Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire de Luxe 24-25-26 mars

Startat av Rydfalk, 27 augusti 2016 kl. 00:13:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 27 mars 2017 kl. 22:25:41
Det enda jag skulle vilja se annorlunda till nästa gång (förutom större sortiment av alkoholfri öl) är en möjlighet att dela upp spelen på olika rum, kanske med ett par mindre för de väldigt koncentrerade monsterspelarna i anslutning till ett samlingsrum för de lite mer högljudda multiplayerspelen. Akustiken var mycket bättre här än t ex krigsspelsrummet på campus (Lincon) men ändå jobbigt bitvis. Om man får vrida till för att nå ännu högre än 99% uppskattning alltså. :)

Kollade lite i söndags innan jag åkte. Det finns ett konferensrum, Rengensalen på 35 kvm mot de 80 vi nu hade - där vi skulle ha ätit lördagsmiddagen om restaurangen varit abonnerad. Hade en tanke om man kunde vara där plus något mindre rum. Tyvärr fanns inga grupprum i närheten... :(

Sedan finns en bunt större konferensrum - då kan det påverka priset - där det finns grupprum i anslutning. Det är de som låg tvärsöver "gården", ovanför den övre parkeringen, ytterligare en åttakantig sal.

Annars är kanske det enklaste att planera lite bättre? Sätta ev monster i en ände av lokalen och andra spel i mitten och de ljudligaste multispelen i den andra änden. Rena partyspel kan man ta i t ex det där smårummen vid trapphuset? Om vi är vi ensamma kan man gå upp i salongen, biljarden, biblioteket eller nåt annat av alla smårummen som fanns utspridda i samma hus.

Visst kan det kanske kännas lite ödsligt men att vara  ensamma där var riktigt nice tycker jag :)

"Hoppas det regnar i sommar!"

aegneus

Tack alla för en fantastiskt bra spelhelg!

Det här är ett strålande sätt att göra konvent på. Jag gillar verkligen bekvämligheten med mat och sov direkt i anslutning till spel, men kanske bäst är att när alla är samlade hela tiden känns det som all dödtid försvinner. Frukosten klar? Tänderna borstade? Då kör vi. Inget vänta, inga transportsträckor, inget koordinera, bara spel i massor. Det var nästan så det var jobbigt att inte utnyttja de superba lokalerna mera (det fanns biljardrum! bastu vid sjön! bekväma stolar i loungen efter maten!) men spelrummets gravitation drog hela tiden.

En annan sak vi kanske skulle kunna kopiera var de fasta mattiderna och den samlade gruppen. Det var enkelt att se till att få träffa några av dem man inte råkade spela med och det tyckte jag verkligen om. 

Spelrummet var det näst bästa spelrum jag någonsin haft på konvent. Bra bord, ljus, vettig ventilation och jag störde mig inte alls på andra spelare (OK, jag har en misstanke om att Björn kan förklara lite av det i ett PM...) snarare var det roligt att hela tiden se och ha koll på vad alla andra gjorde.

Och så fick jag spelat massor av bra spel jag inte kört förut.

*) Först ut fick jag faktiskt prova (efter en massa år i lådan) Battleground: Fantasy Warfare, och även om en WHFB-klon utan figurer kanske inte är den normala kosten för spelare på det här forum var det en trevlig upplevelse. Snabbt, men med tillräcklig detalj i det taktiska för att vara intressant. Skall tilläggas att jag aldrig spelat WHFB så jag var inte predisponerad att gilla. Det finns en Punic Wars-utgåva jag nu funderar på att skaffa.

*) The Lamps Are Going Out var bättre än jag trodde - jag trodde det skulle vara ett trevligt enkelt multispel, men inte lika bra som QMG:1914 som jag blev helt förtjust i på Galore. Men det här var till skillnad från QMG ett rejält krigsspel, om än enkelt, och lika roligt att spela. Jag brukar tjata om att "om jag sitter med samma dilemma och resonerar som de historiska parterna gjorde, då gör spelet rätt". Som England/Frankrike brottades jag med hur jag skulle få Centralmakterna i trubbel. Först provade jag indirekta vägar (Gallipoli var tomt! Nej, det blev ett Bridgehead!); press på Turkiet i Middle East - visst, man tar massa terräng men dyrt och resupplya och... gjorde ingen skillnad; ett snabbt anfall med tilltransporterade fransmän mot Trieste - det var då Alperna var så branta (jag slog tre raka ettor...). Så till slut, runt 1916 hade jag förstått hur utnötningskriget på västfronten fungerade och började mala (parat med att skicka så mycket ammunition jag bara kunde till Scipio som slogs för sitt liv i Ryssland) och fick precis kastat ut tysken ur Belgien innan vi bröt.
Jag tyckte techsystemet var jättebra, men kommer se vad diskussionen är om bättre catching-up mekanism.

*) Sedan blev det Origins. Phil Eklund. Filip N hade varnat mig i bilen för att det var ett oförlåtande spel så jag tyckte nog inte det var så grymt, men om man ville vara lite mer aktiv så var det ack så lätt att göra sig sårbar. Fast det är klart, när istiden höll isig och dessutom öknarnas tillväxt gjorde att mina neandertalare i Europa inte kunde migrerar någonstans var jag nog som ett åskmoln jag också.
Fin simulering, intressant spel (fast vi var ju så fredliga så vi tog nog bort en rejäl komponent ur spelupplevelsen) och värt flera omspelningar. Tyvärr ett typiskt spel som dubblas i längd med nya spelare och jag vet inte hur man skall komma runt det.

*) På kvällen blev det två partier QMG och det var debut för mig. Spelade Sovjet och fick första gången en sådan guldhand att jag var helt säker hela tiden på att hålla Axeln utanför mina Supply Centers. Eftersom något konsigt hände borta i Asien sprang ju partiet ifrån Axeln så jag fick aldrig rulla mot Berlin.
I andra partiet fick jag min första läxa i när man skall skifta från defensiv till offensiv och missade kanske den enda chansen att stötta Granlids engelsmän när axeln plötsligt rullade ut Seelöwe efter en massa futilt kampanjande i öster.
QMG är kul men jag tror jag tycker mer om QMG:1914 och den grekiska fyrmannavarianten. Det där att Indien står tomt stör lite.

*) Tack Villiam för att du lärde mig Manoeuvre! Det var ett jättekul småspel och känns som en perfekt lättintro till krigsspel. Man kan nog spela det mycket bättre än vad jag gjorde men kul hade jag (och eftersom jag vann måste Österrikarna vara otroligt svåra att vinna med :) ). Prova om ni får chansen och har 90 lediga minuter.

*) Sedan backstabbade Scipio mig genom att övertala mig att vara med i Bang! the Dice Game. En sådan besvikelse. Trots att jag som vicescheriff skjuter ner två skurkar med en salva var (den lumpne renegaden Scipio i turn ett!), undviker att bli skjuten av sheriffen och splittrar på indianpilarna så indianerna tar livet av en outlaw till samt skickar flera (= all) öl jag fick till Sheriffen så förlorar vi ÄNDÅ för att den där klåparen till sheriff inte kan skilja en tändhatt från en sockertopp! Karlar!
(Spelade en kvinnlig karaktär. Det här spelet åker direkt på inköpslistan och mitt gamla Bang! åker ut. Backstabben bestod i att jag hade glömt att vi tappade en timme på natten, så jag fick bara fyra timmars sömn den natten också. Argh - om man är småbarnsförälder och får sova själv på hotell en helg skall man kanske inte satsa på att sova MINDRE än man sover hemma!)

