Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Barnard's Star

Startat av Elias Nordling, 14 april 2016 kl. 08:49:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Barnard's Star är ett SF-spel med planetinvasion som tema. En jordstyrka försvarar en luftlös måne och måste hålla den tills en undsättningsstyrka kommer.

Det finns ett antal valmöjligheter som gör det hela riktigt intressant. Jordingarna har en fast styrka vid start, men fri setup inom vissa parametrar. Man har sex "beacons" som ska försvaras, och ju färre man har kvar, desto längre tid tar det för undsättningsstyrkan att anlända. dessa måste sättas upp inom ett visst avstånd från varandra.

Rymdisarna i sin tur har poäng som de kan köpa sin egen attackstyrka för. Dessa poäng ska användas både till rymdskepp och till marktrupp, och det gäller att hitta en balans däremellan. Fler rymdskepp håller motanfallet borta längre men mer marktrupp gör att det går snabbare att vinna på marken.

Det finns flera sorters marktrupp, men anfallaren har i princip att välja mellan reguljär trupp och hopptrupp som landar i individuella kapslar. Hopptrupp är lättare bestyckad men snabbare, och mindre utsatt för "luftvärn" (rymdvärn?).

Ytterligare en intressant parameter är att motanfallet växer fram slumpmässigt genom att jordingen drar ett skepp per omgång. Det kan både vara stridsskepp och transport lastad med marktrupp. Han måste alltså chansa på när motanfallsstyrkan är tillräckligt stark för att kunna vinna.

Rymdstrid är mycket enkel, rada upp skeppen och skjut tills ena sidan är slut eller flyr. Markstrid är lite mer komplicerat, där de flesta enheter har både attack- och supportvärde där bägge kan användas i strid av samma enhet. Differensen i supportvärde och ett tärningsslag genererar en modifierare till vanlig strid. Stridstabellen är lite svåranalyserad, och det kan ibland vara en katastrof att anfalla med allt man har, och förlora 50 procent av anfallarna i en exchange.

Grafiken på brickorna är primitiv, kartan är riktigt trevlig.

Spelet finns i flera utgåvor. Min är från Fiery Dragon och har en del errata. En nyare finns att köpa från Kerry Andersons Microgame Design Group.

Jag tyckte det här var ett riktigt charmigt och hyfsat snabbspelat spel. Det är möjligt att det finns perfekta strategier för bägge sidor, men när man kommit fram till dem har man troligen fått sitt värde för pengarna. Det får 4 av 5 i betyg av mig.


"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Tack för recensionen den gjorde mig intresserad.

Finns det något vettigt ställe att handla MDG-spel från utan att behöva utsätta sig för tull-bingo?
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Elias Nordling

MDG har inga boxar utan skickar ziplocks i vanliga kuvert, vilket oftast går betydligt snabbare än paket och jag har aldrig råkat ut för tull på tunna kuvert.

http://members.shaw.ca/kerryanderson/MDG/BS.html
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"