Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Göteborg / 2015-12-05 / krigsspel au "Val des Oliviers" ...

Startat av Patrick_T, 17 november 2015 kl. 11:22:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Philippe, om du vill kan du sms:a mig, 0736-733097 för en lägesrapport.

Filip, jag vill gärna spela något med dig men tiden är onekligen begränsad. Låt oss försöka tänka till om det finns något annat alternativ som går snabbt...?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

folow

Björn: Vad säger du om lite Guelphs & Ghibbelines?
Hejdlösa riddarbråk av skaparna bakom Straffexpedition. Det förekommer LoS, men mest får man gnugga bepansrade män och hästar mot varandra tills alla har dött.

Reglerna finns på http://italianwars.net/games/guelphs_and_ghibellines

Det är inte den djupaste av simulationer, men alltid kul!
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

Delirium

Jag är på men kommer inte att kunna läsa regler. Ett annat alternativ är lite Offensive à Outrance.  :mrgreen:
Imperial Elegy
Space Empires

Frocken

folow

Reglerna är ganska enkla. Jag spelade det på Friendly Fire 2014 OCH lärde ut reglerna på tre timmar, med start kl 23, så vi var väl inte helt fräscha i huvudet...

Mycket krom, dock.

Finns det småscenarier i OaO som inte tar tre timmar att sätta upp?

Patrick_T

Ok, som en officier i operational room ska jag sitta framför min dator för att skapa wargame grafik, lite konstigt men så långt min son är sjuk har jag inga val eftersom allt annan tid försvinner ...

Men alltid kul att vara omringat av kriggande spelare  :)

Delirium

Normandy '44 spelades, igen, och de allierade vann knappt, igen. Mycket bra spel trots det. Trots förhållandevis enkla regler upptäckte vi en del felaktigheter som begåtts i gångna partier, både regeltekniskt och taktiskt. En annan sak upptäckte jag i efterhand: även om första meningen i regeln om ZOC och advance after combat säger det jag sa så säger sista meningen något annat och exemplet är tydligt att jag hade fel: man får avancera sin andra hex från zoc till zoc om ens första hex var den attackerade rutan. Fasen vad svårt det ska vara!
Imperial Elegy
Space Empires

Andreas Lundin

Jepp. Bara ZOC-Bonds hindrar där. Kan bli lite jobbigt i vissa fall när man blir kringränd i advance after combat.

Via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

folow

Delirium

Damn you!

Ytterligare en sak jag hittade: allierade replacements av eliminerade enheter dyker inte alls upp i England som jag trodde utan precis som tyska växer de upp ur marken i Frankrike.
Imperial Elegy
Space Empires

Jon

Det finns väl bara en sak att göra då? Spela en gång till!

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires