Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hexasims Fallen Eagles

Startat av paco, 10 juni 2015 kl. 20:41:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag har nu solitärspelat igenom hela slaget. Fortfarande alla tummar upp! Min enda riktiga fundering gäller egentligen utförandet av ordersystemet, men eftersom jag körde själv så gjorde jag bara så att det kändes rimligt för mig.
Då det var första gången med spelet så provade jag i princip det historiska upplägget.
II:a kåren anföll i riktning mot Hougemont, men det är ingen mening med att storma det så länge gården inte är isolerad. Därför så täckte Reille bara upp trädgården och lade sitt krut på att binda upp brittisk trupp längre ut på flanken. Det fungerade bra, britten kunde inte avdela några förband från sin högerflank till krisen i centern.
I:a kåren anföll med stöd av gardesartilleri och en hel tung kavallerikår. Den samordningen blev oerhört tung för Wellington, som redan före tre fick se grodätare erövra Le Hay. Efter hårda strider så knäcktes Picton och första kåren erövrade åsryggen. Vildsinta brittiska motanfall ( i vilka det brittiska kavalleriet utmärkte sig) gjorde att DErlon vek tillbaka. Napoleon slängde då in gardet (runt klockan fem) och tog över åsen för gott. Någon timme senare så gav sig Hougemont i brist på ammo.
Preussarna hade under tiden slagits mot VI:e kåren. Här är en av de viktigaste effekterna av att man vet att preussarna kommer; Mouton ställer upp långt ifrån Plancenoit och striderna blir inte lika hotfulla för Nappes flank och rygg. Designern har försökt att stoppa det, men det blir ändå inte lika illa som det historiska. Under ett par dramatiska timmar så håller preussarna på att knäcka VI:e kåren, men den stagas upp av gardeskav och kyrassiärer.

När mörkret faller 9pm så är den brittiska armén slagen. Den håller väldigt lite av sina ursprungspositioner och har tagit enormt med stryk. Både den första och andra franska kåren är demoraliserade (över 50% förluster). Preussarna är i hyfsat skick. Det räknas som en major french victory.

Spelet är oerhört kul att spela. Det känns historiskt rimligt, det är kul och spännande och det är snyggt. Saker som jag först undrade över faller på plats vid spel. Det är inte hyperdetaljerat på lägre nivå, men vill jag ha sådant kan jag spela LaBat (eller ställa upp det, titta en stund, sucka och plocka ner det - jag orkar inte). Spelmekaniken förklarar Filip så bra på annan plats, men unna er ett väldigt roligt spel om tidperioden gör någonting alls för er.
:up:

nielsen.filip

Gött jobbat! :up:

Hur lång tid tog det?

Fredrik H

Hm, svår fråga då jag inte kollade klockan. Jag skulle tro att en timme per turn FTF nog är rimligt. Vissa turns blir ju korta och andra väsentligt längre, men jag har svårt att se hur man kommer under tio timmar om man spelar alla elva drag.

Strv102r

Nu är det vår tur att ge oss på det här! Dukat och klart!

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Det finns ju en annan replay på detta så jag gör ingen, men jag kan ju bara säga så här om spelet:

Så! J-vla! Snyggt!

Så! J-vla! Bra!

Så! In! I! H-lvete! Roligt!

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Citat från: Strv102r skrivet  2 augusti 2015 kl. 18:01:04
Det finns ju en annan replay på detta så jag gör ingen

Jag kanske strejkar...

Strv102r

Men det blir ändå inget då jag inte tagit bilder... Så du får ta skeden snällt i hand i fortsätta!

:mrgreen:

nielsen.filip

Du vinner kapprustningen. Jag har redan tagit bilder (så långt som jag spelat).
:)

Engelbrekt

Har fått spelet nu och kör en testrunda ikväll med Lundin.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Engelbrekt

Hårda strider om den befästa gården Haye Sante.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Delirium

Jag är en svag människa och beställde precis ett exemplar jag också. Filip, detta är till 95% ditt fel och jag håller dig personligt ansvarig. Jag kräver en duell på slagfältet hos Patrick nästa gång.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

nielsen.filip

Citat från: Delirium skrivet  4 augusti 2015 kl. 12:03:45
Jag är en svag människa och beställde precis ett exemplar jag också. Filip, detta är till 95% ditt fel och jag håller dig personligt ansvarig. Jag kräver en duell på slagfältet hos Patrick nästa gång.

Om du kräver en duell så får du det också  :up:
och så tar jag mitt ansvar genom att skylla på Fredrik H  :)

Citat från: Fredrik H skrivet 10 juni 2015 kl. 15:46:08
Jag har också förbeställt (och är taggad på) Hexasims spel om Waterloo som släpps i veckan: http://www.hexasim.com/en/1365-Waterloo-1815-Fallen-eagles.html

Fredrik H

Jag tar på mig allt ansvar! Jag vet inte vad det är som gör det, men fransmännen gör ofta spel som jag gillar och det här är ytterligare ett i den raden.  :up:

Delirium

Spelet har kommit, ser väldigt bra ut...  :oops:

Delirium

Ja, som väl framkom på FF är jag mycket förtjust i det här spelet och jag hoppas jag lyckades förmedla spelets charm till fler under konventet (många fick tillfälle att prova).

Fredrik, det hade ju varit trevligt om vi kunde få till en liten rendez-vous på slagfältet nu när du börjat åka på konvent? Din kollega med det välklingande namnet är säkert också intresserad. ;)