*) Och så avslutade jag mer mitt första fulla Churchill, med David och Elias. De hade läst på om ryktena att man måste hålla Churchill kort och de två första konferenserna fick jag inget vettigt gjort. Sedan tog det sig, jag fick några bra händer, Roosevelt gick och dog och Stalin-Elias gick på något sätt upp i ledningen och sedan var det en strid på kniven hela vägen till klockan tre när vi var tvungna att bryta. Då hade vi två konferenser kvar, Tyskland hade kapitulerat och det var i princip helt jämnt när huggsexan om Europa skulle börja.
Elias sade det bäst, ungefär: Inte ett spel för alla, men verkligen ett spel för den som det är för. Fråga mig i Göteborg om ett parti på Patricks träffar eller på Galore. Håller med om att turneringsscenariot räcker.

Saknade:
*) Sömn
*) Ett lite djupare tvåmanna krigsspel. Man kan inte hinna allt.

Repris om två år? (Jag tror på lite mer cooldown än ett år för att bevara lyxkänslan). Och jag har gärna kvar alla människor i samma rum, och jag funderar också på monster. Man var ju lite avundsjuk när man var borta och frågade om brickorna rört sig vid Fontenoy. :) 

Quizzen skall upp på forumet när jag har tid.

Rydfalk

Citat från: aegneus skrivet 27 mars 2017 kl. 23:55:22
... så förlorar vi ÄNDÅ för att den där klåparen till sheriff inte kan skilja en tändhatt från en sockertopp! Karlar!

Här bara känner jag att jag verkligen måste påpeka att sheriffen också var kvinna! En kvinna som dessutom undviker kolhydrater, så nån sockertopp var hon minsann inte ute efter! ;)

Citat från: aegneus skrivet 27 mars 2017 kl. 23:55:22
Repris om två år? (Jag tror på lite mer cooldown än ett år för att bevara lyxkänslan). Och jag har gärna kvar alla människor i samma rum, och jag funderar också på monster. Man var ju lite avundsjuk när man var borta och frågade om brickorna rört sig vid Fontenoy. :)

Åh, jag har  inga problem att vältra mig i lyx varje dag om det är så.  :lol:

Ser nog plånboken som ett större problem  :insecure:. Fast vi är väl idag i ett läge där de flesta sover på hotell eller vandrarhem (kanske 1200 - 1500:- per tvådagarshelg (men det där vet ni resande ungdomar mer om än jag som senast reste till konvent på 90-talet (och redan då bodde på hotell))) så FF-de luxe landar där en dryg 1000-lapp över. Sedan kostar det även med burgare, kebaber, pizza, kaffe, snickers i kiosken och en slant för inträdet? Kanske någon annan kan berätta vad budgeten för ett helgkonvent normalt landar på? Vad och hur mycket man dricker i den bar som plötsligt ligger alldeles för nära, ja det får väl vara och en kalkylera för.

Citat från: Delirium skrivet 26 mars 2017 kl. 23:07:59
Kanon, verkligen! Jag hade inte protesterat om vanliga FF också blev lyx-FF. ;)

Även om det är lite på skoj så, ja kanske...definitivt kan det vara värt en seriös tanke i alla fall.

Alla plus med att ingen är iväg och köper pizza. Alla dessutom samlade socialt till mat vid dukade bord, inget sölande i ett hörn av spellokalen. Att inte behöva bry sig om kiosk och mat har också en klar plussida för oss som arrangerar :up:. Sedan vi dessutom tappade vår gamla superlokal på Generalsgatan :( så har detta verkligen charm! Ska bolla frågan med vår ASL-kontingent som dessvärre var upptagen denna helg :(

Kanske har FF-de luxe banat väg för något nytt? Kanske är Lyxkonventen här för att stanna?

Vi har alltid LinCon, GothCon etc som... som... klassiska retrokonvent?
Ser fram emot onsdag - söndag av spelande och en eller två LinCon-burgare för mycket!

/Mikael
Som sitter hemma i dagarna två och vilar rösten, det är visst vår nu igen säger de.

