Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av APs Jutland 1916

Startat av Strv102r, 24 mars 2016 kl. 09:19:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Eskadern som hejdades av den danska flottan återgår till Karlskrona. Den andra eskadern fortsätter dock, och den eskorteras av fyra svenska pansarskepp så jag väljer att inte gå ut med Olfert Fischer utan låter dem passera. Den anländer till Göteborg ungefär samtidigt som den svenska eskadern som gick västerut når Bergen och noterar att det är minfritt.






Ett dygn senare så lämnar tre eskadrar Göteborg. En går söderut, en norrut och en snabb, sannolikt med torpedbåtar av Komet-klassen och kanske jagaren ur Mode-klassen (bild nedan)








Efter en 12h manövrerande så tror jag att eskader 2 är transportfartygen med svensk trupp och styrka 5 är psnarskeppen medan styrka 1 är torpedbåtarna. Till sist hamnar den norska flottan i samma ruta som styrka 1. Det visar sig inte vara vad svensken avsett men en felläsning av kartrutornas beteckningar leder till att pansarskeppen inte är där samtidigt som avsett. Svensken tar striden ändå bara för att se hur torpedbåtarna fungerar. Det är ju ett testscenario.






Utgångsläget där den norska flottan kommer in från väster. Tja, det är ju bara för svenskarna att sätta högsta fart in på torpedavstånd.






De närmar sig men är nu inom skjutavstånd för det tunga och medeltunga norska artilleriet. Och norrmännen skjuter bra. Torpedbåt efter torpedbåt träffas och sänks/exploderar direkt. Ganska snart är de inne på 1 hex avstånd men då ökar också förlusterna radikalt. Mode sänks. När de sedan skjuter sina torpeder får de bara två träffar på Tordenskiöld. Under flykten sänks resten.

Nåväl, det är väl som det kanske ska. Torpedbåtar ska ju agera i skydd av skärgården och dyka upp på korthåll och kunna skjuta torpederna direkt utan att löpa gatlopp innan. Spelsystemet har dock inga regler för skärgård...

Som det ser ut nå så kommer den norska flottan nästa GT sammanstråla med den svenska transporteskadern som bara har med sig kanonbåtar vilka är helt impotenta mot pansarskeppen. Det kommer bli slakt. De svenska pansarskeppen kommer inte hinna fram utan kan som bäst hämnas efteråt om den norska flottan återgår mot Horten. Även om det blir så kan svensken fortfarande vinna om han får upp transportfartygen med last från Karlskrona och landstiger med dem.  Då blir det intressant att se hur duellen mellan de fem kvarvarande svenska pansarskeppen och den norska flottan kommer få.

Vi bryter ut det momentet.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Norrmännen får initiativet. Svenskarna i centrum av det taktiska sjökortet.






De norska kanonbåtarna har inget att tillföra i denna strid så de avtågar. Pansarskeppen närmar sig varandra.






Med första eldöppnandet sänker Thor den torpedskadade Tordenskiöld.





Med de nya styrkeförhållandena försöker norrmännen dra ur.






Norrmännen skjuter dock snabbt mycket bättre en svenskarna och ett svenskt skepp tar en träff som lämnar henne "dead in the water". En stund därefter har ännu ett svenskt skepp, Thor, ingen beväpning att tala om kvar så den drar ur bakåt mot det stillaliggande skeppet. Nu är det tre mot tre...





Svenskarnas skytte artar sig och båda sidor sänker var sitt mål med "critical hits". Nu är det ganska slitna skepp som hamrar på varandra.






Norrmännen är först med nästa "critical hit. Svenskarna drar ur. På botten ligger skeppen på bilden nedan.



Det är nog så att svenskarna får svårt att vinna scenariot efter det här...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Citat från: Strv102r skrivet 15 juli 2016 kl. 08:48:15
Citat från: magnus lindström skrivet 14 juli 2016 kl. 18:39:14
Har inte reglerna här nu men får man dela en grupp om ett skepp blir dead in water?

Har flundrat på detta. En sådan regel verkar märklig, men man vet ju aldrig vad den skulle söka skildra. Så jag kollade.

7.3 All of the players ships of the same classification in a hex forms a group. (-) A group may not split up.

Solklart, men sen kommer en punkt till.

7.35 Crippled ships: During tactical combat a player may separate an individual ship from a group once the ship has lost at least half its largets guns och half its hull boxes, or if it has suffered a reduction in speed.

Med de värden de tidiga pansarskeppen har innebär det i princip att en träff från medeltungt artilleri eller grövre så kan de lämna gruppen.

Aha och då uppfylde även blivande bogserare H Trolle kriteriet för att bryta formationen?

Diw-skepp kan iaf inte skjuta i second world war at sea. Det såg ut i texten som att ett diw-skepp gav eld.

Häftigt att se spelet spelas. Min erfarenhet är som du skriver här att det lönar sig att kraftsamla för de viktiga uppgifterna på "amerikanskt" mane'r. Försöker man görna någon Japansk konstnärlig variant plottrar man mest bort sig och blir slagen bit för bit.

Strv102r

Ja du... Om dead in the water får skjuta i spelet. Sitter med en whiskey i handen på en veranda i Tammerfors och njuter kvällssolen så jag har inta regelhäftet till hands. Men varför skulle de inte kunna det? Om en tidig träff slår ut maskineri och därmed förmågan till rörlighet så borde det inte påverka förmågan till verkan så länge målen snällt håller sig inom räckvidd? Eller var laddningmaskineri ( tunga granater och laddningar behöver ju hissar från amdurk till torn) beroende av hela kedjan av maskineri från ångpanna till propeller? Verkar osannolikt. Dessutom finns det ju alltid redundans i form av reservsystem i de system jag verkat i.

Kan inte den situation Bismack hamnade i liknas vid dead in the water? Hon kämpade väl vidare to the bitter end? Liksom Scharhorst utanför Norges nordkust (inte pansarkryssaren iWW1 utan slagskeppet i WW2)?

Vet alltså inte vad regelboken säger, men min förutfattade mening gjorde att jag helt enkelt inte kollade. 
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Jag hittar inget om att diw inte kan skjuta i detta system men i systersystemet står det tydligt. Jag misstänker att det har med sikten osw att göra. För att berräkningarna ska bli rätt måste fartyget röra sig. Jag har också tänkt att det symboliserar slagsida osv. Även om Bismarck gav eld efter diw, träffades något då? Det kanske är enklast ur spelteknisk synpunkt att förhindra eldgivning helt och hållet. Men som sagt i detta system hittar jag det inte.

Nisse

Svårt när reglerna inte är klara och klargör begrepp. Vad som menas med "dead in water" är också lite svårt när man inte har en tydlig definition att förhålla sig till.

Vad det gäller Bismarck så fick fartyget först en träff i rodret vilket låstes så hon bara kunde åka i stora cirklar. Så på ett sätt var hon "Diw", att hon inte kunde ta sig därifrån, men hon kunde röra sig för egen maskin och var i övrigt så gott som helt oskadd. Vad striden led så blev allt bara sämre. Till slut var hon ett brinnande vrak. Så var man lägger definitionen att hon var "DiW" beror på.

Min tolkning av "DiW" skulle nog vara när fartyget är så svårt skadat att det inte längre kan röra sig för egen maskin, dvs bara flyta runt. Då är man helt utelämnad till fienden, man kanske kan skjuta men inte påverka sin situation mer än så, dvs jag skulle anse att man är slagen. Att bara kunna skjuta och inte manövrera överhuvudtaget är ju aldrig bra.

Nu har jag nog varit tillräckligt oklar...

Strv102r

Citat från: Nisse skrivet 21 juli 2016 kl. 15:00:48
Svårt när reglerna inte är klara och klargör begrepp. Vad som menas med "dead in water" är också lite svårt när man inte har en tydlig definition att förhålla sig till.

Vad det gäller Bismarck så fick fartyget först en träff i rodret vilket låstes så hon bara kunde åka i stora cirklar. Så på ett sätt var hon "Diw", att hon inte kunde ta sig därifrån, men hon kunde röra sig för egen maskin och var i övrigt så gott som helt oskadd. Vad striden led så blev allt bara sämre. Till slut var hon ett brinnande vrak. Så var man lägger definitionen att hon var "DiW" beror på.

Min tolkning av "DiW" skulle nog vara när fartyget är så svårt skadat att det inte längre kan röra sig för egen maskin, dvs bara flyta runt. Då är man helt utelämnad till fienden, man kanske kan skjuta men inte påverka sin situation mer än så, dvs jag skulle anse att man är slagen. Att bara kunna skjuta och inte manövrera överhuvudtaget är ju aldrig bra.

Nu har jag nog varit tillräckligt oklar...

Med tanke på hur stora hexarna på den taktiska kartan är så hade nog Bismarck snurrat runt i samma hex vilket ur ett systemperspektiv gjort henne dead in the water. Nåväl. Det spelar ingen större roll egentligen. Spelet funkar bara man inte har något emot en jättedrös med tärningar och en massa protokoll. Men det är nog så att det operativa beslutsfattandet är själva själen i spelet.

Nästa scenario är en hypotetisk grej det med. von Essen var tydligen den enda amiral som hade någon trovärdighet i ryska flottan efter 1905. Han var tydligen chef för östersjömarinen 1914 och lade fram ett koncept grundat på hans erfarenhet från just 1904-1905 där han lärt sig av japanerna och förelsog en mycket offensiv operativ tanke med kustbeskjutning av tyska kusten. mineringar av fiendens hamninlopp och aktiv handelskrigföring. Det blev tydligen inte gillat men scenariot bygger på att han fått sin vilja genom.

Det finns även ett scenario som bygger på hans idé att Sverige säkert skulle gå med direkt på Tysklands sida vilket baseringen av flottan till Gotland vid krigsutbrottet tydde på. Han ville slå till mot den svenska flottan i förebyggande syfte. Tsaren tyckte dock att de hade fiender så det räckte och ville låta svenskarna bekänna färg innan man gjorde det åt dem.






Den tyska östersjöflottan består bara av äldre slagskepp (pre-dreadnaughts) där alla utom två är ganska timida, ett antal pansarkryssare och pansarskepp som är omoderna samt några lätta kryssare samt en massa torpedbåtar. Slagskeppen ligger i Kiel. Alla modernare fartyg finns i Nordsjö-hamnarna.  Den ryska flottan ligger i Libau och omfattar en drös med jagare, ett antal pansarkryssare som är ganska respektingivande trots sin ålder, några slagskepp m/ä (pre-dreadnaughts) som är väldigt respektingivande med tanke på huvuddelen av sina tyska motsvarigheter och en del äldre kryssare.

Jag avser låta huvudstyrkan med slagskeppen, pansarkryssarna och de bästa jagarna segla mot sydväst och bombardera den tyska kusten väster om Danzig. Med tur kan vi komma åt hans äldre kryssare som finns i Danzig och Stettin. En skenmanöver genomförs mot den Blekingska kusten med de äldre kryssarna för att uppbringa handelsfartyg. De sämre jagarna och torpedbåtarna stannar i Libau som närskydd.







Efter 2 GT (12h) Sagt och gjort. Tyskarna går ut med en snabb eskader (5) och en långsammare längs kusten.







Efter 18h.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström


Strv102r

Citat från: magnus lindström skrivet 23 juli 2016 kl. 22:03:41
Avundsjuk

Det är ju faktiskt ett kul spel. På den operativa nivån. Och beroende på hur den taktiska situationen, som man ju skapar själv, ser ut kan drabbningarna bli alltfrån gäspningar till ganska spännande.





Efter 24h närmar sig huvudstyrkan Danzig. Kanske man kan skämma ut tysken? En tysk eskader rör sig längs kusten mot norr. min kvarvarande eskader i Libau får order att gå ut och ta reda på vad det är.






Min huvudstyrka rör sig mot väster och målen väster om Danzig. Då får den sammanstöt med den tyska snabba styrkan som tidigare rört sig mitt i gattet mellan Sverige och Tyskland,






Tyskarna får initiativet och min eskader grupperas i mitten av den taktiska storhexen. En grupp slagskepp, en grupp pansarkryssare och två grupper jagare (som borde vara en vilket justerats till nästa bild), Tyskarna har bara ett större skepp och en ett par mindre.






Det är mörker och sikten är två hex. Men då mina jagare rör sig mot fienden för att skydda de större fartygen och tyskarna skickar fram sina mindre båtar så upptäcker de varandra. Här är det väl tveksamt om tysken enligt reglerna kan låta det större fartyget utgå, men varför skulle han inte kunna göra så?







Mina större fartyg håller sin kurs och de tyska torpedbåtarna vill inte gå i strid med mina jagare.







Tyskarna drar ur och mina jagare har löst sin uppgift. Tysken verkar också nöjd med den information han fått ut. Det blev ingen strid.






Min huvudstyrka når sitt första mål och befinner sig i den lilla vattenytan uppe i hörnet i rutan. Eskadern från Libau har löpt ut och seglat söderut längs kusten men fienden har vänt om. Mina gamla kryssare jagar tyskt handelstonnage utanför Blekinge men utan framgång.






Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Nisse

Det är väldigt uppskattat med "what if" scenarion. Speciellt när svensken är inblandad.

ang kartan så, även om det kanske speltekniskt är helt ointressant, inte lyckats helt med att återskapa Öland och Gotland och deras relativa positioner i Östersjön? :)

Strv102r

Citat från: Nisse skrivet 24 juli 2016 kl. 15:59:22

ang kartan så, även om det kanske speltekniskt är helt ointressant, inte lyckats helt med att återskapa Öland och Gotland och deras relativa positioner i Östersjön? :)

"Inte lyckas helt". Klassiskt svenskt uttryck för "misslyckas totalt med". Jag har också tänkt på både storlek, läge och form på Öland och Gotland.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Medan min huvudstyrka beskjuter den tyska kusten så anländer två tyska eskadrar.





Det handlar om två olika grupper med större tyska fartyg. Min eskader delas upp i tre grupper. En med slagskeppen, en med pansarkryssarna och en med de 18 jagarna. Jag får initiativet och tysken hamnar i centern av den taktiska storhexen.






Det är dagsljus och vi ser snart varandra. Tysken har 5 lätta kryssare i en grupp och två pansarkryssare och två äldre kryssare i en grupp. Mina fyra slagskepp sätter kurs rakt mot fienden, de är långsammast, medan pansarkryssarna drar sig lite och styrbord och de snabba jagarna drar åt babord. Tysken vill inte ha strid utan försöker fly.






Bara mina jagare jar en chans att hinna ifatt fienden och de sätter efter de lätta kryssarna. Snart är de inom skotthåll från varandra. Såväl jagare som lätta kryssare har bara lätt artilleri, saknar pansar, och de lätta kryssarna motsvarar 10 jagare. Jag har övertaget. Dock kan de tyska kryssarna bidra med eld från sitt medeltunga artilleri vilket motsvarar ett par jagare till.

Skjutskickligheten ligger dock i min favör (jag slår betydligt mer 6 än statistiken anger), och fienden är sämre än han borde vara. Jag förlorar tre jagare sänkta och ytterligare ungefär lika många skadade. Alla fem lätta kryssare sänks. Jag avstår från att jaga efter hans pansarkryssare med återstoden utan de får undkomma. Nedan tillskottet på havsbotten.






Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



De tyska slagskeppen lämnar Kiel och går österut. Jag har räknat ut när jag ska avbryta kustbeskjutningen och gå mot Libau för att inte hamna i strid med dem. Den tyska eskadern från Stettin har också löpt ut. Kryssarkrigföringen längs Blekinges kust kammar noll.






Den tyska 5. eskadern och min huvudstyrka hittar inte varandra trots att de är i samma ruta pga mörkret.






Kustbeskjutningen fortsätter. Att Hanö-bukten skulle vara så tom på mål för mina kryssare?






När den tyska 5. eskadern går norrut mot Blekingens kust genskjuter den mina äldre kryssare som vänder om från Hanö-bukten spöklikt tomma farvatten. Kontakt uppstår.






Han får initiativet. Jag i centern






I dagsljuset identifierar vi varandra tidigt. Han har snabba lätta kryssare och torpedbåtar. Han undviker strid och kan dra ur med sitt hastighetsövertag.






Tyskens inte alltid helt enkla manövrerande, systemet ställer till det lite med plottande och små rutor med inte jättestora littreringar, leder till att jag nu ser ut att ha fritt vatten åter till Libau. Den tyska 1. eskadern skrämmer mig inte. Föga vet jag att jag gjort en jätte-, jätte-, JÄTTEBLUNDER...







Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Systemet är faktiskt inte så dumt!



Mina eskadrar rör sig österut förföljda av tysken.






Den 5. tyska eskadern är ju bara torpedbåtar och några lätta kryssare som absolut inte vill ha strid med min huvudstyrka vilket de med sitt hastighetsövertag undviker trots kontakten mitt i södra Östersjön.






Ett par GT senare är jag nästan i hamn. Jag har höstat in 18 VP på kustbeskjutningen, sänkt handelstonnage hav exakt 0 och de sänkta lätta kryssarna gav 26 VP. Tysken får 12 för de sänkta jagarna. Rysk seger!

-Spelet tar slut när du är i hamn, frågar min motpart?

- Nej, det är lika många GT kvar, men varför skulle jag lämna hamn och riskera en drabbning i detta läge? När dina eskadrar är samlade så är det ganska jämnt, svarar jag.

- Men om jag samlar mina eskadrar utanför Libau, och sedan anfaller dig i hamnen? Går det?

- Ööööh... Vänta! (Bläddrar i reglerna). Stora fientliga hamnar får man inte segla in i då de hade kraftiga kustartilleribatterier som inte simuleras i systemet på annat sätt, men mindre hamnar är det inget som hindrar att man seglar in i. Finns det en fiende där uppstår automatiskt kontakt och fienden i hamnen räknas som "dead in the water". Det är alltså inte bara möjligt utan ger klara fördelar jämfört med en drabbning till sjöss.

Libau är inte en stor hamn.

Eftertankens kranka blekhet...

Jag inser nu att det en dunderblunder att återgå till Libau. Jag borde ha gått till Riga, Kronstadt eller Helsingfors. Jag har gett tysken en gyllene chans att inte bara utjämna VP ställningen utan en gång för alla tillskansa sig herravälde till sjöss för resten av VK1 i Östersjön. Ett nytt Tsushima...

Jag måste ligga still i 6 GT innan jag får ge nya uppgifter till de förband jag indela resurserna i. De tyska slagskeppen når inte fram på 6 GT utan behöver 7. Tack för hans förvirrade plottning när han lämnade Kiel! Den kostade honom 3 GT. Nu på slutet har han gett betydligt med genomtänkta och ändamålsenliga order.

Då är frågan om han vågar gå in med alla resurser utom slagskeppen?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.