Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Crécy 1346

Startat av Jon, 25 januari 2017 kl. 11:05:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Jon

Solofipplade med Men of Iron och då scenariot Crécy. Här ska fransmännen galoppera upp för en kulle med sitt tunga kavalleri och där krossa engelsmän. Till sin hjälp har de bland annat vassa armborstskyttar från Genua. Det hela slutade med att fransmännen stoppades hårt och med besked, en och annan häst kom visserligen upp på kullen men inte mkt mer. Jag tog dock ingen bild på scenariot för att jämföra med nedanstående parti.

För sedan så fortsatte jag nämligen med spelet The Black Prince (3W) och samma slag, Crécy. Här lyckas armborsten oerhört bra och slår upp ett hål mitt i kullen som inte engelsmännen hinner täppa till. Kung Philip som har hållt sig och sina styrkor (blåa på bilden) i bakgrunden som reserv ser luckan och springer fram (Han är en Overall Commander och lyckas automatiskt med orderändring) med hästar och fotfolk. På andra sidan så har Prins Edward (den svarte prinsen) nått sin demoralization level och kan inte göra några utfall mer. De engelska långbågarna skadar förvisso det tunga kavalleriet, de har även en egen fas i början av den franska rundan, men får det sedan tufft i närstrid. Jag spelar med reglerna från Henry V att bågtrupper har ett enda step i stället för två som deras brickor har.

Så det kommer nog snart ta slut här med, just nu fördel Frankrike.

Efter detta då? Ja, jag är så enkelspårig att jag fortsätter med Crécy! Dels Strategy & Tactics #260 (The Black Prince) och dels Taktyka i Strategia #40 (Crecy 1346).  Det finns säkert fler spel? Men så kul upplägg vet jag inte om det är att jag försöker hitta ytterligare spel.

Jon

Två snarlika system med ordergivning och modifikationsmatris beroende på vilket truppslag som slår på vad. Lite olika setup, i MoI startar alla engelsmän uppe på kullen medan i TBP så startar långbågar nedanför kullen i rutor med Stakes. Det är också hart när omöjligt att kringgå kullen i TBP då det endast är en hex mellan kullen och floden.

Jag gillar bokföringsdelen i TBP även om det bortsett från "sheaf arrows" (farliga pilar som skjuts på avstånd av 1 hex och är begränsade i antal) inte har så stor betydelse.

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

paco

Jag är rätt förtjust i MOI och är nyfiken på hur det stod sig i jämförelse med de andra spelen just i detta slag. Vad tycker du?

Trevligt med fokus på samma slag i olika spelsystem! Önskar jag hade den tiden! 😀

Jon

Jag gillar också MoI! Tycker ofta att det blir en häftig historia som spelas upp med kavalleri som fortsätter chargea hejvilt osv. Och man får lite samma upplevelse i de här medeltids-quaden från 3W.  MoI är ju charmigt med sin aktiveringsfunktion, den gillar jag. I detta spelet så är det i stället en klassisk sequence of play, men med lite finess såsom att English Longbow Phase händer i den franska turnen osv.

Jon

För övrigt så får vi se om det blir något mer system med Crécy. Jag la av någon outgrundlig anledning ut kartorna till GMTs Carthage (Ancient World Series). Känns som något att bita i, kommer ju självklart inte ha tid att sätta mig in det.

Andreas Lundin

Vi har snackat om att köra det här nere i södern också. Vilket sammanträffande!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Jon

Bra, då skickar jag regelfrågor söderut!

Andreas Lundin

Bra! Gör det - till David i sådana fall (hehe).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Engelbrekt

Carthage på ett Stugcon?
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Delirium

OM någon sätter sig in i och demonstrerar Carthage lyssnar jag gärna var det än är, men jag gav upp mina egna försök när det begav sig.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Citat från: Delirium skrivet 27 januari 2017 kl. 23:01:47
OM någon sätter sig in i och demonstrerar Carthage lyssnar jag gärna var det än är, men jag gav upp mina egna försök när det begav sig.

Det löser vi väl?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte