Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Jena!

Startat av nielsen.filip, 25 oktober 2016 kl. 13:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Dags för nästa napoleon-spel.

Jena!
Publisher: Clash of Arms games, 1996
Designer: Ed Wimble
https://boardgamegeek.com/boardgame/10186/jena

Vi börjar med Auerstädt, 14:e oktober, 1806.

Davout med större delen av tredje kåren (Friant, Gudin samt artilleriet) befinner sig i Naumburg med order att korsa Saale i Kösen. Morands infanteri-division är placerat längre österut, detta gäller även Viallanes kavalleri-brigad. För att vinna gäller det att hålla Eckartsberga i slutet av dagen.

De preussiska trupperna är utspridda. Brunswick och Prins Orange befinner sig i Buttstädt, Kalkreuth i Buttelstedt, Blücher i Guttmanhausen med de flesta fusiljärer, Wartensleben i Eckartsberga samt Schmettau i Hassenhausen och Poppel. För att vinna gäller det att inga franska förband skall finnas på väst-sidan av Saale.

0400:

nielsen.filip

Davout korsar Saale i Kösen utan problem. Schmettau drar tillbaka sitt kavalleriförband från Hassenhausen. De andra preussiska förbanden marscherar snabbt österut.

0800:

nielsen.filip

Strax efter klockan 9.00 anfaller Davout Schmettaus förband med Friant och Gudins infanteridivisioner samt artilleriet. Tanken är att slå ut divisionen innan preussaren hinner kraftsamla. Små förluster på båda sidorna. Den preussiska uppmarschen fortsätter även om det verkar som Kalkreuth har fastnat i Buttstädt.

1000:

nielsen.filip

Striderna mellan tredje kåren och Schmettaus division ökar i intensitet. Gudin pressar sig över vattendraget i centern. Men det är egentligen försent. Ytterligare trupper når Poppeln samtidigt som Blüchers kavalleriförband anfaller Davouts flank. Kalkreuth har blivit tveksam till att avancera och stannar i Buttstädt.

12.00:

nielsen.filip

Gudin drar sig tillbaka över vattendraget samtidigt som Blüchers kavalleri pressar in sig väster om Hassenhausen. Schmettaus kavalleri hotar den franska vänstra flanken. Förlusterna stiger nu snabbt på båda sidor och preussarna kämpar till sig en litet överläge.

14.00:

Strv102r

Bra spel tyckte vi när vi körde det sist. Denna gång har det fått ett helt annat förlopp. Men fortfarande bra. Inte för mycket detalj på lägre nivå som tar fokus från spelets tyngdpunkt, operationskonsten.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Citat från: Strv102r skrivet 25 oktober 2016 kl. 19:48:12
Bra spel tyckte vi när vi körde det sist. Denna gång har det fått ett helt annat förlopp. Men fortfarande bra. Inte för mycket detalj på lägre nivå som tar fokus från spelets tyngdpunkt, operationskonsten.

Testkörde först det enkla Auerstedt-scenariot. Bra spel med en väldigt konstig CRT är väl min preliminära bedömning. Anfall med bra ratio kan inte skada motståndaren, retirerar bara (och det är mycket svårt att tvinga fram förluster pga reträtt i ZOC). Det gör det hela lite svårt att förstå hur man skall bete sig taktiskt i striderna.

Tillbaka till AAR:en nu när photobucket har vaknat igen.

nielsen.filip

Preussarna anfaller utmed hela slaglinjen och delar av den franska kåren drar sig tillbaka. Hassenhausen hålls fortfarande. Kalkreuth har nu begripit att han behövs och börjar marschera österut igen.

1600:

nielsen.filip

När mörkret börjar lägga sig håller fransmännen fortfarande Hassenhausen samt bron.

2000:

Ingen sida uppnår vinstvilkoren men preussarna får en moralisk vinst för betydligt bättre utfall än i det verkliga slaget.

Förluster:
Frankrike
17 000 infanterister

Preussen
6 000 infanterister (varav 4000 fusiljärer)
2 000 kavallerister
32 kanoner

Strv102r

Vi blev också lite överraskade av CRT:n sist. Men den är inte så dum egentligen. Om man utgår från att beslut på lägre nivå tas av chefer som ingår i spelpjäserna som vill överleva med sina förband, så blir det ganska logiskt att den som anfalls av en sexfaldigt överlägen fiende inte tar strid utan retirerar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Ed Wimble (som är ansvarig för CRT:n) resonerar precis som Ola säger. Han skrev en artikel om det någon gång på 90-talet och i den så menar han att ingen vettig militär skulle försöka hålla mot överväldigande odds. Vill man tillfoga förluster bör man vara beredd att ta förluster, i alla fall under Napoleonkrigen. Även om jag förstår resonemanget så tycker jag också att det känns lite märkligt när man spelar.

Delirium

Jag måste säga att jag gillar den lite enklare och renare blippdesignen i det här spelet jämfört med de senare - här går det faktiskt att omedelbart urskilja ledarna från enheterna.
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

nielsen.filip

Citat från: Strv102r skrivet 25 oktober 2016 kl. 23:08:44
Vi blev också lite överraskade av CRT:n sist. Men den är inte så dum egentligen. Om man utgår från att beslut på lägre nivå tas av chefer som ingår i spelpjäserna som vill överleva med sina förband, så blir det ganska logiskt att den som anfalls av en sexfaldigt överlägen fiende inte tar strid utan retirerar.

Citat från: Fredrik H skrivet 26 oktober 2016 kl. 21:18:03
Ed Wimble (som är ansvarig för CRT:n) resonerar precis som Ola säger. Han skrev en artikel om det någon gång på 90-talet och i den så menar han att ingen vettig militär skulle försöka hålla mot överväldigande odds. Vill man tillfoga förluster bör man vara beredd att ta förluster, i alla fall under Napoleonkrigen. Även om jag förstår resonemanget så tycker jag också att det känns lite märkligt när man spelar.

Jag förstår resonemanget och det "lindrar" problemet, dock känns det ändå konstigt. Försvararen kan vänta tills efter utfallet för att sedan dra sig tillbaka obehindrat. Får även situationer där det är bättre att undvika att använda all trupp för att inte tvinga motståndaren tillbaka utan fortsätta låsa dom. Blir knepigt. Hur lätt var det egentligen att dra sig tillbaka framför en mycket större fiendetrupp som även hade kavalleri? Trots detta så är spelet kul och som du skriver så är det inte på denna nivån som spelets tyngdpunkt ligger! Kanske dyker upp en AAR på dubbelslaget Jena-Auerstedt också.

nielsen.filip

Citat från: Delirium skrivet 26 oktober 2016 kl. 21:34:46
Jag måste säga att jag gillar den lite enklare och renare blippdesignen i det här spelet jämfört med de senare - här går det faktiskt att omedelbart urskilja ledarna från enheterna.

Fast färgskillnaden mellan preussare och fransmän är väldigt liten. Plus att teckensnittet på kartan är...speciellt.