Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

FIELDS OF BATTLE, VOLUME 1: THE GREAT NORTHERN WAR

Startat av Andreas Lundin, 16 februari 2016 kl. 10:24:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hej, någon som spanat på detta? Jag har använt sökfunktionen men finner ingen tråd om det.

Ska tydligen finnas ett kompendium på 600 sidor att köpa till.

Länk till spelet

Mitt intryck av det hela är att det inte är min kopp te, men jag har haft fel förr om man säger så. Men några spontana grejer som får mig att sätta den alkoholfria ölen i vrångstrupen:

1. ljusgul text på ljusblå botten... ...vafan
2. "calligrapgy style map" (vad nu det är) med krigsspelsgrafik som är från 70-talet
3. Typsnitten på blipparna...
4. En timmes speltid kan ju vara bra, men tillåt mig tveka att de simulerade slagen i spelet ger samma djup som 600 sidor kompendium...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Jo jag tittade på det för ett tag sedan men kände mig också rätt skeptisk till att det skulle gå att hämta några historiska insikter i dom spelen.
Korten är förvisso rätt snygga och kan om dom använts rätt ge en intressant FOW-upplevelse men här verkar dom istället användas till att ge ett plus eller ett minus på något tärningslag här och där.

Lade det i "try-before-buy"-högen alternativt om någon trovärdig skulle recensera det och vara helt lyrisk...
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Citat från: Andreas Lundin skrivet 16 februari 2016 kl. 10:24:32
Hej, någon som spanat på detta? Jag har använt sökfunktionen men finner ingen tråd om det.

Ska tydligen finnas ett kompendium på 600 sidor att köpa till.

Länk till spelet

Mitt intryck av det hela är att det inte är min kopp te, men jag har haft fel förr om man säger så. Men några spontana grejer som får mig att sätta den alkoholfria ölen i vrångstrupen:

1. ljusgul text på ljusblå botten... ...vafan
2. "calligrapgy style map" (vad nu det är) med krigsspelsgrafik som är från 70-talet
3. Typsnitten på blipparna...
4. En timmes speltid kan ju vara bra, men tillåt mig tveka att de simulerade slagen i spelet ger samma djup som 600 sidor kompendium...

Gjorde exakt samma bedömning. Tvekar...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Lars M Wistedt

Ser valdigt billigt ut... far from La Bataille och/ eller BAOR...!

Wes

Men laserskurna blippar

Skickat från min iPhone med Tapatalk

magnus lindström

Lite gnälligt här nu. Det är ett spel om flera SVENSKA slag ☺ borde vara köp direkt ☺

Strv102r

Citat från: magnus lindström skrivet 18 februari 2016 kl. 19:40:22
Lite gnälligt här nu. Det är ett spel om flera SVENSKA slag ☺ borde vara köp direkt ☺

Just det. Borde ju vara det. Och ändå tvekar de flesta.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Hmm ska jag GÅ PÅ! :)

Att det är simpelt borde inte skrämma mig, jag äger ju Gloryserien och Triumph and Glory just för att de är "simpla/spelbara"  :)

Strv102r

Jo så blir det nog. Trots tvekan. Framåt! Gå på, MARSCH!

:ultra:

Var är karoliner-emojin?

Scipio

Citat från: Strv102r skrivet 19 februari 2016 kl. 10:54:39
Var är karoliner-emojin?
<------- Använd den  :)

Har som sagt varit sugen men det finns få saker som gör mig mer besviken som när man är seriöst taggad över ett vad det verkar intressant spel för att sedan se det falla platt. Ännu värre är det ju mer man är intresserad av ämnet.

magnus lindström

Skulle ju annars fungera som ett intro-spel för någons barn. Ett sätt att locka in dom i (?samlar?)beroendet.... :)

Scipio

Citat från: magnus lindström skrivet 19 februari 2016 kl. 11:33:09
Skulle ju annars fungera som ett intro-spel för någons barn. Ett sätt att locka in dom i (?samlar?)beroendet.... :)
Jo fast jag känner att man har bäst chans att lyckas med indoktrineringen om man får dom att spela något som faktiskt är både bra och kul

Andreas Lundin

Citerabåde bra och kul
...och som tilltalar ögat.

magnus lindström

Ja de var bra fula spelpjäser, något i stil med Några ATO-spel.

Lite dumt att volym 1 är om stora nordiska kriget. Det skulle varit bättre om de börjat med någon annan konflikt :)

Sen när utseendet och reglerna funnit sin form skulle Kalle Dussin ha dykt upp :)