Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_marjo

Div frågor om IB77

Startat av marjo, 8 maj 2008 kl. 22:38:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

#135
Horisiontellt streck på mitten av blippen sådär får mig att tänka "step-lossad". Horisontellt streck längs övre kanten av blippen (oftast bakom namnet på enheten) får mig att tänka att det betyder vilken formation den tillhör. Men jag är helt säkert skadad av just de spel jag har råkat spela och hur färgerna har använts i dessa. Hur som helst tycker jag det synst tydligare om man inte kör en sådan strip bakom där det redan är en massa annat att titta på.

marjo, det här är ett uppenbart fall för att prova på min plugin for countersheets, så du kan leka med värden och OOB i Excel (motsv) om det inte redan är det du har gjort.  :)

marjo

#136
pelle: nej:-( lyckades aldrig lista ut hur inkscape funkade på ett bra sätt så jag fick en snabbkurs av en arbetskamrat i illustrator:-( Så jag satt och rattade brickor manuellt.

marjo

#137
Strv102r: Jo, det låter lite som "jag har denna funktionen skjut mig", eller "skjut på det med mest antenner först".

Strv102r

#138
Jodå, fast i huvudsak är syftet mer långsiktigt då det gäller att fördröja fiendens underrättelsetjänsts möjligheter att identifiera förband och därigenom dra slutsatser om våra taktiska val.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

marjo

#139
Sitter och klurar lite på vilken pvrobot som användes var, bantam rb 52 användes från tidigt sextiotal, sedan Kom TOW men jag vet inte xakt när den användes och i vilken organisation. Och sist kom BILL. Någon som kan fylla i årtal och organisation.

/Martin

Strv102r

#140
Exakt årtal för byten är lite svårt eftersom alla brigader inte bytte samtidigt. Men 1985 grundutbildade man på Rb 55 TOW på Skaraborgsbrigaden medan man repetitionsutbildat på Rb 53 BANTAM på tidigt 80-tal. Rb 56 kom först på 80-talets sista år på bredden.

I PB63 fanns två fristående Pvkompanier vars exakta org jag aldrig sett. De innehöll sannolikt två Pvrb plutoner 53/55 och en pansarskyddspluton (skyttepluton i Tgb20).

I PB63 M fanns istället en Pvbataljon med två Rb55 kompanier (2 Pvrbbv 551plutoner, 1 Pbv302 Pskpluton och en minpluton + stab&tross), 1 Rb56 kompani (2 Rb56 plutoner i Tgb13, 2 Pvplutoner med Pjtgb 1111 och 9 cm Pvpjäs samt stab&tross). På bataljonen fanns ett haubitskompani med 10,5 cm haubits m/40 samt en spaningspluton i stab&tross kompaniet.

I org 90 fanns denna bataljon kvar men de flesta brigader tog vara på MekB18 ändring att ersätta Tgb13 för Rb56 med Pjtgb1111 med roboten på pjäshissen. Just MekB18 hade en aningen annan Pvbataljon. Ett 55 kompani enligt ovan och ett 56 kompani enligt ovan men det tredje kompaniet var ett Pskkompani med tre plutoner. En bättre org på många sätt. Notera att Mekskyttekomp i MekB90 org hade fyra plutoner medan Strvkompanierna hade tre plutoner. I PB90 org var det tvärtom.
I org 90 fanns även en Rb56 pluton med Pbv 302 i varje stabskompani på pansar/mekbataljonerna. Denna försvann igen i org 2004.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

marjo

#141
Ok.. Det var alltså en ganska flytande gräns, det gör å andra sidan att jag inte kan ha fel om jag tar antingen bantam eller TOW om jag säger att saker utspelar sig 1986.

Härifrån har jag fått det mesta, det är det jag räknat på när jag tar fram de olika värdena på blipparna.http://www.tdg.nu/swedish_armed_forces/toe_swe_arm_bde_1963.htm