Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Putin's Northern War

Startat av Elias Nordling, 27 juni 2016 kl. 21:14:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

http://ossgamescart.com/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=91

Låter som ett typiskt "tänk om krig gick till som på den gamla goda tiden då man bara slängde sina leksaker på varandra och inte behövde bekymra sig om ekonomi eller politik" från Ty Bomba.

The crisis being modeled here, though not much discussed (yet), will certainly come into being if the drift of the two "neutral" Scandinavian nations toward NATO membership continues. That would, in turn, most likely occur if--probably in reaction to the growing Muslim immigration crisis there--a conservative government came to power in Sweden. Part of that altered worldview in Stockholm would then likely also move that government to want to join the Western alliance. Since the Finns are already allied with Sweden (and Denmark), it's hard not to imagine such a shift wouldn't also pull Helsinki in the same direction.

All of which would be unacceptable to Putin. His goal here would therefore be to bring off a quick and victorious blitzkrieg-like campaign against Finland, while probably also seizing the low-hanging geo-strategic fruit of Sweden's Gotland Island. That would allow him to install a fully subservient government in Helsinki, turn the Baltic Sea into a Russian lake, and simultaneously recast Sweden into Finland's former role: a quiet and pliant neutral. This game can be played as a stand-alone, or it can be used as part of a new "Grand Campaign Scenario" for combined play with its parent game, Putin Strikes.

This is a wargame in which solitaire play is possible, but is more usually played with two, whereby one (the "Russian player") commands the Kremlin's forces and the other (the "Allied player") commands the Finnish-Swedish alliance opposed to him.

This isn't a simulation of the "opaque (a.k.a. gray) war" techniques most recently used by the Russians in the Crimea and eastern Ukraine. Rather, it's designed to facilitate the examination of the strategic possibilities (along with their operational undertones) inherent in this potentially larger and more drastic situation.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

En flyktingfientlig regering där SD är en del skulle aldrig kunna gå med i NATO. SD är ju i isolationistiskt även i den uppfattningen. Sverige och Finland är inte allierade utan samarbetar utan förpliktelser frånsett den svenska ensidiga (och fullständigt obegripliga) solidaritetsförklaringen (som inte är värd någonting) som utsträcks till i princip alla utom Ryssland. Vare sig vi eller Finland är allierade med NATO landet Danmark.

När det är så lätt att hitta på betydligt mer trovärdiga scenarion så fastnar för detta?

Men man kommer väl skaffa det ändå bara för att se hur han modellerat den storsvenska krigsmaskinen...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Nisse

En fördel är väl att man kan modellera den svenska försvarsmakten i 1:1 ;) Helt enkelt styra enskilda fordon och soldater utan att det blir ohanterligt för spelaren... Tyvärr. ;)

Engelbrekt

Nä stacking lär inte bli ett problem för den som spelar Sverige.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Strv102r

Citat från: Nisse skrivet 29 juni 2016 kl. 08:47:13
En fördel är väl att man kan modellera den svenska försvarsmakten i 1:1 ;) Helt enkelt styra enskilda fordon och soldater utan att det blir ohanterligt för spelaren... Tyvärr. ;)

Inte helt säker på om jag ska skratta eller gråta över din raljanta, men träffande, beskrivning.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Nisse

CiteraInte helt säker på om jag ska skratta eller gråta över din raljanta, men träffande, beskrivning.

Jag gråter och är bitter och arg. Att totalt avveckla ett HELT försvar? Se på Gotland. Ingenting, iaf tills nyligen och ny två kompanier... Under kalla kriget så ansåg man att det behövdes ca 25.000 man för att försvara Gotland och nu "räcker" det med 150-250 man. Fast inte ens med alla system som gör helheten effektiv.

All infrastruktur såldes/slumpades bort, och nu skall man bygga nytt. Det är nästan så att jag hoppas att Putin "lånar" Gotland.

Sen läste jag en artikel där någon form av officer uttalat sig om att "man kunde köra över en pansarbataljon i hörnet på en Gotlandsfärja" om situationen krävde. Jag trodde faktiskt att en pansarbataljon var för stor/tung för en färja, men tydligen inte en svensk sådan, tyvärr. Sen vore det ju tråkigt om färjan sänktes... Vidare tyckte samma officer att hamnen i Slite var svår att lägga till i. Jo tack, vilket försvar det är, speciellt som ryska fartyg lägger till där nu med regelbundenhet, dvs de har sjöfolk som "kan" infarten. Till sist att även om någon lade till i Slite så var det svårt att lasta av fartyg med kran "om någon skjuter på en". Min fråga är: Vem är det som skjuter??? Hemvärnet? Tror knappast att urlastningen av ett fartyg bekymras av att någon HV man skjuter lite med en AK4 mot båten... sorgligt när en officer anser att försvaret av Gotland är fullgott pga av en "svår hamn" och att Fi skulle lasta ur fartygen långsamt...

Strv102r

Beroende på vilken befattning officeren har är det helt naturliga uttalanden. Vad han/hon säger mellan skål och vägg kan låta annorlunda. När jag företräder FM och statsmakterna i uniform väljer också jag mina ord beroende på sammanhang, i synnerhet inför utomstående. Inte för att jag säger något jag inte tror på, men det finns saker jag inte säger eller omformulerar.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Nu lär ju iofs Putin svära lika mycket över hur lite han kan ställa upp jämfört med vad man hade under kalla kriget. Därmed inte sagt att den svenska nedrustningen varit proportiotionell och rimlig. Men att använda siffror från det genommilitariserade 80-talet för hur mycket folk som behövs gör att försvara Gotland är inte längre relevant, och det ska vi vara glada för.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Gotlands befolkning är för övrigt 57 000 pers, så föreställ er vad 25 000 unga män i befolkningstillskott skulle få för konsekvenser på, typ allt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 29 juni 2016 kl. 20:03:39
Nu lär ju iofs Putin svära lika mycket över hur lite han kan ställa upp jämfört med vad man hade under kalla kriget. Därmed inte sagt att den svenska nedrustningen varit proportiotionell och rimlig. Men att använda siffror från det genommilitariserade 80-talet för hur mycket folk som behövs gör att försvara Gotland är inte längre relevant, och det ska vi vara glada för.


Det som vi kunde räkna med i första vågen av ett angrepp från Sovjetunionen var en luftlandsättning om en regementsstridsgrupp och en marininfanteribrigad. Detta kunde följas upp av ett antal divisioner i tagna hamnar. Vi kunde möta detta om vi haft ca 72-96 h förvarning med ca 30 brigader och 100 fristående skyttebataljoner plus diverse funktionsförband på fördelnings-, Fo- och MILO-nivå, och kustartilleri vid alla större hamnar. Med 24h förvarning hade vi kustartilleriet och en brigadstridsgrupp ur varje brigad (snabbataljonen plus lite artilleri, luftvärn och kanske ingenjörer) som kunde ta upp striden medan övriga fullföljde mobiliseringen.

Ytan är densamma idag. Antalet flygplatser och hamnar som är infallsportar är detsamma. Eller större. Vi kan räkna med en första våg om en luftlandsättning om en regementsstridsgrupp och en marininfanteribrigad som följs upp av ett antal brigader. Kustartilleriet är borta, förstört och inte ställt i malpåse med torrluftning och underhållsel utan borttaget, utplockat, igenfyllt. Oåtertagbart. Sen har vi 8 bataljoner.

Visst får det konsekvenser. Den nya militärstrategiska doktrinen tar hänsyn till det. Målet är inte att vinna utan att undvika att förlora.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Såg på annat ställe att USAs trupper i Europa för nätvarande består av ett sånt där Arm Cav-regemente, som tjänstgör som snubbeltråd i alla tredjevärldskrigsspel, i Tyskland och ett fallskärmsregemente i Italien.

Jag misstänker att med några få undantag i världen skulle vem som helst kunna ta vilken plats som helst med en gammal hederlig luftlandsättningskupp, skalskydd är helt enkelt inte på agendan längre. Det väsentliga är vad som händer sedan, och det är en politisk såväl som militär fråga som vi sett i Ukraina.

Och det är väl därför jag inte väntar mig särskilt mycket av detta spel, för Ty Bomba verkar föredra sina krig som de var förr i tiden.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Erik Axel

Korpralen Frisk från Finland publicerade nyss det här:

https://corporalfrisk.com/2016/08/11/kaliningrad-and-the-suwalki-gap-a-look-from-the-other-side/

Jag som alltid velat ha spel på sådant här fick lite vatten i munnen. Alla projekt som stannat av...

Detox

Någon som spelat det ännu?

Finns det några supply/logistik regler i spelet?

Frågar eftersom jag tittat på counter sheetet där Ryssland har 3 pansardivisioner, 4 mech divisioner och 3 luftlandsättnings division+13!!! luftlandsättningsbrigader.+ 6 övriga brigader

Skulle vilja påstå att en sån här kraftsamling emot Finland idag skulle vara helt orealistisk. Det skulle inte finnas så mycket kvar att försvara övriga Ryssland med.