Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Saints in Armor

Startat av Strv102r, 5 februari 2016 kl. 16:02:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Utgångsläget för Höchst 1622. Christian av Braunschweigs armé försöker undkomma Tilly och Cordoba. Bortom kartkanten finns tanden Höchst med en bro som Christians tross är på väg över. När denna är över kan han dra ur sin armé och gå över bron med den. Historiskt lyckades han så bra med fördröjningsstriden och att komma undan med tross och armé att det i speltermer blev en decisive protestant. Fast Tilly var tydligen lite passiv vilket jag inte tänker vara. Sedan ska ju bara mina flyglar genomföra det jag tänkt mig också.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Ännu ett kämpigt slag för Papisterna :)

Ni glömde inte krutvagnsregeln vid Wimpfen va?

Strv102r

Citat från: magnus lindström skrivet 24 februari 2016 kl. 10:17:57
Ännu ett kämpigt slag för Papisterna :)

Ni glömde inte krutvagnsregeln vid Wimpfen va?

Nejdå! Men det var inte så många GT jag hade två st tvåhex bataljoner intill vagnsborgen...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Strv102r

Citat från: magnus lindström skrivet 26 februari 2016 kl. 10:02:57
Abstinens här ;)

Ha ha!. 100 års jubileet av 21/2 Verdun kom emellan. I eftermiddag kör vi igen.

Strv102r

Under de två första GT lyckas jag få även vänster- och högerflyglarna att gå från "make ready" till "charge" så att alla flyglar kan anfalla. Läget efter 2 GT är att vänstern under Mortaigne har ridit ner stora delar av Carpzow som viker men Mortaigne själv har helt tappat all stridsgruppering och måste göra halt och refomera för att kunna fortsätta. Styrum har ridit ner mot ån för att kunna gå över den om Mortaigne sätter fart igen. Anholt har stormat fienden i skyttegravarna utanför staden, rensat bort alla småenheter med musketerare men sedan misslyckats gruvligt mot den tunga kärnan inne staden. Cordoba anfaller över ån men idén att efter övergången avbryta och reformera de oordnade enheterna efter övergången i sankmarken misslyckas initialt så delar av kavalleriet anfaller fiendens bataljoner bortom ån efter att hans småenheter längs å-banken rensats bort. Det går illa och mitt kavalleri tar stora förluster till liten nytta.

Först en stnud senare då lyckas Cordoba tygla sitt kavalleri och beordra rättning vid ån. Kavalleriet faller tillbaka och nu har alla mina flyglar lyckats påbörja reformering inför nästa skede. Carpzow faller tillbaka med sina kvarvarande enheter. Läget GT4

Vid början av GT5 nås Christian av Braunschweig av budet att hans tross redan passerat bron vid HÖCHST. Resten av armén kan nu dra ur och följa efter. Det var tidigt...

Strv102r

Christian börjar dra ur sin armé mot bron genom att låta infanteriet göra helt om, framåt marsch. Han våndades ett tag om han inte skulle invänta att kavalleriet under Styrum skulle rida in mellan Cordoba och infanteriet för att skydda infanteriets urdragning, men då det inte är lätt att gå från rally direkt till charge, i synnerhet inte för Cordoba som inte är den mest dynamiske befälhavaren (jämfört med Tilly och Anholt är han en scengångare), så tog han risken att dra ur direkt och låta kavalleriet rida emellan senare.

Det visade sig att Cordoba har en bra dag.

Han lyckas omedelbart beordra framåt på sin flygel och dessutom jaga fart på förbanden. Kavalleriet rider mot ryggen på de östra urdragande bataljonerna, men dessa lyckas bilda "igelkott" och avslår anfallen.

Montaigne och Anholt står still. Detta gör att Cordoba är en aning utsatt. Om Styrum går till motanfall tillsammans med Christian kan Cordoba råka illa ut.

