Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Konventshappening - Dubbelblinda flottstrider

Startat av Rydfalk, 9 maj 2016 kl. 09:31:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rydfalk

Vi pratade en del om detta på LinCon och hade en del mer eller mindre lösryckta idéer. Tanken var att ha något visuellt som kunde dra till sig folks intresse.

• Skepssmodeller skala 1:3000 på magneter
  • Lägeskarta på två whiteboards - t ex Blipp och Figg-rummen. Skeppsmodeller kan representera taskforces och/eller enstaka skepp
  • Kunna ta ned modellerna och köra taktiska strider på golvet i en bred korridor
Finns gott om tankar att ventilera.

• Kanoner eller flyg?
  • Coola historiska situationer?
  • WWI eller WWII eller annat - WWIII? Falkland?
  • Köpa eller skriva ut modeller
I min världsbild är målet LinCon 2017 men man kan naturligtvis köra tidigare än så.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Andreas Lundin

Låter coolt! Men ÄR det coolt att spela? Finns risk för antiklimax när flottstyrkorna blir för försiktiga att man inte kommer till avgörande (som i de flesta tillfällen flottorna gav sig ut på Nordsjön i vk1)? Men vafan! Jag är på! Utskrivna skepp och magnettejp på baksidan skulle funka för mig!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Frocken

Dubbelblint är alltid ett vågspel (höhö) och deltagarna får ju vara medvetna om att det kan bli totalt händelselöst, eller väldigt ensidigt, eller.. eller alldeles underbart.

Är med under sedvanlig disclaimer (sjuka barn, jobbkris, argsint fru etc.)

Rydfalk

Vi körde en del Flattop för... några decennier sedan :shock:. Nån enstaka gång (tror det var FF #2) blev det lite antiklimax men allt som oftast brakade det på ett eller annat sätt loss rejält.

Nej, med det är just den diskussionen som är värd att föra. Vad vore en lämplig operation? Hur många task forces bör vara involverade? Vilket avstånd - i speltid - ska de ha från varandra? Vad vet de om de andras position? Bra spelsystem?

Funderade på t ex slaget vid Kap Matapan om man drar ner påverkan från Ultra en del. Kanske skruva lite på enheter, flyg och så.

Ett annat alternativ är att ställa upp två flottor i en korridor och tuta på!

Delirium

Jag tycker definitivt att det ska satsa på ett dylikt projekt, men speltestar gärna en (kortare?) variant på FF. Min ambition var att komma på något liknande till Lincon i år, men det visade sig att två månader i teorin var alldeles för kort tid att tänka ut något kreativt och funktionsdugligt i praktiken.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

aegneus

Korridoren som spelyta gör att jag direkt associerar med Guadalcanal i någon tappning. Där är ju också frågan mer var & när det smäller än om.
Men då får man kanske mest taktisk skala och lite dubbelblint ovanpå och ni kanske söker det motsatta.

Bismarck? Det är hyfsat känt och dubbelblind-delen spännande...

Rydfalk

Vad vi söker är nog inte 100% bestämt. Faktorer som tilltalar mig:

• Dubbelblint
  • Lägeskarta på whiteboards
  • Taktiska strider med fartyg över en stor fysisk yta, t ex en bred korridor och då snackar vi i alla fall 4-5 meter bred.
Kan man få med allt eller måste man välja?

Rydfalk

Däremot kan man hitta på dumma idéer...

...som att om man har någorlunda korrekta modeller kunna skicka bilder av dem med mobilen om t ex en task force upptäcks av ett spaningsplan.

BjornH

Second World War at Sea från Avalanche Press? Operationsdelen och flyget verkar hyffsat roligt, man kan byta ut den lite sega taktiska delen mot något med modeller kanske.

- Björn

Elias Nordling

Pillar nu med Tokyo Express, som primärt är solitärt men kan spelas på två spelare och har allt man kan önska sig av limited intel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Rydfalk

Om vi säger att vi har tre coola delar
A) Dubbelblint
B) Lägeskarta på whiteboards
C) Taktiska strider med fartyg över en stor fysisk yta, t ex en bred korridor och då snackar vi i alla fall 4-5 meter bred

Vilka uppfylls? Mycket av striderna i Stilla Havet blir flyget så dominerande att C) försvinner. Att ha lite flyg är väl bra och skoj? Blir det bara flygattacker kan man strunta i C) - inte värt besväret liksom...

/Mikael

Delirium

Om folk accepterar fantasiscenarior, så hade jag tyckt detta var kul (tangerar vissa idéer jag haft tidigare) och skulle skapa ett kul spel med enkla förutsättningar. Detta är betoning på det operationella och spänningsmomentet, värt att påpekas.

Varje spelare sköter en mindre task force på kanske 1-4 fartyg. De två sidorna förfogar över ungefär lika stora styrkor totalt. Uppdelningen i task forces kan göras slumpmässigt (t ex med kortdragning) för maximal osäkerhet vad gäller motståndarnas identitet. Exempelvis kan en TF vara två BB och två CL, medan en annan är tre CA; en tredje TF innehåller operationens enda CV+ ett par CL. Som exempel. Extra krydda kan vara att en spelare har hand om landstigningsfarkoster med en mindre eskort och vill undvika upptäckt till varje pris.

Det finns tre möjliga objektiv, men varje sida väljer bara två av dem, hemligt, att försöka uppfylla. Som exempel kontroll av/landstigning på en viktig ö; ett resupply-mission av en utsatt hamn; en carrier strike på samma utsatta hamn; etc etc. Man utgår från olika sidor från kartan på sin väg mot objektiven.

Lagen kan diskutera vilka objektiv de vill göra, vem som ska göra vad, vilken väg de ska ta, och hur man ska försöka ta reda på vad motståndarna ska göra, och var. Begränsat antal turns, klara definitioner på när ett objektiv är uppfyllt för enkel vinstkontroll. Ganska enkla strider och spaningssystem. Med rätt upplägg kan en match vara i 3-4 timmar och vara extremt spännande så man kan köra flera omgångar. Alternativt lägger man på mer detaljer och kör samma match dubbelt så lång tid.

Ett regelsystem kan jag snyta ut rätt enkelt, men då blir det mer rollspel av det hela. Tanken är kanske att det ska vara mer kontrollerade former? ;)

Jag skyndar mig också att påpeka att det inte måste vara WW2 för min del, men Stilla Havet känns ju lockande med dubbelblint.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

ErikLj

Vill man slippa flyg, vilket kan bli rätt dominerande, så kanske Skagerack 1916 är ett alternativ.

En tysk flotta med som försöker bomba engelska städer, slå mot kanalen, bryta ut i Atlanten och sänka engelska skepp samtidigt utan att ta egna stor förluster.

Man kör ett par dagar i stöten. Varje sida planerar sina uppdrag, styrkeindelning och patrulleringar. Väl till havs sköter enskilda befällhavare sina grupper; agerar, skickar rapporter odyl. Släng in lite luftskepp, ubåtar, blockadbrytare, siganalspaning mm för random event.

Kan bli rätt varierande när styrkor möts till havs och ingen vet vad som finns på andra sidan horisonten.

Kartor, spelsystem, OoB, modeller finns i överskott.

/Erik

Elias Nordling

Slagen om Iron Bottom Sound sker ju på natten, så A) flygfritt, och B) rätt korta avstånd. Det gör att man kan få det att inte se helt orealistiskt ut med miniatyrer. Inteln var rätt limited också av förklarliga skäl. Då japanerna begav sig in i området av olika skäl (för att bombardera Henderson Field, som förrådskonvoj och bara för att banka upp amerikanska fartyg) och amerikanerna mötte med olika styrkor är det fullt realistiskt med ett scenario där ingendera sidan vet vad som väntar dem.

Möjligt minus för Iron Bottom Sound är att slagen ofta var korta (och brutala). På någon halvtimme hade man bankat skiten ur varann.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Rydfalk

Mmmm... Guadecanal, Jutland och Medelhavet. Låter nice.

Någon som vet schyssta 3D-modeller som kan skrivas ut? Vore kul att sätta jobbets printer  i arbete.