Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Forgotten Napoleonic Campaigns - Egypt

Startat av nielsen.filip, 12 augusti 2016 kl. 23:48:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Juli och augusti 1798
1. Fransmännen landstiger utan problem och erövrar enkelt Alexandria.
2. Napoleon marscherar snabbt med sina mannar mot Kairo. Murad Bey bjuder upp till strid i närheten av Giza. Napoleon har tre divisioner under Dugua, Reynier och Desaix att tillgå. Mameluckerna rår inte på moderna infanterister från Västeuropa. Flyr över Nilen och många drunknar.
3. Två divisioner under Bon och Vial erövrar enkelt västra delarna av Nildeltat i slutet av juli och början av augusti. Endast spridd milis försöker göra motstånd.
4. Nelson förstör den franska flottan utanför Abukir.
5. Murats kavalleri krossar en beduin-här utanför Beni Souf. Beduinerna sprider ut sig i öknen.
6. Napoleon har stora problem att korsa Nilen för att erövra Kairo. Ibrahim Bey förstärker försvaret av Kairo med Mamelucker och Janissarer.

nielsen.filip

September 1798
1. Tidigt september, Murat är mycket framgångsrik i kampanjen uppför Nilen och erövrar många viktiga städer.
2. Desaix och Reynier korsar en översvämmad Nil-flod samtidigt som Vial och Bon omringar Kairo. Napoleon kvar på västra banken. Murad och Ibrahim förbereder försvaret av staden.
3. Den elfte september inleds anfallet. Desaix i spetsen för sin division bryter snabbt igenom försvarslinjerna. Paniken sprider sig och snart är Mamelukerna och Janissarerna övermannade. Murad tillfångatagen och Ibrahim dödad i strid. Mamelukernas grepp om Egypten är ett minne blott då större delen av deras styrkor är dödade eller tillfångatagna.
4. Befolkningen i Alexandria revolterar. Revolten slås ner och ett hundratal avrättas på torget.
5. Osmanska förstärkningar söderifrån tillsammans med beduin-stammar besegrar en mindre kavalleri-styrka under ledning av Murat vid Beni Suef. Övre Nilen återerövrad.
6. En mindre fransk kavalleri-styrka under ledning av Dumas anfalls av osmanska kavallerister i Katiah. Osmanerna vinner slaget trots stora förluster. Dumas tillfångatagen.

jerry

Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Jon

Känner igen titeln från ett Strategy & Tactics som innehåller två spel? Har dock bara spelat det andra medföljande spelet, The Russo-Swedish War som handlar om finska kriget 1808-1809. Två spel, en karta.

Delirium

Är det inte konstigt att ha spel om Egypten och Finland på samma karta?
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Engelbrekt

Mumin och mumier?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

nielsen.filip

Okt-Dec 1798
1. Desaix besegrar Ottomanerna i tredje slaget vid Beni Suef
2. Dugua erövrar Suez.
3. Napoleon besegrar en liten kavalleri-styrka som täcker Ottomanernas reträtt.
4. Ottomanerna drar sig tillbaka.
5. Desaix erövrar många städer utmed Nilen. Pacificerar området.
6. Befästningen vid El Arish faller tämligen enkelt efter stormning.
7. Britterna skeppar Ottomanska trupper som invaderar Abukir. Även brittiskt infanteri samt flottan hjälper till. Stora förluster på båda sidorna men den Ottomanska flaggan vajar tillslut över fortet i Abukir.
8. Napoleon avancerar utmed kusten och erövrar Gaza (notera att det var via landvägen, han vill inte förknippas med ship-to-gaza).
9. Ottomanerna fortsätter att dra sig tillbaka.
10. Flera franska motanfall mot Abukir misslyckas. De ottomanska förlusterna är kraftiga men Abukir är fortfarande under ottomansk kontroll.

nielsen.filip

Citat från: jerry skrivet 14 augusti 2016 kl. 00:04:31
Vad är detta för spel ????

Jon har rätt. Det är ett sämre S&T spel. Jag pimpade AAR:en med lite finare grafik och mer (påhittade) detaljer inspirerade från Chandlers bok. Skulle säga att systemet inte fångar Napoleansk krigföring för fem öre. Behöver i stort sett inte bry sig om supply. Månadslånga drag där trupperna har ganska lång förflyttning. Ingen interception/reaktion. Den enda skillnaden mellan kavalleri och infanteri är förflyttningen. Trots detta så följer det till stor del historien. Kanske för att jag spelar på det viset...

Såhär ser det egentligen ut:

jerry

Aaaaahhhhhhh TACK jag trodde jag missat något..............
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Strv102r

Det andra spelet i tidningen med samma system spelade jag två gånger för ett gäng år sedan.

http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=1918.0
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Citat från: Strv102r skrivet 15 augusti 2016 kl. 12:03:42
Det andra spelet i tidningen med samma system spelade jag två gånger för ett gäng år sedan.

http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=1918.0

Intressant diskussion angående uniformerna.  :)

Såg ut som du var förhållandevis nöjd med spelet (ngt nöjdare än vad jag är iallafall). Jag förstår din kommentar att du vill kunna dra dig ur innan strid. Systemet behöver något typ av reaktion/interception tror jag. Mycket lätt att manövrera runt. Iallafall nere i Egypten. Man vill alltid lämna sina trupper i stora stacks så att man inte råkar ut för något.

nielsen.filip

Jan-Mar 1799
Januari. Pesten härjar bland både franska och ottomanska soldater.
7:e januari. Ottomanerna i Abukir kapitulerar.
18:e januari. Efter en kortare belägring stormar Napoleon Jaffa. Misslyckas dock trots omfattande ottomanska förluster.

12:e februari. De belägrade ottomanerna gör en utbrytning och flyr mot Acre. Jaffa och Jerusalem erövras av fransmännen.

2:a mars. Acre faller efter en kortare belägring och hela norra Palestina kontrolleras nu av fransmännen.
4:e mars. Ottomanerna kapitulerar och blir allierad med Frankrike. Egypten blir en fransk koloni (eller en naturlig del av Frankrike naturligtvis). Den brittiska flottan överraskas i Istanbul och kapitulerar.
8:e mars. Napoleon åker tillbaka till Frankrike. Eftersom han nu är oerhört populär i de breda folklagren avsätter han direktoratet och utser sig själv till den förste medborgaren.
15:e mars. Napoleon mördas av Murat.

nielsen.filip

Gav upp när det stod 58-7 till frankrike. Ottomanerna var alldeles för aggresiva och fick väldigt lite förstärkningar pga dåliga tärningsslag.

Delirium

Frankrike vinner en storseger men Napoleon mördad. Operationen lyckades men patienten dog?
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Citat från: Delirium skrivet 25 augusti 2016 kl. 23:00:31
Frankrike vinner en storseger men Napoleon mördad. Operationen lyckades men patienten dog?

Le premier cavalier de l'Europe kommer kanske blir mer framgångsrik i Belgien 1815 och undkommer därmed också sitt öde vid Porto Pizzo:

« Soldats! Faites votre devoir ! Droit au cœur mais épargnez le visage. Feu ! »

:)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte