Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleonkrigen

Startat av nielsen.filip, 8 juni 2015 kl. 10:43:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraJag ser ju förstås fram emot Elias spel, när det nu kan vara dags...

Meddesignern Niek tvingades göra en kvadrupel bypass-operation i februari. Allt har gått bra och han mår bra, men det fick oss att skrinlägga planerna på att lägga upp spelet för pre-order lagom till 200-årsjubileet. Arbetet fortgår dock.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Citat från: Fredrik H skrivet 10 juni 2015 kl. 15:46:08
Jag har också förbeställt (och är taggad på) Hexasims spel om Waterloo som släpps i veckan: http://www.hexasim.com/en/1365-Waterloo-1815-Fallen-eagles.html

Hoppsan. Ngt tilltalade mig och jag beställde utan närmare eftertanke. I vanliga fall brukar jag undersöka sånt här riktigt ordentligt innan köp. Håller dig ansvarig.  ;)

nielsen.filip

Citat från: Elias Nordling skrivet  9 juni 2015 kl. 10:45:57
Jag är ju lite partisk, eftersom jag skriver napoleonregler, men många var väldigt nöjda med NBS 3.0 och spelen Talavera, Marengo och Aspern Essling från MMP.

Köpes: Ngt NBS spel (jag vet ju vem jag skall skylla på...).

Fredrik H

Citat från: nielsen.filip skrivet 10 juni 2015 kl. 23:40:26
Citat från: Fredrik H skrivet 10 juni 2015 kl. 15:46:08
Jag har också förbeställt (och är taggad på) Hexasims spel om Waterloo som släpps i veckan: http://www.hexasim.com/en/1365-Waterloo-1815-Fallen-eagles.html

Hoppsan. Ngt tilltalade mig och jag beställde utan närmare eftertanke. I vanliga fall brukar jag undersöka sånt här riktigt ordentligt innan köp. Håller dig ansvarig.  ;)

Det är lugnt. Om jag fått en krona för varje gång jag impulsköpt spel så hade jag säkert sparat ihop till ett Happy meal nu. Det är säkert ett roligt spel, det är ju snyggt om inte annat.  :up:

aegneus

Citat från: Elias Nordling skrivet 10 juni 2015 kl. 08:21:25
NBS 3.0-reglerna har jag ju själv skrivit, de kan användas även till äldre spel i NBS-serien. De är i alla fall konstruerade med det specifika syftet att göra taktiken begriplig och visa varför slagen gick som de gick.

Var det dessa jag utsattes för en light-version (ingen C&C) på Galore? De var trevliga (och för första gången i min magra erfarenhet fattade jag skirmishers). Jag behöver spela mer av detta någon gång.

Filip - vi bor väl inte mer än tre tågstationer från varandra numera?

nielsen.filip

Citat från: aegneus skrivet 11 juni 2015 kl. 21:36:58
Filip - vi bor väl inte mer än tre tågstationer från varandra numera?

aegneus - ja, jag tror det stämmer. Eller som jag brukar säga, en biltur.

P-O Jönsson

Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Elias Nordling

CiteraVar det dessa jag utsattes för en light-version (ingen C&C) på Galore? De var trevliga (och för första gången i min magra erfarenhet fattade jag skirmishers). Jag behöver spela mer av detta någon gång.
Ja och nej. De är släkt, kan man säga. NapArt-reglerna, som du spelade, är en vidareutveckling, efter delvis annorlunda designparametrar. Det glädjer mig att jag lyckats få fram grejen med skirmishers :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Då har jag avslutat mina inköp för en (liten) tid framåt i detta området. Totalt blev det 4 spel och 1 bok.

Bok:
The Wars of Napoleon av C. Esdaile

Spel:
Waterloo 1815 Fallen Eagles
Talavera / Vimieiro (NBS)
Aspern-Essling (NBS)
Marengo (NBS)

Nu har jag iallafall möjligheten att förbättra min kunskap om napoleonkrigen.
Bara att vänta på att det ramlar in i brevlådan.

Eranthis

Upptäckte tråden för sent ser det ut som, men det är ju ett intressant ämne. Jag är själv i min Napoleonics-nybörjarfas. Det som fick in mig på Napoleon-epoken var GMT:s Fading Glory (där Waterloo 20 ingår) samt boken Access to History: Napoleon, France and Europe av Andrina Stiles & Dylan Rees (ingår i eminenta Access to History-serien, väldigt bra introduktionsböcker).

https://www.hoddereducation.co.uk/Product?Product=9780340986769

nielsen.filip

Var visst inte riktigt färdig med mina inköp...

Rory Muir, Tactics and the Experience of Battle in the Age of Napoleon
Michael Tamelander, Waterloo. Belgien 1815.
René Chartrand, Talavera 1809
Peter Hofschröer, Prussian Napoleonic Tactics 1792–1815

"Not that we needed all that for the trip, but once you get locked into a serious drug book collection, the tendency is to push it as far as you can."

P-O Jönsson

Var försiktig med Hofschröer.....

nielsen.filip

Citat från: Peojon skrivet  3 juli 2015 kl. 13:28:38
Var försiktig med Hofschröer.....

Ok, ska vara det. Brukar vara försiktig med osprey-böcker.

För övrigt så kör osprey med 3 för 2 och gratis frakt om man beställer 3 böcker.

P-O Jönsson

Många Osprey böcker är bra tycker jag, det är just Hofschröer som har en del egensinniga åsikter.