Engelbrekt

Bra rapporter och kul att se det spelas, speciellt Höchst som var svårt att få till. Inte säker att vi lyckades, blev ju en hel del specialregler. Men verkar ju funka som avsett hittills?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Strv102r

Cordoba inser att det är dags att reformera, och invänta Anholt, innan han pressar på igen. Han lyckas dock inte få ut ordern så hans flygel fortsätter. Styrum anfaller i centern på cordobas flygel och spränger isär den. Han har dessutom en inte till i reserv att följa upp med. Även Christian himself lyckas få sitt infanteri att göra helt om och anfalla. Cordobas flygel hotas av att krossas...

Dock så verkar Christian ha snålat med sina soldaters sold. De upplever sig ha fått betalt för att marschera, men inte för att slåss mot de spanska Tercios och kyrassiärer som står mot dem? Anfallen misslyckas och stora delar av Christians infanteri flyr bakåt delat två delar.

Anholt ansätter en ny framryckning.

Strv102r

Anholt inleder framryckningen igen. Christian försöker återsamla sina vikande bataljoner medan Styrum skyddar dem tillsammans de bataljoner som inte vikit. Cordoba försöker få sin flygel att reformera men det går segt. Mortaigne blir anfallsberedd igen.

Mortaigne anfaller och utplånar Christians högerflygel helt! Cordoba lyckas påbörja reformering av sina förband.

Mortaigne börjar reformera för att snarast nyttja framgången, men det kommer ta lite tid då de ska genom sumpmarken. Anholt marscherar upp bakom Cordoba för att ta över högerflygeln eftersom Cordoba har en del reformering kvar och de facto har sina tercios i centern. En del av Christians fotfolk flydde, men de övriga har kommit i ordning och påbörjar en urdragning bakom Styrums kavalleri.

Engelbrekt

Ganska historiskt än så länge ser det ut som.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Strv102r

Mortaigne är klar att framrycka gnom sankmarken medan både Anholt och Cordoba kan påbörja förföljning av Christian. Denne har dock ett försprång med sitt infanteri och Styrum står emellan.

Och mycket riktigt försvinner Christians infanteribataljoner av kartan bakom Styrums vikande kavalleriskärm.

Slut i praktiken GT 15. Jag lyckades också få av en del kavalleri bakom Styrum och Christian. Det blev en decisive protestant, som historiskt, men relativt Tilly lyckades jag bättre. Jag fick faktiskt 30 VP mot hand -70!

Strv102r

Utgångsläget i Fleurus. Christian av Braunschweig har anslutit sig till Mansfeld men de har båda fått sparken av sin arbetsgivare "Vinterkungen" då de levererat dåligt. De har en hyfsad armé så de letar efter en ny arbetsgivare och hittar en i holländarna vars krig med spanjorerna fortsätter. Deras uppgift blir att undsätta fästningen Bergen-op-Zoom som belägras av spanjorerna. De leder sin plundrande skara mot nordväst och Nederländerna, men möter Cordoba som spärrar deras väg vid Fleurus.

Strv102r

Protestanterna inleder anmarschen mot spanjorerna. Den spanska högern framgrupperar en aning.

De protestantiska kavalleriflyglarna anfaller. Streiff misslyckas ganska illa i det hela, nästan hela flygeln viker i panik och bara ett förband har framgång, medan Christian har motsatt utfall.

De protestantiska kavalleriflyglarna börjar reformera sig.

Strv102r

Medan kavalleriflyglarna reformerar och återsamlar så anfaller Mansfeld. Hans höger får kontakt med min italienska tercio på min vänster. Han tar fasliga förluster till muskötelden!

Resten av hans små bataljoner anfaller mina tercios. Trots att han nu tränger den italienska tercion bakåt så måste det hela nog liknas med nära nog en katastrof. Muskötelden gör ner Mansfelds män och i närstriden bryts deras vilja och många börjar snabbt att fly.