Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Campaigns on the Danube 1805 - 1809

Startat av nielsen.filip, 9 april 2017 kl. 22:57:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Campaigns on the Danube, ett 13 år gammalt spel som jag köpte i julas (tror jag). Startade upp det, förstod ingenting, stängde av det. Tre månader senare skrev jag ut och läste hela manualen och startade sedan upp det. Förstod lite mer. Första gången av mina närmare 30 års dataspelande som jag var tvungen att läsa manualen innan. Man börjar bli gammal.

Spelet går ut på att ge order till kårer (eller motsvarande), vänta på att kurirerna når fram. Se vad som händer och skicka nya order. Ett försök till att vara realistisk. Kör man "full napoleonic style" så rör sig enheternas "markörer" endast när en rapport kommer från dem, dvs kartan är inte alls uppdaterad. Så långt har inte jag kommit än. Spelat igenom oktober 1805 som Napoleon en gång och det gick bra. Är spelet bra då? Det tänkte jag att vi reder ut under en AAR där jag tar den andra sidan. Mitt namn är Mack och historien har inte varit snäll mot mig...
Läs mer om spelet här: http://www.matrixgames.com/store/product.asp?gid=282

Såhär ser det ut (med moddad karta), helt fantastiskt fint tycker jag:


Jag sitter på en stor armé i Ulm men något säger mig att ett tillbakadragande är lämpligt.
Min plan:
Kienmayer, beger sig mot Giengen för att fördröja fienden. Möter han någon skall han dra sig tillbaka.
Jellacic, försvara övergången i Gunzburg.
Werneck, marschera snabbt mot Augsburg. Försvara där övergången.
Reisch, marschera snabbt mot Augsburg. Agera reserv till Werneck.
Mack själv går med Werneck.

Min något optimistiska förhoppning är att Kienmayer och Jellacic sedan kan retirera i någorlunda god ordning mot Augsbug och kanske vidare mot München för att vila upp sig.
Skall även bränna depåerna i Donauworth och Ingolstadt!

Nu kör vi!

nielsen.filip

Mindre kavalleristrid söder om Giengen. Annars bara mycket marscherande!

3 oktober:

nielsen.filip

Jellacic har nått Gunzburg samtidigt som Kienmayer drar sig tillbaka mot Ulm och undviker strid. Werneck och Reisch påväg. Har varit och är trångt öster om Ulm. Inga nya orders än så länge.
Dags att bränna depån i Ulm!

4 oktober:

nielsen.filip

Reträtten fortsätter. Inga strider. Dock verkar Jellacic få problem med proviant efter att jag brände ulm-depån. Den brann upp några få timmar innan fransmännen gick in i staden.

5 oktober:


Kutusov på väg:

nielsen.filip


nielsen.filip

En fransk kår försöker slå sig över Donau vid Gunzburg. Jag får ge en övergripande order:


Helst hade jag velat välja en Defence in depth men svårigheten för detta överstiger Jellacics rating och det tror jag skulle få en sämre påverkan på striden.

1 poäng är antingen 500 män (inf eller cav) eller 48 "pounds of artillery" (4 12-pundare eller 8 6-pundare etc). Så det franska anfallet består av 16000 infanterister:


Slaget är färdigt. Mina infanterister har retirerat men artilleriet och kavalleriet står kvar:


Likvärdiga förluster vilket resulterar i en draw.

Infanteristerna flydde till Neubourg. Kåren behöver vila men dess situation är utsatt. Artilleriet och kavalleriet får försöka hålla ut en dag till. Werneck och Mack måste över Lech illa kvickt.

7 oktober:

nielsen.filip

Kienmayer (fast Werneck verkar styra striden) hamnar i strid med avancerande fransmän:


Vi lyckas dra oss tillbaka tack vare deras saktmodiga anfall samtidigt som deras förluster är större än våra. Det räknas dock som en fransk seger då de besitter slagfältet:


Jellacic retirerar nu hals över huvud. Det blir nog snart trångt vid flodövergången. Kutusov börjar närma sig Landshut (ryssarna har verkligen marscherat på, känns lite för bra).

8 oktober:

nielsen.filip

#7
Mack och Werneck har korsat Lech! Men även Marmont har korsat vid Donauworth. Jag avvaktar.

9 oktober:

nielsen.filip

Hmmm. Det finns ju två övergångar över Lech. Reisch får vara redo att täcka den norra övergången. Kutusov samlar sin armé i Landshut.

10 oktober:

nielsen.filip

Marmont verkar marschera mellan mina arméer mot München. Finns 8000 infanterister där. Kutusov får vänta in förnödenheter och sedan lösa situationen. Tror att Lannes(V) och Ney(VI) kommer försöka korsa Lech. Vi hoppas att Werneck kan hålla stånd.

11 oktober:

nielsen.filip

Slaget vid Augsburgs första dag, 45000 fransmän mot 50000 österrikare. Werneck förstärkt av Reisch:


Mina förluster är enorma:


Trots att slaget bedöms som lika så är nu min situation mycket utsatt. Marmont i min rygg förhindrar en ordnad reträtt! Dags att kalla in Kutusov!

12 oktober:

nielsen.filip

Slaget vid Augsburgs andra dag, 29000 fransmän mot 24000 österrikare. Marmont infanterister och Murats kavallerister:


Vi förlorar:


Kutusov, var är du?

13 oktober:

nielsen.filip

Undra om jag satt Kutusov i en farlig situation mellan Davout(III) och resten av den franska armén?

14 oktober:

nielsen.filip


nielsen.filip

Murats förföljande kavalleri kommer ikapp oss utanför München:


Men vi är inte besergrade... eftersom fransmännen drog sig tillbaka blev det en moralhöjande seger:


Kutusov har på eget bevåg vänt tillbaka till Landshut.

16 oktober: