Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Flashpoint Campaigns: Red Storm

Startat av nielsen.filip, 24 november 2015 kl. 15:44:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Plötsligt händer det. Sovjetunionen har invaderat västeuropa. Tredje världskriget har börjat.

1st Battalion 68th Armor, 8th Infantry Divison har som uppgift att hitta fienden och stoppa honom. Klockan är 06:00 den 21:a juli. Invasionen har pågått i 6 timmar.

Jag räknar med att de anfaller från Bad Neustadt utmed N279. Vid Bischofsheim tar vi strid, placerar mina två kompanier söder om staden med vägen i skjutfältet. Skickar även spaning österut utmed NES51 så att vi inte blir kringrända.

06:00



Stöter på sovjetiska spaningsförband i Wegfurt. Enligt plan. Tyvärr så var det även starka förband påväg västerut på NES51. Har inget att stoppa dem med och tar alldeles för lång tid att ändra placeringen nu (har endast ett begränsat antal order, det gäller att bestämma sig för en plan och försöka hålla sig till den så länge som möjligt). Waldberg är definitivt hotat.

06:52


När de första sovjetiska förbanden dyker upp på N279 så utsätt de för förödande eldgivining på 3-4 km håll. De fortsätter dock avancera. Vidare så är nu antagligen Waldberg förlorat.

07:18

nielsen.filip

Sovjetiska tanks når hela vägen fram till Bischofsheim innan vi slår ut dem, eldstrider under 500m (500m per hex, nådde fram till samma hex). De fortsätter anfalla med ytterligare en våg men trots våra egna förluster tror jag att det "norra" försvaret kommer hålla. Det sovjetiska artilleriet har gett sig in i matchen och bomarderar min positioner. De flesta av förlusterna kommer dock från ATGM avfyrade från pansarvagnar (AT-11 Sniper).

Tyvärr så verkar fientliga förband slå till söderifrån. En grupp SPAA utslaget utan att jag såg fienden och pansarvagnsplutonen jag beodrade söderut tar god tid på sig att komma iväg. Har fått en apache-helikopter som jag tänkte svepa över Waldberg och Sandberg. Förhoppningsvis finns inga Tunguska-förband placerade där.

07:43



nielsen.filip

Andra anfallsvågen når in i Bischofsheim och passerar min linje. Jag börjar får ammunitionsbrist men de sovjetiska tanksen verkar inte ha några understödjande förband. Sovjetiskt spaningsförband som dök upp söderifrån neutraliserades. Apache-helikoptern har inte upptäckt några förband i Waldberg, fortsätter mot Sandberg. Fått förstärkning i form av 1/36th Mech Inf Bn. Skall snabbt avancera mot Waldberg.

08:06



nielsen.filip

Striderna fortsätter i Bischofsheim, ammunitionsbristen är nu förödande. Samtidigt som min Apache slår ut otaliga fordon i Sandberg så flyger en Hind över slagfältet. Slå totalt ut tre av mina abrams innan den drar sig tillbaka. Förluster av mina luftförsvarsenheter känns verkligen av nu.
Har nu förlorat 8 av de 23 tanks jag började med. Mina enheter påstår att de slagit ut mer än 25 fiende-tanks.

08:28

Elias Nordling

ser attraktivt ut! Vad är skalan? Pluton?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Citat från: Elias Nordling skrivet 25 november 2015 kl. 07:59:38
ser attraktivt ut! Vad är skalan? Pluton?

Ja pluton eller "section" är oftast den enhet man styr, se inzoomad bild:

nielsen.filip

Striderna fortsätter i Bischofsheim. Jag har lite stridskapacitet kvar pga förluster, trötthet samt ammunitionsbrist. Hade behövt dra mig tillbaka men har inga reserver som kan ta upp striden. 30 nya sovjetiska tanks på ingång norrifrån. Har fått artilleri tillgängligt men jag tror inte det kommer räcka långt.

08:52

nielsen.filip

Förlusterna stiger kraftigt nu. Förlorade 6-7 stycken abrams på 25 minuter, slog nog ut det dubbla hos fienden men det verkar inte räcka. Även min kapacitet att leda striden börjar minska. Färre antal order samt längre tid mellan varje orderfas. Tror att det finns cirka 20 fientliga pansarvagnar i Bischofsheim just nu.
Waldberg är iallafall säkert i min hand. Vågar dock inte flytta trupp därifrån pga den föränderliga situationen.

09:16


nielsen.filip

#8
Striderna börjar mattas av något. Mina två välplacerade M-150 med BGM-71C I-TOW slår i stort sett ut ett helt kompani med mekaniserat infanteri norr om Bischofsheim.

09:45

nielsen.filip

Striderna fortsätter att minska i intensitet, antingen har han tappat stridsförmågan totalt eller så omorganiserar han sig för ett sista anfall. Mitt artilleri med ICM slår ut många av hans fordon. Tyvärr så fick moteld mot mitt artilleri och slog ut många pjäser.

10:37

nielsen.filip

Inte mycket händer. Jag börjar sakta närma mig 30% av startstyrkan. Inte bra då det i stort sett är en auto-förlust. Med andra ord inte en tanke på anfall för att återerövra Bischofsheim, eller vad nu som är kvar av staden.

11:33

nielsen.filip

Högsta ledningen intervenerar. Striden slutar efter ett sista anfall från de sovjetiska förbanden, mina styrkor faller till under 30%.



Marginal Success! Det tror jag att jag nöjer med. "End Game Now!"



Slutsituation visar att sovjetunionen har många förband kvar och jag hade ingen chans att hota Bischofsheim.

12:33

nielsen.filip

Riktigt roligt spel som definitivt passar när man är hemma sjuk och har tröttnat på Netflix.

Ordersystemet begränsar vad man kan göra. Det tar tid att organisera en attack.
Det går oerhört snabbt att förlora en stor del av sina förband. Felplacerade trupper smälter formligen bort. Tycker det ger en bra "känsla" för ett tredje världskrig i europa på 80-talet.

Nackdelarna är att det har skruvat på spelmotorn ganska rejält i två års tid. Grundscenariona är inte balanserade, något de tänkt att göra under en lång tid men som ej hänt än så länge. Vidare så tycker jag väl att de sovjetiska trupperna pressar på en attack lite väl långt. Ofta tills att det inte finns några enheter kvar överhuvudtaget. Men, men, vill man befria den nedtryckte västeuropeiska arbetaren mot hans vilja så får man lida lite pin!


nielsen.filip

Gick lite bättre när jag tog hand om den sovjetiska sidan även om jag gjorde ett fruktansvärt misslyckat anfall mot Oberwildflecken. En mekaniserat infanteri-bataljon gick till anfall men de var visst utanför mitt artilleris räckvidd. Bataljonen utplånades på under en timme!


Andreas Lundin

Finns möjlighet till multiplayer via email, eller på annat sätt?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH