Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Won by the Sword

Startat av Strv102r, 27 november 2016 kl. 13:06:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rickard

Tack för en bra rapport.
Trevligt att följa och fick mig att plocka fram spelet.
//Rickard

Strv102r

Aldringer fortsätter sin belägring av Nürnberg. Maximilian plundrar i sydvästra Franken och furageringskolonnen släpper lös elden i de protestantiska kärnområdena i norr. Birkenfeld fortsätter sin belägring han med och furageringskolonnen återvänder med sitt byte. Belägringen kostar en del och Birkenfeld tar förluster pga dåligt underhåll. Horn/Bernards armé har liknande problem och avdelar en furageringskolonn av kavalleri från Weimar de med under Taupadels befäl.

Belägringarna fortsätter liksom furageringsansträngningarna. Nürnberg faller!

Det får Horn och Bernard att vakna. Med ett surprise attack kort rör de sig snabbt till Nürnberg och tvingar Aldringer till slag.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Utgångsgruppering. Svenskarna är avsevärt starkare även om numerären i brickor ser hyfsat jämbördig ut.

Jag förstärker flyglarna med lite infanteri.

Svensken vinner på båda flyglarna och hans kavalleri störtar in från flankerna och deltar i den fullständiga slakten på min center.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Med Aldringer ur leken kan den dynamiska duon starta en egen belägring av Nürnberg.

Medan belägringen av Nürnberg fortskrider absorberar Maximilian Aldringer. Feria anländer och rör sig snabbt österut. Belägringen av Breisach fortskrider den med. Furageringskolonnena gör sitt bästa för att få lokalbefolkningen att överväga retroaktiv abort.

Med hjälp av ett lägligt surprise  attackkort fångar Maximilian Taupadels furageringsstyrka. Utfalllet är givet. Till sist faller Breisach och Birkenfeld rör sig mot nordost.

Feria marscherar till och förenar sig med Maximilian. Jag glömde städa bort Feriasymbolen, han finns i den bajerska kolonnen nu. Nürnberg faller och den svenska huvudarmen rör sig mot sydväst där Birkenfeld möter upp.

Den kraftsamlade kejserliga/bajerska/spanska armen marscherar till det svenskhållna Ulm och inleder en belägring. VP läget är exakt lika. Birkentjosan förenar sig med radarparet och de marscherar till Ulm och bjuder upp till dans. Om jag vinner slaget och Ulm faller får jag ca 50% mer VP än Fi. Om jag förlorar slaget vinner FI med minst 15 och sannolikt ännu mer du de ostraffat kan återta Augsburg med emra. Om jag ger upp belägringen så vinner fi med 7 då jag kan hindra dem att ta så mycket mer. Fienden bedömer jag vara starkare. Gamey, ta slaget, eller i tidens anda och undvika riskabla slag? Jag lämnar Ulm. Erkänner en mindre svensk seger.

Strv102r

1634 års fälttåg i södra Tyskland. Scenariot har den ödesmättade titeln "The Swedish Colapse". Det börjar i februari och slutar i oktober. Nördlingen utkämpades 6 september.  Birkenfeld är borta i Alcase i Colmar. De kejserliga håller Breisach. I Regensburg finns en urstark svensk garnison och Bernard. Horn är i Schwaben. Den blå-gula flaggan vajer dessutom över Ingolstadt, stark garnison, Augsburg och Ulm på lite småorter i Bajern.

Strv102r

Gallas rör sig längs Donau mot mordväst. Bernard vill inte låta honom förenas med Aldringer eller någon av de andra utan anfaller direkt. Fältslag!

Vilket visar sig vara mindre välbetänkt... De svenska är starkare, men jag har fler. Bernard får sin armé nästan utplånad och viker tillbaka över Donau vid Regensburg.

Aldringer marscherar fram och börjar belägra Regensburg. Feria marscherar till Ingolstadt och Maximilian rör sig mot Augsburg.

Maximilian börjar belägra Augsburg, men när Horn anländer avbryter an och viker. Feria belägrar Ingolstadt. Gallas släpper lös elden iFfranken. Borta i Alsace belägrar Birkenfeld Breisach.

Horn jagar efter Maximilian som viker. Gallas plundrar sig sakta fram.

Maximilian förstärker garnisonen i München och förenar sig sedan med Feria vid Ingolstadt.

Horn marscherar till Ingolstadt för att häva belägringen. Fältslag! Mina spanska tercios och bajerska bataljoner ska betvinga svensken!

Hmm... Kraftig svensk överlägsenhet på flyglarna.

Horn storspöar Maximilian vars armé är ett minne blott. Han viker mot München.

Strv102r

Belägringarna av Nürnberg och Regensburg fortsätter. Maxilimian straffar sitt eget folk för att kunna underhålla Aldringer. Svenskarna drar västerut då Horn har för lite infanteri för att belägra fästningar. Birkenfeld anländer med sitt starka infanteri och slår sina påsar ihop med Horn. Denne har nu en respektingivande armé.

Svenskarna rör sig österut igen Regensburg närmar sig stormningsdags, men ett utfall gör att belägringsverken förstörs till del och så har garnisonen köpt sig tid.

Nürnberg faller. Ett nytt utfall i Regensburg... Gallas rör sig söderut. Svenskarna ödelägger Bajern.

Nu går det ett par rundor meöan fotona då det mest handlar om ödeläggelse av fiendens ekonomiska bas. Med stöd av Gallas som tar över belägringen betvingas även den starka garnisonen i Regensburg. Därefter rör sig de mina norrut in i Franken för att plundra och undvika Horn.

Gallas betvingar ett par orter i Würzburg och Maximilian plundrar i Franken. Svenskarna bränner Bajern och Horn tar Ingolstadt. Gallas rör sig nu söderut igen för att möta Kardinal Infante i sydväst

Strv102r

Cardinal infantes spanjorer gör entré! Gallas rör sig söderut mot dem för att förenas så att de kan utmana Horn i Bajern. Maximilian lämnar ett grundligt utplundrat Franken och rör sig mot de övriga med ett imponerande krigsbyte.Horn belägrar Ingolstadt och Bernard Passau. Norra Bajern är så plundrat att en svensk furageringskolonn ger sig över Donau in i södra Franken där det finns en och annan by som inte stuckits i brand än. Det ger alltså mig VP när det plundras i Franken. Så desperat är svensken för underhåll just nu.

Gallas och Cardinal Infante marscherar till varsitt svenskt fäste över en flod och påbörjar belägringar. Bernard tar Passau.

Bernard påbörjar belägringen av Landshut.

Både de mindre svenska fästena faller för Gallas och Cardinal Infante. De marscherar sedan österut, förenas, och fortsätter till Ulm, där de med hjälp av en krigslist (kortet Stratagem) tar fästningen! Ingolstadt faller för storm och Horns infanteri är nu för svagt för fler belägringar när han lämnat en garnison. Han marscherar till München som har en mycket stark svensk garnison förstärkt med mycket artilleri. d

Furageringskolonnen lämnar sitt magra resultat.  Gallas armé lever gott på krigsbyte från Franken och Würtenberg och ägnar sig åt rekrytering.

Svenskarna plundrar nu i södra Bajern för att överleva. Gallas fortsätter rekrytera.

Strv102r

Så blir det dags! Gallas leder sin armé med Cardinal Infante och Maximilian mot Horn i München! Jag har många mer brickor/förband, men med undantag av någon enstaka bajersk eller kejserlig veteran och spanjorerna så hans starkare. Jag förstärker kavalleriflyglarna med lite infanteri.

Svensken vinner faktiskt striden på min högerflygel med minsta möjliga marginal. Jag vinner å andra sidan på min vänster. Dags för slutuppgörelsen!

Det blir en katatrof för svensken. Styrkorna som red in från hans vänster och hans center krossas. Det enda som klarar sig är enstaka förband och det som var på hans höger som vek inför min framgångsrika vänster. Feria och Birkenfeld faller.

Horn viker mot nordost och furageringsstyrkan och bortom denna mot Ingolstadt.

Gallas måste återhämta sin segerrika armé och svenskarna fortsätter mot Donau och norrut.

Jag avser nu avdela en stark kavalleristyrka som rider ikapp fienden, som kommer göra sitt bästa för att inte bli infångad dp den drar norrut genom ett ödelagt Franken. Infanteriet, och lite kavalleri för furagering när det vi butit med oss är slut, ska belägra München och på sikt Ingolstadt och Regensburg. Svensken ska suddas ut i Bajern.

Jag leder betryggande i VP och med denna framtidsbild bryter vi där. Med lite små detaljskillnader i det avgörande slaget, München istället för Nördlingen, osv, så är nog resultatet ganska historiskt.

Strv102r

Det kanske räcker där? Vi går vidare med 1638 års fälttåg i området, "Weimars Triumph", om Bernards främsta framgång där Turenne gör entré för första gången och slaget vid Rheinfelden utspelades (längst ner i vänstra hörnet på kartan).

Strv102r

Även det scenariot var urspännande med flera växlingar i läge. Men det ska fan att vara bonde i södra Tyskland på 1630-1640-talet!

Strv102r

En sak som slår mig är att systemet söker simulera mycket av samma saker som Zuckers operativa X-Nappe serie också är ute efter. Problematiken marshhastighet-furagering-marshförluster är väl central samt kavalleeipatruller/vedetter. Det här systemet är helt solklart överlägset i enkelhet, effekt, känsla och hastighet. Att det behöver justeras för att funka i Age of the Corsican är väl självklart, men det borde ju vara hörbart.

Andreas Lundin

...torde systemet funka på Skånska kriget också då?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Det borde det ju göra? Jag vet inte hur mycket av logistiken man löste genom lokal anskaffning, utan att betala så överdrivet mycket, i det skånska kriget, men det var ju bara 30-40 år mellan?

Andreas Lundin

Jag skulle tro att när Kalle Kung rörde sig i Skåne var det furagering som gällde. Hade han kunnat vara kring Malmö hade han nog lättare kunnat försörja sig på annat sätt. Hade Landskrona inte fallit för den lede dansken så hade det nog funkat att få underhåll därifrån med. Sedan underlättades troligtvis inte svenskarnas underhållssituation av att de fick råpisk av dansk och nederländare på sjön!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East