Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av APs Jutland 1916

Startat av Strv102r, 24 mars 2016 kl. 09:19:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Vi tröskar ju genom Gustav Adolf the Great i ganska bra tempo och vi kan behöva vinna lite tid för utvecklingen av nästa M&P modul. Så lägligt att vi närmar oss 100-års jubileet för första världskrigets största sjöslag! Här kan vi nog lägga ett par timmar. Och sedan är det ju 100 års jubileum för Strafexpedition. Och snart därefter på Somme!

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Mycket spännande, det är svårt att hitta redogörelser för dessa spel. Jag äger i stort sett alla men det är lite mycket book-keeping. Mitt mål är att använda PQ-17 för att spela dessa :)

Strv102r

Sjökrigsspel har vi ju inte kört så många direkt. Rebel Raiders on the High Seas var ju jättebra. Det om slaget i Mobile Bay behöver vi ju inte prata så mycket om.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Är det någon som vet hur lång tid ett scenario tar att spela?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Vi väntar på att du ska berätta  :lol:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Ett knep för att öka speltakten väsentligt är nog att använda Excel. Det är meningen att ni ska hålla ordning på varje fartygs bränsle och skador. Många flottiljer har också förplottade rutter. Dessa kan fördröjas av diverse saker. Har man detta i Excel är det smidigt att helt enkelt flytta ner plottningen ett steg och flottiljen fördröjs en omgång.

Jag har inte testat det men det bör vara överlägset papper, penna och suddgummi.

Någon tjomme har också kommit på den briljanta idén att en halv bränslemarkör ska anges under vissa omständigheter istället för att bara dubblera bränslemarkörerna.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

De senare kartorna blev rätt hemska, de tidigare kunde vara riktigt fina.

Strv102r

Jag har ju bara detta i serien så jag vet inget annat.

För att komma in i systemet lite tänkte jag solo-köra ett eller ett par scenarion själv. Jag tänkte börja med det hypotetiska scenariot där unionsupplösningen mellan Sverige och Norge inte går så fredligt till som den faktiskt gjorde. I scenarioförutsättningarna framgår det den svåra terrängen skulle innebära att en stor del av den svenska operationen för att behålla unionen skulle genomföras som en amfibieoperation.

Nu har jag ju boken "Militärt kring 1905" som är en svensk generalsstabsstudie från 1950-talet av operationsplanerna och deras förutsättningar och visst finns det en svensk amfibie-operation med. men den är inte huvudsaken utan en bisak. Boken är mycket intressant och ger i stort allt man behöver för att designa ett krigsspel om det som inte hände, vilket jag så klart gjort även om det stannat på stadiet klart för test.

det man kan säga om hela affären är ju att redan på 1800-talets slut började den svenska generalsstaben ana att unionen kanske inte var solklar och att den kanske behövde hållas samman med våld varpå man tog fram de första planverken för att kunna invadera Norge om behovet skulle uppstå. I sann svensk tradition byggde planen på en ganska hänsynslös kraftsamling i en huvudriktning och ett par sekundära riktningar med enbart smärre förband. Kvar i Karlskrona skulle Karlskrona grenadjärregemente(I7) lämnas och i Stockholm skulle livgardesbrigaden om Svea livgarde, I1, och Göta livgarde, I2, kvarstå liksom på Gotland I27. Detta som gard mot Ryssland. I övrigt skulle hela armén sättas in primärt mot Oslo och sekundärt mot Trondheim. En mindre landstigningsoperation medförandes rörligt kustartilleri skulle ta terräng så att den norska flottas bas skulle kunna utsättas för bekämpning i sin bas! Det svåra för den svenska generalsstaben var att väga av minimibehovet av skydd mot Ryssland för att ändå vara så starka att Norge snabbt kunde besegras.

När så krisen uppstår så har dock vissa ytterst väsentliga förutsättningar förändrats. Den ryska Östersjöflottan nyligen har seglat jorden runt och förintats vid Tsushima. Den ryska armén slåss till stor del i fjärran östern och andra delar slår ner hungerskravaller i St Petersburg och Moskva. Det finns inget ryskt hot alls mot Sverige. Det är då norrmännen väljer att säga upp unionen.

:| :? :lol: :mrgreen: :up:  En Norgehistoria om jag någonsin läst en.

Anpassningen av den svenska operationsplanen är enkel. En bataljon ur I27 lämnas på  Gotland. Hela armén i övrigt ska sättas in mot Norge.



Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

CiteraNu har jag ju boken "Militärt kring 1905" som är en svensk generalsstabsstudie från 1950-talet av operationsplanerna och deras förutsättningar och visst finns det en svensk amfibie-operation med. men den är inte huvudsaken utan en bisak. Boken är mycket intressant och ger i stort allt man behöver för att designa ett krigsspel om det som inte hände, vilket jag så klart gjort även om det stannat på stadiet klart för test.

Superintressant! Bra lästips!

Vet du om liknande studier gjorts av operationsplaner o dyl för, säg 1940-talet eller för den delen någon annan tid och som kan användas i krigsspelssyfte?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Strv102r

När jag kollar upp det lite verkar det som om boken har en aningen udda bakgrund.

"Militärt kring 1905. Miltära förberedelser och åtgärder i samband med unionskrisen.
Stockholm, Hörsta, 1958. Illustrerad. 208 sidor. Häftad.- I samband med sin bok " Karlstadskonferensen 1905 " ville Arne Wåhlstrand gå vidare och skriva om den militära bakgrunden och kontaktade Försvarsstabens Krigshistoriska avdelning för ett samarbete men de förarbeten som gjordes visade att arbetet skulle bli för stort, i varje fall för de planer Wåhlstrand hade, men för Försvarsstaben var intresset väckt och det fullgjorde sitt arbete med denna bok som resultat"

Generalsstaben har ju skrivit en del om Sveriegs krig under 1600-1800 talen, men jag känner inte till något om planverken under VK2. Däremot har Bo Hugemark skrivit en bok om svensk försvarsplanering under 1900-talets första decennier efter unionsupplösningen. Den kan sammanfattas med: Om Ryssland skramlar med sabeln ska vi omedelbart anfalla Norge!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Just nu för 100 år sedan utkämpades Skageracksslaget för fulla muggar.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström


jerry

Precis avnjutit tv-programmet , MEN killen såtter sig i en gummibåt o kör en bit ut o säger " här under oss ligger Indefatigable" ???????????
Jag trodde dom slogs utanför danska västkusten ?????????

Måste kolla upp detta.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL