Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Fall Blau

Startat av sfclinken, 13 december 2016 kl. 13:40:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

I väntan på min egen julklapp kunde jag inte hålla mig från att testa ett soloparti av Fall Blau (På Vassal). Jag testade lite olika tyska öppningar först och insåg ganska snabbt att det inte var särskilt enkelt att försvara sig som ryss i början. Efter lite trixande med regler och annat så körde jag igång en historisk kampanj. Jag bör nämna att eftersom man i början av spelet drar ett "Hitler Objective" som tysk så är det lite svårt att vara hemlig med sig själv när man får målet att ta Stalingrad eller när man i turn 10 får nytt mål, att ta Kaukasus. Oavsett vilket, syftet var att lära sig systemet. Varje turn är 3 dagar.

26:e juni- 9 juli (T1-T4)

2:a Tyska armén, 4:e Pz gruppe och 6:e Tyska armén inledde anfallen i norr.13:e, 21:a och 40:e sovjetiska armén innesluts inom den första veckans strider. När även den 1:a Pz armén inleder sina anfall i centern så blir även 9:e och 38:e sovjetiska armén isolerade. 14:e Pz DIV, 16:e Pz DIV och 60 Mot DIV rusar österut. Längst i söder går 13:e Pz DIV och SS Wiking över Mius och slår mot Rostov. Efter de första 12 dagarnas strider har den sovjetiska försvarslinjen totalt kollapsat. 12:e, 18:e och 56:e sovjetiska arméerna som håller floden Mius norr om Rostov börjar reagera och falla bakåt. Voronezh har fallit och en mycket svag försvarslinje håller övergångarna vid Don.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

10:e juli-21:a juli (T5-T8)

De inneslutna sovjetiska arméerna smälter sakta bort. Dock hindrar de tillfälligt det tyska infanteriets framryckning. 6 stycken Pz. och Mot. Divisioner framrycker via Millerovo i riktning Stalingrad. På den tyska vänsterflanken har den 2:a Tyska armén och den 2:a ungerska armén intagit försvarsställningar utmed Don när ryska nyanlända 5:e Tank Armén slår en bro över Don och kraftiga strider utbryter runt Voronezh. I söder faller Rostov och 13:e Pz Div lyckas slå sig över Don och hålla ett brofäste trots förluster från ett sovjetiskt motanfall med Gardeskavalleri.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

22:a juli-30 juli (T9-T11)

Kartan är gigantisk. Ser fram emot den riktiga produkten. Här är hela kartan för perspektivets skull.
Framryckningen mot Stalingrad är i stort sett ohindrad. 4 Pz. DIV går över Don vid Tsimlyansk och sedan intar de Kotelnikova sydväst om Stalingrad. Broarna över Don hålls fortfarande från Nizhnyi Chir och norrut av sovjetiska förband. Vid Voronezh ebbar 5:e Tank A anfall ut när det inte finns tillräckligt med förstärkning för att hålla flankerna. Man drar sig tillbaka över Don igen. I södern framrycker man mot Kaukasus med högsta fart.

GMY Peter

sfclinken

31:a juli-11:e augusti (T12-T15)

Längst söderut fortsätter framryckningen. Dock långsammare nu än tidigare. SS Wiking som är tätförband stöter på hårt motstånd söder om Armavir från ett par sovjetiska gardesförband och klarar sig bara tack vare att 13:e Pz Div dyker upp som räddare i nöden. Krasnodar har fallit, Maikop faller snart. Ett tyskt försök att ta Stalingrad inleds men överges snabbt. Beketovka är intagit men den sovjetiska försvarslinjen är fast förankrad och vidare anfall avbryts. I stället slår man en pontonbro över Don väster om Serafimovich och strax har ett stort antal tyska INF Div korsat floden. I norr gör 5:e Tank A nytt anfall utan att lyckas och när tyskarna nu korsat Don längre söderut så tvingas man avbryta och dra sig tillbaka igen. SNart står man med ryggen mot väggen.

GMY Peter

sfclinken

12:e-20:e augusti(T16-T18)

I Kaukasus faller Tuapse och Novorossiysk. Sovjetiska förband utrymmer med båt från en hamn strax norr om Tuapse. Strax norr om Sochi befäster sovjetiska infanteriförband en försvarslinje. Ned mot Grozny står SS Wiking och 13:e tyska Pz DIV still då de saknar tillräckligt med infanterisupport för att gå ner mot Terek. Sovjetiska förstärkningar rusar in över bergen och från Makhachkalas hamn vid Kaspiska Havet. Vid Stalingrad är det rena skyttegravskriget efter ytterligare ett sovjetiskt tillbakadragande efter att tyskarna korsat Don norr om Stalingrad. Båda sidor anfaller utan någon större påverkan. Längst i norr har hela sovjetiska försvarslinjen fallit tillbaka för att skydda/blockera vägarna mot Moskva.

GMY Peter

sfclinken

Det känns som jag har missat någon regel eller så har jag bara försvarat fullkomligt uselt med ryssen. Troligen en kombination av båda. Det är främst de 3-4 första rundorna som är totalt katastrofala för ryssen. Högen i "Permanent dead" är enorm.

Jag tror jag startar om.
GMY Peter

tinG

Ser helt "krigspelsnormalt" ut...  :)
För mycket supply och kanske även  för mycket command control och intel?

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: tinG skrivet 13 december 2016 kl. 17:36:36
Ser helt "krigspelsnormalt" ut...  :)
För mycket supply och kanske även  för mycket command control och intel?

Jonas

Nja. Kollat mina loggfiler och jag är rätt säker jag gjort rätt gällande reglerna. Men jag tror jag vet var jag klantat mig. Omstart alltså.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
GMY Peter

aegneus

Det ser ju intressant ut som monster, men det verkar lite oroväckande om tysken kan rulla vidare över Don på det där sättet....

Delirium

Tycker också det ser ganska mysigt ut men som OP själv är inne på får man ta det med en nypa salt när någon kör stora kampanjen i ett spel första gången och dessutom solitärt. ;)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

sfclinken

Citat från: Delirium skrivet 14 december 2016 kl. 15:35:36
Tycker också det ser ganska mysigt ut men som OP själv är inne på får man ta det med en nypa salt när någon kör stora kampanjen i ett spel första gången och dessutom solitärt. ;)

Det är mycket intressant och jag skulle GÄRNA spela det "live" för att få rätt känsla och motstånd. Alltid lika svårt att överraska sig själv och spela bra för båda sidor när man spelar Solo. Speciellt i försvar eftersom man vet vad som gömmer sig i stacksen...
GMY Peter

Delirium

Jag skulle nog säga att psykologin i solitärspel i princip alltid gynnar anfallaren i synnerhet i ett nytt spel. Vi är som spelare ofta inriktade på att vara proaktiva och ta initiativ och se saker hända på kartan, hellre än tvärtom. Solitärspel är bra för att lära sig ett nytt system men ger sällan en ärlig bild av balansen i ett spel. Allt enbart enligt min erfarenhet, så klart.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

sfclinken

Någon som vill testa detta via Vassal? Det känns som att det borde fungera bra PBEM, det är möjligen vid reträtter och vid air support som det kan behövas kontrolleras av motparten.

GMY Peter