men det krävs oftas ett antal rundor innan scenariot "tar form"... Ibland känns det som att man håller på och mikro-manangerar enskilda förband hit och dit för att försöka knäcka en lokal taktisk gåta, men när man lite senare zoomar ut tycker jag mig ofta kunna se helheten.

:up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Jag kör standard

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Elias Nordling

Då borde du inte få lika stor "medan de andra tittar på"-effekt. Länge sedan jag spelade standard, men elefanter ska suga mot folk med spjut och pilbåge. Skicka fram dem på behörigt avstånd från dina trupper!

Simple är ungefär samma resultat på halva tiden och jobbet. Det mest kontroversiella med Simple är command-systemet. Å andra sidan gillar jag inte command-systemet i standard heller. Hoplite och Chariots har ett nytt system som är bättre än bägge.

Andreas Lundin

Det börjar ordna upp sig nu...

Andreas Lundin

Något som var lite svårt att smälta var att romarn fick börja på grund av dåliga ledare och kunde göra tre aktiveringar med sina två Praefect Sociorum. Kartagos elefantledare missa en trumf men däremot lyckades Xantippos trumfa den andra momentumförsöket för romarn. Men vid det laget var elefantlinjen bruten och man fick börja med Individual orders... Blir det ofta så att line commands används sällan?

Elias Nordling

Det är just det jag tycker sämst om. Att dåliga ledare går först, och att bra ledare måste ta en potentiellt katastrofal risk för att kontra det.

Strv102r

Låter lite udda, men det finns ju ett motiv i och med att det kan vara en fördel att se vad motståndaren gör och kunna vidta anpassade åtgärder. Borde väl vara så att den bättre ledaren kan välja om man vill ta initiativet eller invänta motståndaren.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Det kan den bättre ledaren, men han har normalt sett en 30 procents chans att misslyckas med det, varpå han inte får aktivera alls, en risk som i mitt tycke sällan är värd att ta.

Andreas Lundin

Ja, och precis vad som hände i mitt parti. Nåja, jag ska ge det en chans. Detta är bara provomgången, sedan tänkte jag inleda mastodontprojektet  med kodnamnet Galenskap, spela mig igenom västvärldens hela krigshistoria. Kanske.

Elias Nordling

I så fall rekommenderar jag Simple. Med det tar ett scenario 1-2 timmar. Jag har kört igenom större delen av västvärldens krigshistoria som speltestare med det.

Andreas Lundin

...och för det andra, var och när tycker ni västvärldens krigshistoria börjar? Ska man gå på en strikt definition av historia, så torde det vara något som Herodotos skriver om, eller vad säger folket?

magnus lindström

Kan det nya Command-systemet användas för Simple GBoH?