Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs 1914 Serbien muss sterbien.

Startat av Strv102r, 11 september 2015 kl. 17:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter avslutad studie av Waterloo 1815 återgår vi till VK1 igen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Utgångsläget.

Tre österrikiska arméer om två kårer var. I regel två divisioner per kår men 6. arméns kårer har ett antal brigader istället. Ja, och någon division också.

Serberna har tre små arméer och en grupp i söder som fungerar som de österrikiska kårerna.

Strv102r

Efter 2 GT så har österrikarna kommit över Drina men fastnat i det serbiska försvaret. Serberna tillför även 1 armén men nu kommer österrikarna över Sava från norr med den blivande armégrupp Syrmien-Banat som ersätter 2. armén som går till Galizien.

I söder har 6, armén fastnat i bergen.

Strv102r

Sebiska 2. armén tar över ansvaret helt för försvaret mot fienden som gått över DRINA medan 1 armén tar över området mot SAVA. Österrikiska 4 kåren går över med en division men 1. armén går till resolut motanfall och kastar fienden tillbaka över floden och slår nästan fienden helt! Vid S i SAVA tar österrikiska 29 divisionen en stad som ger 1 VP varje GT. Det är nästa mål för 1. armén. 3. armén har fårr ansvaret för BELGRAD och rör sin lednings och underhållsorganisation åt det hållet. I söder är det låst i bergen. Nedan detaljer från läget i norr.

Strv102r

En division ur erbiska 1. går för återhämtning medan de övriga anfaller för att återta VP-staden vid SAVAS krök. Österrikarna håller dock och för upp 8 kåren som flankskydd. Terräng förloras och återtas på södra flanken där 2. armén och 13 kåren sparrar. I bergen i söder slåss man som s-tan men det händer inte mycket på kartan.

sfclinken

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Citat från: sfclinken skrivet 23 september 2015 kl. 10:37:50
Vackert!

Ja, men aningen svårt för österrikaren...

Efter förnyade anfall tar 1. serbiska staden i fråga. Hela österrikiska 8. kåren dras viker i flykt och återsamlas vid SAVA för återhämtning. 13. kåren breddar för att ersätta dem. Bilden nedan visar att i söder har till sist österrikarna börjat få lite framgång mot Montenegrinerna.

tinG

CiteraJa, men aningen svårt för österrikaren...

En aning omöjligt är min analys efter ett antal försök  :insecure:
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Citat från: tinG skrivet 23 september 2015 kl. 21:30:41
CiteraJa, men aningen svårt för österrikaren...

En aning omöjligt är min analys efter ett antal försök  :insecure:

Lutar nog också åt det hållet, men har väl spelat för lite för att uttrycka mig så tydligt.

Efter att ha befriat den viktiga staden vid SAVAS krök vill jag ta striden in på fiendens mark (och komma åt de där tre småstäderna som ger 5 VP var) så jag anfaller över floden och tar ett brohuvud med en division. I väster har 2. armén grupperat för försvar efter ha drivit en av 13 kårens divisioner på flykten. 

Elias Nordling

Upprepar från annan tråd, att Serbienkampanjens attraktionskraft som introduktion till första världskrigssystem förtas i praktiken av att situationen är skittrist. Har inte spelat SmS, men hade liknande erfarenhet av Der Weltkrieg. Jämnstarka styrkor som står och stirrar på varann i svår terräng.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 24 september 2015 kl. 08:43:52
Upprepar från annan tråd, att Serbienkampanjens attraktionskraft som introduktion till första världskrigssystem förtas i praktiken av att situationen är skittrist. Har inte spelat SmS, men hade liknande erfarenhet av Der Weltkrieg. Jämnstarka styrkor som står och stirrar på varann i svår terräng.
Men det är iaf lärorikt!  :D
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Mot det svaga motståndet norr SAVA tar 1. armén snabbt terräng. Inledningsvis norrut.

Därefter österut. Den tredje byn som ger VP ligger 2 hex väster BELGRAD.

Men där möter vi lite motstånd. Själva anfallsmålet slåss envist och slår tillbaka flera anfall. Morava II divisionen tar stora förluster.

I söder fortsätter österrikarna och nöter sig fram. Nu är de nära 6. arméns mål, PRIJEPOLJE, som är oförsvarat. Min tillkommande Dunav II division  rusar fram från andra hållet.

Strv102r

Ett rejält misslyckat anfall mot PRIJEPOLJE gör att österrikaren får dra ur en stor del av förbanden för återhämtning. Istället ansätter han en ny offensiv mot UZICE.

Efter att antal försök faller till sist mitt sita mål norr SAVA. Jag måste inte hålla dem, bara ta så många av de tre jag kan, hösta in 5 VP/styck , och sedan dra ur om jag vill. Känns lite märkligt då det bara blir en räd av det hela. Men en mycket viktig räd som gett mig 15 VP. Kan jag nu bara ta bort fienden NV BELGRAD som har artilleri som terrorbeskjuter BELGRAD får jag 1 VP/GT.

Österrikaren får till ett lyckat anfall som driver bort mig från krönet längs vägen mot UZICE.

Nu anfaller österrikaren över DRINA mot 2. arméns svaga vänsterflygel. Jag börjar dra ur förband från brohuvudet norr SAVA efter att ha tagit grupperingsterrängen för "terrorartilleriet" (som skurken snabbt grupperar om NO BELGRAD för att hindra mig från att få mer än ett par VP). Ett anfall från 8. kåren slås tillbaka.