Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS supply trace block zoc

Startat av Wade, 15 september 2015 kl. 11:11:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Wade

Ny till OCS och undrar hur det funkar med zoc och deras förmåga att block supply trace. (Både direct draw och HQ throw). Kan spelaren dra supply in i rutan mes ezoc (och sedan dra nytta av "nära nog regeln") eller stannar supply tracen i rutan innan ezoc? Frågan gäller självklar truck move traces (huvudregeln).

Tack på förhand /Johan

thermopylai

Jag skulle säga nej (om inte zoc negerad med egen combat unit), enligt nedan:

OCS Rules rev 4.1, 4.5a:
The following actions cannot be taken
in an enemy ZOC. Those actions marked
<Negation>, however, are allowed if the
ZOC has been negated (4.5b); negation is
not possible for the others.

B) Supply Lines. <Negation> An
enemy ZOC blocks all types of
supply paths that are traced using
Movement Points (draw, throw,
Extenders, etc.) if the mobility type
being used is Truck. Note that some
HQs and Extenders use Leg MP or
Track MP, and these are unaffected
by ZOCs.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Wade

Tror jag förstår vad du menar men det var inte en ja och nej fråga:). Läste reglerna som du hänvisar till men blev osäker på vad dom menar med ordet blocks och om det är skillnad på blocks och det som beskrivs för truck move i stycket A just ovanför det du hänvisade till.

Elias Nordling

Jag skulle säga att tracen stannar i rutan innan onegerad zoc (och därifrån kan den förstås vara adjacent is good enough om det hjälper). Tycker också det där är lite svårt att få intuitiv känsla för. :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Wade

Två svar i samma riktning:). Nu känns set tryggt. Tack så mycket.

Elias Nordling

Observera dock att vi spelar OCS med varandra :-)

Wade

Aha:). Det som fick mig att fundera på det var att det känns ganska enkelt att ringa in en enhet med tolkningen att tracen inte får få in i rutan. I princip räcker det med två enheter på var sin sida och supply är cut. Samtidigt kan det öppnas med en friendly unit som går till någon av de övriga 4 hexen runt den inringade enheten.

Andreas Lundin

Jag spelar inte OCS med Elias och Jocke men gör samma tolkning som dom (om det är nån hjälp).

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Å andra sidan är det ju som du säger väldigt lätt att bryta inringningen. Inte minst genom att enheten helt sonika flyttar sig.