Delirium

Citat från: Rydfalk skrivet 27 mars 2017 kl. 22:41:10Annars är kanske det enklaste att planera lite bättre? Sätta ev monster i en ände av lokalen och andra spel i mitten och de ljudligaste multispelen i den andra änden. Rena partyspel kan man ta i t ex det där smårummen vid trapphuset? Om vi är vi ensamma kan man gå upp i salongen, biljarden, biblioteket eller nåt annat av alla smårummen som fanns utspridda i samma hus.

Visst kan det kanske kännas lite ödsligt men att vara  ensamma där var riktigt nice tycker jag :)

Bästa lösningen vore ett större allspels- och samlingsrum och några mindre i anslutning till det för specialprojekt, vi vill ju fortfarande ha någon känsla av tillhörighet och det ska vara lätt att hitta varandra.

Vad gäller de andra rummen kan man ju prata lite med personalen, om vi är de enda gästerna som nu borde det ju inte göra något om vi ockuperar t ex biblioteket men det är ju alltid bäst att fråga. Det var riktigt nice att ha allt för sig själv men det kan utnyttjas bättre. :)
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Delirium

Citat från: Rydfalk skrivet 28 mars 2017 kl. 08:05:22Ser nog plånboken som ett större problem  :insecure:. Fast vi är väl idag i ett läge där de flesta sover på hotell eller vandrarhem (kanske 1200 - 1500:- per tvådagarshelg (men det där vet ni resande ungdomar mer om än jag som senast reste till konvent på 90-talet (och redan då bodde på hotell))) så FF-de luxe landar där en dryg 1000-lapp över. Sedan kostar det även med burgare, kebaber, pizza, kaffe, snickers i kiosken och en slant för inträdet? Kanske någon annan kan berätta vad budgeten för ett helgkonvent normalt landar på? Vad och hur mycket man dricker i den bar som plötsligt ligger alldeles för nära, ja det får väl vara och en kalkylera för.

Som du är inne på blir skillnaden inte så stor för oss som ändå alltid bor på hotell. Vi betalade ca 2200 för dubbelrum och ALL mat plus konferensdeltagande. För skojs skull kollade jag dubbelrum på Scandic City 1-3 september (random helg som FF kan ligga på) och det går på 1308 kr. Chili, godis och läsk är ju billigt så klart men kanske landar på 150 totalt sett? Det brukar bli en rejäl utemiddag på lördagen på minst 150. Så ca 600 kr dyrare för lyxen att ha allt samlat på ett ställe. De som ville ha enkelrum betalade mer, men det hade de gjort på ett cityhotell också, kanske något större skillnad där.

CiteraÄven om det är lite på skoj så, ja kanske...definitivt kan det vara värt en seriös tanke i alla fall.

Alla plus med att ingen är iväg och köper pizza. Alla dessutom samlade socialt till mat vid dukade bord, inget sölande i ett hörn av spellokalen. Att inte behöva bry sig om kiosk och mat har också en klar plussida för oss som arrangerar :up:. Sedan vi dessutom tappade vår gamla superlokal på Generalsgatan :( så har detta verkligen charm! Ska bolla frågan med vår ASL-kontingent som dessvärre var upptagen denna helg :(

Anade att det skulle väcka en tanke. ;)

Jag tycker definitivt det är värt en och två seriösa funderare. Den sammantagna effekten av arbets- och tidsbesparing PLUS lyxkänslan mot kostnadsökningen är nog värd det för de av oss som ändå brukar nyttja hotell. De som har mest att förlora är de som inte bor på plats utan vill åka hem, alternativt till privat boende. Men om jag minns rätt är det 25 minuter in till Linköping, vilket borde kunna upplevas som okej för in- och utresa om man synkar en liten skyttel? Känns som ASL-gänget är ungefär som vi vad gäller budget, medelålder och därtill hörande prioriteringar, OM de nu inte har en annan turnering samma helg återigen.

Och om man ska vara riktigt ärlig var lokalen senast på FF inte särskilt bra.

CiteraKanske har FF-de luxe banat väg för något nytt? Kanske är Lyxkonventen här för att stanna?

Vi har alltid LinCon, GothCon etc som... som... klassiska retrokonvent?
Ser fram emot onsdag - söndag av spelande och en eller två LinCon-burgare för mycket!

Jag vill absolut propagera för det. Det är svårt för mig att förhandla fram ännu en spelresa på hösten så då ser jag gärna att det blir ett lyxigt FF till vid samma tid som det andra. Men här kan man kanske använda någon form av enkätverktyg?

Lincon är mindre än två månader bort! Oöverträffat ifråga om samlad totalnörderi, men sett till spel- och matkvalitet är lyx-FF bättre!
Imperial Elegy
Space Empires

Elias Nordling

Håller med om att formatet på många sätt var överlägset standardkonvent, särskilt i effektiv speltid.

Sedan var det en sak som var samma med Galore och FF Deluxe: Jag kommer hem och är drängförkyld.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 28 mars 2017 kl. 14:30:48
Bästa lösningen vore ett större allspels- och samlingsrum och några mindre i anslutning till det för specialprojekt, vi vill ju fortfarande ha någon känsla av tillhörighet och det ska vara lätt att hitta varandra.
Det var tyvärr det som var svårt att fixa. De har fyra större konferensrum:

• Tallsalen - 105 kvm, upp till 100 personer i parkett/biosittning
  • Backgårdssalen - 105 kvm, upp till 100 personer
  • Nygårdssalen - där vi var på 80 kvm, upp till 80 personer
  • Rengensalen - ligger bortanför receptionen men i samma hus på 35 kvm, upp till 20 personer
Runt de första två finns grupprum. Om vi skulle köra vanliga FF (se även nedan) och dela en stor lokal med ASL så skulle det kunna finnas smårum runtomkring.
Å andra sidan skulle det då kanske vara bättre med de andra två salarna och vara ungefär lika många som nu i varje sal...

Citat från: Delirium skrivet 28 mars 2017 kl. 14:30:48
Vad gäller de andra rummen kan man ju prata lite med personalen, om vi är de enda gästerna som nu borde det ju inte göra något om vi ockuperar t ex biblioteket men det är ju alltid bäst att fråga. Det var riktigt nice att ha allt för sig själv men det kan utnyttjas bättre. :)
Exakt, det var det jag var inne på tidigare. Självfallet måste vi kunna utnyttja de allmänna ytorna. Lika självklart att vi också frågar först.

Citat från: Delirium skrivet 28 mars 2017 kl. 14:53:06
...Så ca 600 kr dyrare för lyxen att ha allt samlat på ett ställe. De som ville ha enkelrum betalade mer, men det hade de gjort på ett cityhotell också, kanske något större skillnad där.
Så, dyrare men inte så smärtsamt mycket dyrare och den ökade spelupplevelsen betalar en del av det.

Anade att det skulle väcka en tanke. ;)

Jag tycker definitivt det är värt en och två seriösa funderare. Den sammantagna effekten av arbets- och tidsbesparing PLUS lyxkänslan mot kostnadsökningen är nog värd det för de av oss som ändå brukar nyttja hotell.
...
Och om man ska vara riktigt ärlig var lokalen senast på FF inte särskilt bra.
Ja, självfallet är det en tanke som vi tog upp i våras/somras när vi hade sådana lokalproblem! Det är offerten jag då tog som ligger till grund för FF de luxe.
Nej, och frågan är om vi verkligen vill vara där?

Ett alternativ skulle vara att kolla hotellen inne Linköping. Tror dock att Vårdnäs är kostnadseffektivt, men vi ska kolla de alternativ vi har.

Känns som ASL-gänget är ungefär som vi vad gäller budget, medelålder och därtill hörande prioriteringar, OM de nu inte har en annan turnering samma helg återigen.
Absolut och många är vana vid att åka utomlands på turneringar och ta höga kostnader.
Nej, det finns ingen annan turnering på vår slot. Supporting Fire som kom något av åren Mattias inte arrangerade ligger numera senare på hösten. De har nog tidigare haft högre krav på lokalen än oss. Men ett upplägg med två konferensrum och gemensamma fikaraster, luncher och middagar är inte alls främmande.

Ska kanske säga att ASL-arna vill ha god framförhållning så tiden för Friendly Fire är satt till helgen 8-10 september sedan minst en månad tillbaka.

Det är svårt för mig att förhandla fram ännu en spelresa på hösten så då ser jag gärna att det blir ett lyxigt FF till vid samma tid som det andra. Men här kan man kanske använda någon form av enkätverktyg?
Nej, det blir inte fler FF än så här! Om det är värt att ha ett på våren också, tja vi får nog helt enkelt se. Jag och Mattias ska ha en diskussion om lokal, kolla nåt alternativ och så men jag är nog i situationen att jag inte vill arrangera ett FF på LiU igen. Det är som LinCon + att sköta kiosken i måttliga lokaler. För mig är de konventen billiga, men FF-de lux... ah, det var bra!

Lincon är mindre än två månader bort! Oöverträffat ifråga om samlad totalnörderi, men sett till spel- och matkvalitet är lyx-FF bättre!
Butiker! Spel och härliga människor överallt! Nej, det är svårt att konkurrera med!  :up:

Delirium

Bra tankar. Kort förtydligande för säkerhets skull, jag menar att FF på hösten borde bli ett lyx-FF (med ASL-folket) men jag skulle heller inte ha något emot att behålla ett vår-lyx-FF också. :)
Imperial Elegy
Space Empires

aegneus

Jaha, nu börjar konsekvenserna av helgen dyka upp. Beställde just ett EotS efter diskussionerna vid middagsbordet. Tipstack till Elias och andra inblandade!

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 28 mars 2017 kl. 22:17:40
Bra tankar. Kort förtydligande för säkerhets skull, jag menar att FF på hösten borde bli ett lyx-FF (med ASL-folket) men jag skulle heller inte ha något emot att behålla ett vår-lyx-FF också. :)
Exakt min tanke också. Har gjort en förfrågan om den aktuella helgen till Vårdnäs men vi har lite fler alternativ också. Visst kan vårt lyxkonvent på våren få en chans att bli en tradition. Hur ofta? Ja, det hänger väl bara på oss!

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Fredrik H

För vad det nu är värt så skulle jag absolut föredra att vanliga FF äger rum på samma vis som Lyx-FF. Skillnaden i pengar är så liten och vinsten tycks avsevärd. Nu har jag iofs bott på hotell de gånger jag medverkat, så det är en svårare fråga för de som normalt inte behöver betala för den typen av boende.

ErikLj

Fördelar med de Lux

Väldigt lite spilltid för transporter till säng och mat
Gemensamma måltider ökar gemenskapen, utbyte av erfarenheter och planering för spel

Familjebudgeten skulle klarar ett till två de Lux konvent per år.

Till nästa gångs ska jag nog föröka boka in något längre blipspel, flerpersoner eller för två. Kanske räcker en långsittning på lördagen. För drygt ett år sedan spelade jag Remember the Main en hel lördag vilket var väldigt trevligt.

Hannes

För att vara en motpol i diskussionen om FFs varande lyxkonvent eller ej: för egen del har jag inte tidigare betalat för hotell på vanliga FF, så skulle föredra om jag fortsatt hade den möjligheten. Skulle gissa att min vän Alexander nog tycker detsamma.

Rydfalk

Citat från: Hannes skrivet 30 mars 2017 kl. 23:42:40
För att vara en motpol i diskussionen om FFs varande lyxkonvent eller ej: för egen del har jag inte tidigare betalat för hotell på vanliga FF, så skulle föredra om jag fortsatt hade den möjligheten. Skulle gissa att min vän Alexander nog tycker detsamma.
:up: Vi undersöker även möjligheterna till ett klassiskt retrokonvent på gamla I4.
Kan dock inte lova övernattningsmöjligheter i den lokalen :(