Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hexasims Fallen Eagles

Startat av paco, 10 juni 2015 kl. 20:41:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

paco

Jag har inte spelat något Napoleonspel sedan jag spelade Yaquintos https://boardgamegeek.com/boardgame/4293/great-redoubt (Borodino) i början av 80-talet.

Med tanke på att jag fyller 50 år den 19 juni och med tanke på att det är 200 år sedan Waterloo den 18 juni kändes det som jag bara måste köpa något Waterloospel i present till mig själv och valet föll på en preorder på Hexasims http://www.hexasim.com/fr/1365-Waterloo-1815-Fallen-eagles.html. Det verkar gå lite under radarn men har fått en del goda vitsord från det lilla jag sett på Boardgamegeek och några andra krigsspelsforum. Är det någon här som vet mer om vad jag kan förvänta mig när det dimper ner i brevlådan? Jag har aldrig köpt något av Hexasim förut; det blir vanligtvis GMT spel för mig.

nielsen.filip

Nu har jag fått hem mitt ex. Ser snyggt ut.

Lådan:

Karta:

Hougoumont:

Counters:

Napoleon (plus lite till...):

Massor av grejer:

Kort:

Grouchy:

Strv102r

Ser snyggt ut! Blir lite sugen...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Verkar riktigt kul! Mitt förbeställda ex har inte dykt upp än... :cry:

nielsen.filip

Vafalls! Runda hörn! Ingen hörnklippning! Arrrrgh!

Thomas Bergman

Ser ju snyggt ut. Victory at Wavre kortet var ju intressant och måste ha en kraftig inverkan. Men historiskt tveksam eftersom när väl Grouchy kom fram till Wavre var ju Preussiska IV kåren redan framme och två andra kårer under marsch mot Waterloo. Dvs, en seger skulle inte kunnat förhindra hela preussiska armen att nå fram.

Andreas Johnson

Snyggt. Vad är det för skala på hexarna?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

nielsen.filip

Citat från: Andreas Johnson skrivet 25 juni 2015 kl. 10:52:35
Snyggt. Vad är det för skala på hexarna?

200m/hex
1h drag
1 Sp = 100 inf, cav eller 1-2 guns

paco

Citat från: nielsen.filip skrivet 24 juni 2015 kl. 11:09:20
Nu har jag fått hem mitt ex. Ser snyggt ut.

Ser otroligt smarrigt ut! Jag har inte fått mitt ex ännu. Ironiskt nog beställde jag samtidigt en Oregon 2mm Deluxe från Hexasim och så har pjäserna runda hörn!

Jag har förstått att designern av spelet har tagit en lite ny approach till slaget och den tidens slag. Ska bli kul att se hur det är.

Engelbrekt

Åsikter ännu? Jag börjar bli sugen på att köpa.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

nielsen.filip

Citat från: Engelbrekt skrivet 28 juni 2015 kl. 13:58:27
Åsikter ännu? Jag börjar bli sugen på att köpa.

Inte hunnit testa än. Planerar att köra lite solitärt i slutet av veckan. Återkommer efteråt (dock med begränsade erfarenhet då det är mitt första Napoleon-spel).

Engelbrekt

Toppen, ser fram mot din rapport.

paco

Jag har fortfarande inte fått mitt spel trots mejl om att det àr skickat den 17 juni. Känns som man väntar på Blücher och så kommer karln inte.

Fredrik H

Jag har solitärkört första rundan nu ikväll. En turn är en timme men det går att aktivera flera gånger, så rundorna innehåller en hel del aktivitet. Så här långt är jag oerhört imponerad, det är det bästa spel jag spelat på mycket länge. Jag ska spela vidare imorgon, jag kommer med en kort rapport och recension när jag har lite mer att gå på - men två tummar upp för det jag sett så här långt. Sen är det ju ruskigt snyggt också.
:up:

Engelbrekt

Doh, där föll jag tack vare Fredriks utlåtande.  :) Jaja, jag fyller ändå år snart, så en present till mig själv.

Ska bli kul att spela, behöver ett sommarspel-projekt.