Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Lista på taktiska WW2 spel

Startat av sfclinken, 12 november 2016 kl. 23:53:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Kan någon lista taktiska ww2 spel? Med eller utan fordon. ASL och Combat Commander  har jag koll på men vad finns det mer där ute?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

The hotness för tillfället är väl följande (rätta mig om jag har fel):

Band of Brothers-serien
War Storm Series
Old School Tactical

Det finns några bra listor på BGG:

Det kan ju också vara så att man måste skilja på one-counter-one-soldier, squad-based, platoon-based och company-based taktiska krigsspel. Vilket/vilka är du intresserad av?

Dessa listor är rätt bra och heltäckande och funkar för mig:

https://boardgamegeek.com/geeklist/17372/wwii-tactical-level-wargames/page/2?

https://boardgamegeek.com/geeklist/44718/pros-and-cons-wwii-platooncompany-based-wargames

https://boardgamegeek.com/geeklist/70754/top-10-tanksquad-level-wwii-games

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Tack för länkarna/listorna Andreas!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Men vilken skala är du mest intresserad av och vilken komplexitet på reglerna?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Citat från: Andreas Lundin skrivet 14 november 2016 kl. 10:13:24
Men vilken skala är du mest intresserad av och vilken komplexitet på reglerna?

Från början ville jag har något i stil med CC (som jag nyss sålt) eller ASL, dvs squads, individuella leaders/fordon. Gärna enklare än ASL men utan CC:s "jag har inga skjutkort så därför måste jag titta på när fienden springar 25 meter framför mig" funktion (jag vet, alla säger det handlar om card management men jag gillar inte det).

Nu när jag kollat på listorna blir man ju sugen på tex Panzer och de andra spelen med lite större perpsektiv. Men intresset är nog trots allt främst på squad based.
GMY Peter

Engelbrekt

Band of Brothers-serien rekommenderas. Det är ju stil med CC, squad-based, men utan kort. Det anses, och jag håller med, som det mest realistiska av de enklare taktiska spelen. Kartorna är lite halvfula men det glömmer man bort jättefort när man spelar, eftersom spelet innehåller många kluriga beslut. 
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

matpe

Det nyligen återutgivna Tank on Tank https://www.boardgamegeek.com/boardgame/67123/tank-tank fanns inte med på de tidigare nämnda listorna. Vet inte så mycket om det, mer än att det är mycket enkla regler.

sfclinken

ToT verkar lite för enkelt för min smak. Det känns som jag efter mycket efterforskande har krympt ner min tänkta lista till nedan, i den ordningen.

1: OST
2: CoH, Guadalcanal
3: Paths to Hell

GMY Peter

tinG

Peter,

Jag spelade får många år sedan en förlaga till CH's ATS som hette Combat! Normandy. Upplevde det som ett ASL-light med impulsaktiveringar, vilket gav en liten känsla av command and control.  Jag uppskattade det faktiskt, även om det var lite oslipat. Med tiden tror jag att detta inkorporerades med Advanced Tobruk System (ATS) men den vägen följde jag aldrig.

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Har du tid över kan jag testa Paths to Hell...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Systemet

När min kickstarter på OST Vol II levereras senare i år kommer jag att ha en extra kopia av OST Vol I om intresse finns.

Rydfalk

Gillar både CoH och Lock 'n Load - det senare känns väl klart ASL:igt.
"Hoppas det regnar i sommar!"

sfclinken

Jag valde ASL spåret trots allt . Jag har snöat in fullständigt i ASL. Köpt på mig en hel del och saknar nu bara Hollow Legions och Armies of Oblivion från grundmodulerna. Spelat ett par partier FtF och har ett pågående.

Jag är uppenbarligen addicted.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
GMY Peter

Maglica

Robert Maglica