Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Legion Wargames Dien Bien Phu

Startat av Strv102r, 16 april 2017 kl. 15:18:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Ett regemente om tre bataljoner omgrupperar från 316 div område till 308 div för att försöka på nytt på Anne-Marie då skyttegravarna inte är framme vid några andra mål än.

Stormelden ligger dels över anfallsmålet men också över motståndsnästena bortom vars besättning kan utföra motanfall.

Ingen verkan i anfallsmålet, men huvuddelen av de bakomvarande nästena nedhålls. Men inte alla...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Det nya regementets tre bataljoner framrycker till stormavstånd. För att maximera effekten av den understödande bataljonen och minska risken att ett franskt motanfall, som fortfarande kan göras då ett motståndsnäste inte nedhölls,  "klämmer" en omfattande bataljon mot målet, så väljer jag att anfalla frontalt med en understödjande bataljon i mitten. dessutom är båda de algeriska kompanierna i målet reducerade och risken att de överlever vid framgång och får retirera är liten.

Fransmännen rycker mycket riktigt fram med två algeriska kompanier ur samma bataljon för att understödja försvaret även denna gång. Hans artilleri påverkar inte min understödjande bataljon.

Däremot lyckas hans spärrar och defensiva eld hejda den bortre av mina bataljoner och reducera den andra.

Den andra bataljonen tar sig faktiskt in i målet och nedkämpar algerierna! Nu är det ju upplagt för en fransk motstöt som kastar ut mig...

Det franska flyget sätts in mot min bataljon som trängt in i Anne-Marie. trots närheten till egna förband och att den är i skyttegravar så träffar de franska flygande mycket bra!

Nu är det ju upplagt för ett framgångsrikt motanfall och att kasta ut mig ur Anne-Marie igen, men fransmannen tänker annorlunda. Han sner att ställningen är ohållbar och drar ur istället! Jag är förvånad, men tar tacksamt emot. Han sparar dock trupp för den hårda slutstriden.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Kanger

Jag trodde att du spelade mot dig själv (eller det kanske du gör :-))

Strv102r

Nej, jag har min vanlige motspelare. Han tänker ännu mindre speltaktik än vad jag gör och fattar beslut efter vad han skulle gjort  i motsvarande situation i verkligheten. Han är gammal nog att minnas när Dien Bien Phu avhandlades i pressen och radion. TV fanns inte än för huvuddelen.

Vi gör nog både saker som förvånar många ur ett regeltaktiskt perspektiv och då i synnerhet i spela om avhandlar epoker vi kan relatera till yrkesmässigt. Vi är ju båda tränade att se saker ur den svenska taktiska traditionens perspektiv och inte ur ett regelpersoektiv. Det hindrar inte att vi har olika läggningar och oftavser olika lösningar på samma situation.

Kanger

Å andra sidan var hans reträtt från Anne-Marie kanske inte så dumt, varken in real life eller regelmässigt. Man kan behöva spara trupper om man misstänker att de kommer att bli ihjälslagna. Men om fienden har tagit mycket stryk så kan det vara bra att sitta kvar.

Strv102r

Han verkar inte ha ångrat sig. Utvecklingen av skyttegravsgrävandet gör att nästa mål blir Huguette 7 som ligger bortom Anne-Marie. Det blir samma händelseförlopp. Fienden drar ur thailändarna efter den defensiva elden och min delvis framgångsrika stormning.

Därnäst är det dags att ta sig an ett mål på andra sidan. Nu har grävandet nått motståndsområdet Eliane och jag stormar ett av motståndsnästen med framgång.

Här accepterar inte motståndaren att jag lyckas. 8 BCP förstärks och går till motanfall. Han återtar delar av nästet.

Strv102r

Uppföljande anfall misslyckas och fransmannen återtar Eliane 2. Mitt anfall mot Eliane 1 lyckas bara delvis.

Strv102r

Citat från: Kanger skrivet  5 maj 2017 kl. 14:48:18
Citat från: Strv102r skrivet  3 maj 2017 kl. 11:27:05
så är detta ett spel som känns riktigt, riktigt bra.

https://www.youtube.com/embed/gCPPxvW-Jtk

:ultra:

Still got the feeling. Är Tonkin och Ici, c'est la France lika bra? Då kan de hamna på listan i närtid.

Kanger

Tja, jag är ju partisk, men...

De är helt olika system även om man känner igen mig i alla spelen.

Förresten, använder du artilleri ordentligt? Man bör helst ha försvararna shaken eller reduced eller helst både och innan man klättrar uppför kullarna.

Strv102r

Jag skjuter så mycket det går. Svårt att orsaka förluster när målen inte är stackade. Som sig bör när målet är ordentligt nergrävt.

Strv102r

Dags för ett divisionsanfall igen!

Framgruppering av det bakre regementet. En rejäl stormeld!  FYR!

Bra utdelning! Inte många som kan lägga sin franska Gaullistiska näsa i blöt.

Framåt!

Den franska motelden gör oss båda besvikna. Mig för att hälften av de anfallande hejdas, och honom för att hälften inte hejdas.

Båda anfallande bataljonerna tar sina mål. Men det är lite för lite av varje mål för att jag ska jubla riktigt än.

Fransmannen grupperar fram två vietnamesiska fallskärmsjägarkompanier och två st ur främlingslegionen till ett centralt UFA.

Efter en begränsad stormeld anfaller han.

Ett anfall hejdas, intendent andra.

Han kastar utsmuggla ur det en antagna nästet. Förbanden som hejdades grupperar in i den del som han fortfarande håller av det andra motståndsområdet. Där är det nu tre reducerade kompanier.

Cooolt! Varje stormning är ett minispel. Spännande varje gång!

Strv102r

Strv102r

En kraftsansträngning gör att fransmannen slängs ut helt från mål 3. Samtidigt anfaller 308 div motståndsområdet vid norra bakänden som hålls av algerier. Det misslyckas helt. På det hela taget har motståndaren osannolik tur med tärningen när han ska döma av sin defensiva eld.

Fransmannen ger upp mål 3 och förstärker försvaret i närliggande ställningar. Huguette 6, vid banänden lyckas jag ta på andra försöket.

Strv102r

Nu börjar motspelaren tur med tärningen bli riktigt irriterande. Jag anfaller Francoise och mål 4, som ligger lite dåligt till, då de försvaras av förband med låg moral. Men motelden är förödande och alla anfall hejdas. Game turnsen går och min utdelning är 0. När jag till sist tar del av mål 4 och det ser ut som om hela målet ska falla genomför fransmannen ett motanfall och bryter stridsvärdet för hela divisionen.

jerry

Vivé la france  :lol:
Tärningar är ett gissel , den som uppfinner det tärningslösa krigsspelet blir min Gud
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby