Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Star Wars Rebellion

Startat av Delirium, 5 april 2016 kl. 11:05:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Okej okej, jag vet, Fantasy Flight överexponerar Stjärnornas krig till vansinne, men de är jäkligt smarta den här gången och gör det svårt att inte bli nyfiken på just det här spelet. Jag erkänner utan omsvep att jag är löjligt lättmanipulerad... :oops:

https://www.fantasyflightgames.com/en/news/2016/3/31/the-rebellion-begins-now/

Någon? Någon alls? Bueller?
1914

sfclinken

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Jag är supernyfiken. Är det et COIN-spel i rymden alltså?


Via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

Nja, lagspelsfunktionen är såvitt jag kan utläsa mer toppstyrd än så: det finns två sidor, rebeller och empire, men de två spelarna på en sida tar antingen rollen som amiral eller general vilket styr exakt vilka funktioner de uträttar. Amiralen fattar besluten i rymdstrider och generalen i markstrider, föga överraskande, plus lite annat.

För en gångs skull ser jag på en Unboxing-video. https://www.boardgamegeek.com/video/94715/star-wars-rebellion/star-wars-rebellion-unboxing  :oops:
1914

Scipio

Jo jag har kornet på SW:R, förbokat sen ett bra tag sedan och jag är rätt taggad.

Största anledningen till min entusiasm är att det ser ut som dom inspirerat sig en del av WotR när dom byggt det, karaktärsdrivet, liknande komplexitet och tyngd och strategiskt men naturligtvis byggd för SWs berättelse istället.

Om det håller vad det ser ut att lova så kan det nog bli årets spel för min del...
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Delirium

Funderingen nu är om svenska butiker hinner få in spelet i tid för Lincon? Idealet är om någon har med ex man kan boka så slipper man transporten halva vägen.  :P
1914

Scipio

Citat från: Delirium skrivet  5 april 2016 kl. 20:25:11
Funderingen nu är om svenska butiker hinner få in spelet i tid för Lincon? Idealet är om någon har med ex man kan boka så slipper man transporten halva vägen.  :P
Alphaspel kommer att ta in dom och dom ska komma i butik redan nästa vecka ivf.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Ohman

Ser ut som inspirationen kommer direkt ifrån det gamla datorspelet med samma namn! Det var ett kanonlir, för sin tid, så jag hoppas att brädspelet har lyckats få till samma fina känsla. Kanske bättre med lite tur, datorspelet led av att rebellen var tvungen att använda samma spelstil som imperiet (massiva industriplaneter, stora flottor med jätteskepp och miljonarméer) så jag hoppas att alliansen kan vinna på ett mer passande sätt här.

Delirium

Citat från: Scipio skrivet  5 april 2016 kl. 21:59:06
Alphaspel kommer att ta in dom och dom ska komma i butik redan nästa vecka ivf.

:up:

Goda nyheter!
1914

Scipio

Citat från: Ohman skrivet  5 april 2016 kl. 22:31:53
Ser ut som inspirationen kommer direkt ifrån det gamla datorspelet med samma namn! Det var ett kanonlir, för sin tid, så jag hoppas att brädspelet har lyckats få till samma fina känsla. Kanske bättre med lite tur, datorspelet led av att rebellen var tvungen att använda samma spelstil som imperiet (massiva industriplaneter, stora flottor med jätteskepp och miljonarméer) så jag hoppas att alliansen kan vinna på ett mer passande sätt här.
Ja det blir bättre än så i brädspelet.
Imperiet vinner om dom hittar och utplånar rebellernas hemliga bas.
Rebellerna vinner om dom lyckas undgå upptäckt tills dess att dom lyckats inspirera och vända tillräckligt många system mot imperiet och med även att lyckas med uppdrag som underminerar imperiets ställning.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

aegneus

Definitivt på skaffa-listan.

Delirium

Köpte spelet igår på SF-bokhandeln för 899 krediter.  :oops:

Vi testspelade sedan omedelbart med allt som gällde för "first game" (något enklare). Fyra spelare men vi körde inte team rules riktigt utan bara planerade och trash talkade tillsammans. Kontentan är två tummar upp så här långt.

Det var riktigt riktigt kul och tematiskt, kändes väldigt mycket som gamla filmernas känsla. Inga problem med reglerna alls, utan enkla regler med väldigt många val och det som tog mest tid var mycket riktigt att fundera över vilka missions man skulle göra, vilket i praktiken krävde att man planerade större delen av sin omgång. Spelets motor är att en ledare måste sätta igång antingen a, ett mission eller b, en flottförflyttning. Är ledarna slut kan du inte göra något mer. Fler ledare tillsammans ökar chansen att lyckas med ett mission men då har man i gengäld mindre kvar till annat. När man har som mest har man nio ledare i grundspelet.

Mycket lyckat spel, men det kändes väldigt svårt att spela rebellerna...de har verkligen lyckats skapa känslan av att snaran dras åt mer och mer hela tiden, och det är *nästan* hopplöst. Vi lyckades dock undvika upptäckt in i det sista och när vår bas hittades var det av en mindre imperiestyrka som besegrades och vi kunde sedan byta bas till ett nytt hemligt tillhåll samtidigt som vi sprängde dödsstjärnan. Dock fanns det väldigt få alternativ kvar för imperiet att leta på och minst tre rundor kvar så det kändes väldigt svårt i längden att klara sig men vi vann ändå en moralisk seger. :)

Så sammanfattningsvis: kanonspel med bra känsla, enkla regler men risk för AP i planeringsfasen om man inte passar sig.
1914

Delirium

Citat från: Scipio skrivet  6 april 2016 kl. 10:04:26Imperiet vinner om dom hittar och utplånar rebellernas hemliga bas.

Det är en intressant funktion att imperiet kan sprida ut sig militärt så mycket de kan för att hitta rebellerna snabbare (grundfunktionen är annars att man drar så kallade Probe Droid cards som täcker av två system per turn) men i så fall kommer styrkan som väl hittar dem att kanske vara för klen för att vinna striden och då har rebellerna chans att hinna byta bas. Lex Ozzel kanske?

CiteraRebellerna vinner om dom lyckas undgå upptäckt tills dess att dom lyckats inspirera och vända tillräckligt många system mot imperiet och med även att lyckas med uppdrag som underminerar imperiets ställning.

Man samlar Reputation genom att uppfylla kraven på Objective Cards, man drar ett per turn och kan få fler av missions. Vår uppfattning var att objektiven var väldigt väldigt svåra och gav ganska lite i belöning (att spränga Dödsstjärnan ger bara två poäng!?!). Det finns mer att upptäcka här, vi blev inte tillräckligt bra på att klara objektiv alls.

1914

Elias Nordling

Spränger du dödsstjärnan bygger de bara en ny.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."