Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Flashpoint Golan: The Battle of Armageddon

Startat av nielsen.filip, 20 mars 2016 kl. 14:51:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Victory Games.  :up:
Modern krigsföring.  :up:
Komplexa regler.  :up:
Små scenarier.  :up:

Jag gillar ju lite mer avancerade spel men har inte tid för långa spel. Kanske är detta en perfekt kombination för mig...

Reglerna är inte helt uppenbara från en genomläsning, dock finns det ett rejält spel-exempel. Så det är där vi börjar:

The Battle of Armageddon:

Startsituationen:

Israelisk milis:

fortsättning följer...

nielsen.filip

Slumpvis dragning bestämmer vilken formation som får aktiveras. Den som har initiativet får dock välja en formation att börja med vilket innebär att den syriska 4:e pansardivisionen börjar. Den anländer i 1701 alt 1801.

Upptäckta enheter kan beskjutas under förflyttning, något den 62:a pansarbrigaden får erfara strax utanför Givat Hamore när en artilleribataljon från Herzl-brigaden öppnar eld:

Oförskräckt så fortsätter pansardivisionens brigader framryckningen trots ihållande moteld. Genombrott sker i Afula samt utmed motorvägen västerut:

nielsen.filip

I varje aktivering av en formation ingår två faser. Movement phase och exploitation phase.

Movement phase (in this order):
Withdraw
Hold Position
Conduct Set-Piece Battle
6 operation points movement (not in ZOC)

Exploitation phase (in this order):

Withdraw
Hold Position
Conduct Set-Piece Battle
3 operation points movement if within 5 hexes of a Breakthru marker (and not in ZOC).

Tack vare två breakthru markers så fick en ansenlig mängd förband förflytta sig. Slutet på 4:e pansardivisionens aktivering:

I varje fas så får alla högkvarter göra en "action". Även motståndarens högkvarter. Se bland annat det utlagda minfältet (HASTY) av ingenjörstrupper från Natani-divisionen. Mer om högkvarter längre fram.

jerry

å detta spel sålde jag...................
Superbt att få regeltolkningar till AAR:en

Tackar.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

nielsen.filip

Citat från: jerry skrivet 20 mars 2016 kl. 23:05:34
å detta spel sålde jag...................
Superbt att få regeltolkningar till AAR:en

Tackar.

Tror det finns ett till salu här på krigsspel.se, http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3977.0

Regeltolkningarna är till stor del självhjälp. Inte alltid helt uppenbart exakt hur saker hänger ihop. Att skriva ner dem hjälper.

En av spelets egenskaper är att det finns mycket stort utrymme att reagera på motståndarens handlingar. Exempelvis så kan en förflyttning resultera i artilleribeskjutning. Denna beskjutning kan då resultera in "counter battery fire" vilken i sin tur kan resultera in ytterligare en "counter battery fire". Enheterna smälter formligen bort i ett rasande tempo.

Ytterligare en av spelet egenskaper är högkvarteren. De aktiverar sin formation och fördelar ut supply i traditionell mening men representerar också alla andra typer av enheter som kan finnas tillgängliga såsom exempelvis luftvärn, ingenjörstrupper (minfält, befästningar samt battlefield recovery) och transporthelikoptrar. Vidare så kan högkvarter på lite högre nivå ha förband för elektronisk krigsföring samt de fruktade "Short Range Ballistic Missiles" under sig.

P-O Jönsson

Det ryktas att systemet skall få ett nytt spel. Tydligen sitter Mark Herman och filar på spelet som var tänkt. dvs Flashpoint: Central Front.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Lundin

CiteraDet ryktas att systemet skall få ett nytt spel. Tydligen sitter Mark Herman och filar på spelet som var tänkt. dvs Flashpoint: Central Front.

Behövs det? Jag tänker på att vi har Next War-serien och det där Doomsdayprojektet hos MMP.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

nielsen.filip

Citat från: Andreas Lundin skrivet 21 mars 2016 kl. 17:25:07
CiteraDet ryktas att systemet skall få ett nytt spel. Tydligen sitter Mark Herman och filar på spelet som var tänkt. dvs Flashpoint: Central Front.

Behövs det? Jag tänker på att vi har Next War-serien och det där Doomsdayprojektet hos MMP.

Klart det behövs! Världen behöver alltid mer WWIII-spel med WP och NATO!
Honecker och jag var de enda som grät när muren föll (iofs av olika anledningar).

nielsen.filip

Nästa formation dras och det är den 9:e Syriska pansardivisionens tur. Nu lämnar vi spel-exemplet som jag följt, dags att styra upp situationen på egen hand.

Divisionen äntrar öster om Gennesaretsjön. Planen är att slå till hårt och snabbt mot Sabra-brigaden och därefter omgruppera i bra positioner inför nästa dags Israeliska motanfall. En pansarbrigad och en mekaniserad brigad anfaller det motoriserade infanteriet som är placerade uppe på en brant. Förflyttningen fram går bra då det Israeliska flyget inte finns tillgängligt samt att den närliggande Israeliska artilleri-bataljonen inte får skjuta mer än en hex när den är i ZOC. Men överraskningsanfallet under förflyttningen (meeting engagement) upp för den smala vägen misslyckas. Det blir ytterligare ett anfall (set-piece battle) med understöd av en raket-artilleribataljon, även detta anfall misslyckas trots att försvararna tar förluster. De anfallande brigaderna är nu "broken" men olyckan slutar inte där. Vid tillbakadragandet på den smala vägen utsätts de för en mycket träffsäker salva ballistiska missiler (SRBM). Brigaderna är nu nere på sista moral-nivån, "cadre", och ytterligare förluster eliminerar dem. Skulle detta ske så minskar kvalitén på alla divisionens förband. Katastrof! Slaget är nog förlorat för Syrierna... Dröjer nog ett tag innan jag blir befordrad.
Ett mindre anfall utanför Afula går bättre men situationen ser inte bra ut.

Översikt efter 9:e pansardivisionen samt de Israeliska brigadernas aktiveringar:

Närbild på katastrofen:

P-O Jönsson

Citat från: Andreas Lundin skrivet 21 mars 2016 kl. 17:25:07

Next War serien är ju ....nästa Krig? Detta är ju kriget som aldrig var;)
Och som sagt, systemet gjordes ju från början till ett Central Front scenario.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

nielsen.filip

Jag tycker det hade varit mycket spännande att se systemet i central-europa. Dock med lite osäkerhet då jag tänker mig att densiteten på förband är högre och att det kan bli väldigt mycket "reaction" på "reaction" på "reaction". Någon som har en känsla för om det är tätare mellan förband i fiktivt 80-tals europa-krig jämfört med fiktivt 90-tals arab/israel-krig?

Fredrik H

Det finns ju en samling hm, engagerade farbröder som har lyft över det här systemet till Västtyskland. Man kör i så fall på de gamla SPI-kartorna från spelserien med Hof gap, 5th corps mfl. Det blir ju rätt stort, men det går ju att köra dem en eller två i taget. Tyvärr så har de, om jag minns rätt, bara lyft över OOB från nämnda spel  - vilka innehåller en del tveksamheter. Jag tryckte ut alla brickor och provade för några år sedan. Det fungerar helt okej, men var inte den wow-upplevelse jag hoppades på. Ryssarna blev väldigt starka i de spelen. Jag lär nog inte spela de spelen igen, så är någon väldigt intresserad så kan jag kanske leta upp brickorna. Jag hämtade alla regler etc på consimworld.

nielsen.filip

Citat från: Fredrik H skrivet 27 mars 2016 kl. 19:42:11
Det finns ju en samling hm, engagerade farbröder som har lyft över det här systemet till Västtyskland. Man kör i så fall på de gamla SPI-kartorna från spelserien med Hof gap, 5th corps mfl. Det blir ju rätt stort, men det går ju att köra dem en eller två i taget. Tyvärr så har de, om jag minns rätt, bara lyft över OOB från nämnda spel  - vilka innehåller en del tveksamheter. Jag tryckte ut alla brickor och provade för några år sedan. Det fungerar helt okej, men var inte den wow-upplevelse jag hoppades på. Ryssarna blev väldigt starka i de spelen. Jag lär nog inte spela de spelen igen, så är någon väldigt intresserad så kan jag kanske leta upp brickorna. Jag hämtade alla regler etc på consimworld.

Är lite intresserad av brickorna men i ärlighetens namn så kommer jag nog inte hinna med det (man har visst köpt andra spel man skall spela också). Bra att veta att någon har försökt iallafall.