Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Är ganska ny till krigsspel, behöver rekommendationer!

Startat av Joakim Petersson, 30 maj 2017 kl. 09:58:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Joakim Petersson

Hej!

Efter att ha sålt en hel del spel på lincon så är det dags att fylla på med nytt!

Jag är någorlunda ny när det kommer till krigsspel, och behöver rekommendationer. De spel jag hittat och verkligen är sugen på att skaffa är självklart out of print och verkar vara svåra att få tag på. Jag är öppen för det mesta men ett krav jag har är att man hinner spela klart ett långt scenario på en dag. Tar det mycket längre tid än kampanjscenariot i Paths of Glory så är det antagligen inte ett spel för mig. Tema spelar ingen större roll, men föredrar om det är något udda tema som man inte ser så ofta.

Det jag är ute efter först och främst är alla krigsspel som är designade för att spelas på fler än två personer. Med det så menar jag spel som COIN spelen, Maria, Churchill, och Triumph and Tragedy. Spel där man bara delar upp en sidas trupper för att kunna spela fler spelare är inte lika intressant (till exempel som i Conflict of Heroes). Jag har tittat på The Napoleonic Wars, men hittar det inte någonstans. Here I Stand och Virgin Queen är redan på min radar och jag har redan beställt Here I Stand på P500.

Utöver det så letar jag efter ett nytt squadlevel spel. Jag har spelat Combat Commander och Conflict of Heroes: Awakening the Bear, gillar båda väldigt mycket. Har testat ett par andra som jag inte riktigt fastnade för. ASL SK#1 var för mycket för mig. Gillar inte att stapla jättehögar med counters, och reglerna kändes väldigt tunga redan i SK#1. Kanske är något att testa igen om några år när man har mer erfarenhet. Band of Brothers: Screaming Eagles var ganska nära det jag är ute efter, men det var en hel del konstig matte man var tvungen att göra med alla modifiers. Tydligen är det mycket bättre i den senaste utgåvan men har inte haft chansen att testa det och priset var lite väl högt senast jag kollade. Även fast jag gillar CC och CoH så känns de ganska udda (CC har korten, och CoH har viset man aktiverar enheter på) och jag skulle vilja ha något som är lite mer straight forward men som inte är lika tungt som ASL.

Efter att ha varit på Lincon och testat Bastogne: Screaming Eagles under Siege så blev jag sugen på att skaffa det. Men det verkar inte vara helt lätt att få tag på. Finns det något annat SCS spel (eller spel med liknande system) som går att få tag på och som håller min tidsgräns så är det intressant.

Jag är även öppen för andra rekommendationer om det är något annat ni tror att jag skulle gilla :)

Rydfalk

Kul att ni gillade det!
Vill ni testa ett SCS finns alltid Panzer Battles här i landet. Vill man köpa från t ex Tyskland finns fler alternativ.

Kommer själv att köra SCS:It Never Snows nu den 6/6 då det är klart nybörjarvänligt och fungerar bra på många spelare. I Market Garden är det klart naturligt att dela upp de allierade på upp till fyra spelare, ett riktigt minimonster!

(Ps. Får man fortsätta att fresta med en helg på Rimforsa?)
"Hoppas det regnar i sommar!"

Joakim Petersson

Läste lite om It Never Snows, kampanjen ser ut att vara riktigt kul! Gillar att man får välja vart man landar som de allierade. Hur lång tid tar den att köra igenom? Står ingenting om det på BGG. Ska kika lite närmare på de SCS spel som finns att köpa innan jag bestämmer mig, men just nu lutar det åt It Never Snows.

Vi är sugna på att hänga med till Rimforsa, men vi ska flytta till en annan lägenhet i Juli och då blir det en hel del nya grejjer som ska köpas. Efter det är klart så vet vi om vi har råd med Rimforsa :)

Rydfalk

Citat från: Joakim Petersson skrivet 30 maj 2017 kl. 11:53:35
Läste lite om It Never Snows, kampanjen ser ut att vara riktigt kul! Gillar att man får välja vart man landar som de allierade. Hur lång tid tar den att köra igenom? Står ingenting om det på BGG. Ska kika lite närmare på de SCS spel som finns att köpa innan jag bestämmer mig, men just nu lutar det åt It Never Snows.
Jag brukar oftast ställa upp allt dagen innan - det tar dock fett med plats! Sen startar vi kanske vid 10-hugget och spelar på inklusive lunch och middag
(människan lever icke av spel allena). Man hinner inte färdigt på en dag (om inget skiter ihop sig totalt!) men oftast kan man se åt vilket håll det lutar på 8 -10 timmar. Så 12+ timmar för kampanjen? Kanske 12-18 eller så?

Vi är sugna på att hänga med till Rimforsa, men vi ska flytta till en annan lägenhet i Juli och då blir det en hel del nya grejjer som ska köpas. Efter det är klart så vet vi om vi har råd med Rimforsa :)
Vi väntar och ser!  :up:

Joakim Petersson

Citat från: Rydfalk skrivet 30 maj 2017 kl. 12:08:58
Jag brukar oftast ställa upp allt dagen innan - det tar dock fett med plats! Sen startar vi kanske vid 10-hugget och spelar på inklusive lunch och middag
(människan lever icke av spel allena). Man hinner inte färdigt på en dag (om inget skiter ihop sig totalt!) men oftast kan man se åt vilket håll det lutar på 8 -10 timmar. Så 12+ timmar för kampanjen? Kanske 12-18 eller så?
Jag har ett bord som är 260x95cm, får man plats på det tror du?

Det kan nog bli svårt att övertala spelgruppen att köra något som tar så lång tid. Men kanske går om de gillar spelet tillräckligt mycket. Annars så kan man ju bara hålla sig till scenarion som inte tar fullt lika lång tid. Såg att det fanns lite att välja på.

Rydfalk

Kan meddela när det ligger uppe.
Så här såg det ut för ett par år sedan.

jerry

Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Wade

Lock n Load tactical är ok squad level game om man vill spela modern. Heroes of the Falkland är en höjdare och set finns att köpa på World of Boardgames. Systemet är nära en omtolkning av ASL men betydligt mer "light". Dom som gör spelet har också free print and play scenarion på sin hemsida.

Som första SCS kan jag rekomendera panzer batt. eller Heights of C. om du vill köra annan period än WWII. A victory lost är ett annat spel från MMP som är in print och har ett enkelt regelsystem. Ett annat spel med enkla regler är Liberty Roads från Hexasim. Tror world of boardgames har det inne. Är ett riktigt bra wargame. Lycka till.

Rydfalk

Rydfalk

Citat från: Wade skrivet 30 maj 2017 kl. 21:24:33
Lock n Load tactical är ok squad level game om man vill spela modern. Heroes of the Falkland är en höjdare och set finns att köpa på World of Boardgames. Systemet är nära en omtolkning av ASL men betydligt mer "light". Dom som gör spelet har också free print and play scenarion på sin hemsida.

Kan också rekommendera LnL. Hög ångest nivå! :up: Sedan kan man alltid komplettera  med andra LnL Tactical.

ErikLj

Joakim: Bor i Gävle, jobbar i Sanviken. Spela gärna krigsspel, har en hel hög. Kontakta gärna mig via erik(at)ljungberg(punkt)org

Skickat från min SGP511 via Tapatalk

Joakim Petersson

Citat från: Wade skrivet 30 maj 2017 kl. 21:24:33

Som första SCS kan jag rekomendera panzer batt. eller Heights of C. om du vill köra annan period än WWII. A victory lost är ett annat spel från MMP som är in print och har ett enkelt regelsystem. Ett annat spel med enkla regler är Liberty Roads från Hexasim. Tror world of boardgames har det inne. Är ett riktigt bra wargame. Lycka till.

Lock n Load tactical ser riktigt bra ut! Blir nog en beställning senare idag. Ser att det finns en Battle Generator till Heroes of the Falklands, har någon testat den?

Lyckades få tag på begagnade (men opunchade) Bastogne och A Victory Denied för ett helt ok pris så det blev mina två första inköp. Kanske blir fler SCS i framtiden, beroende på hur populärt det blir i min spelgrupp.

Liberty Roads hamnar på min wishlist. Är sugen på att köpa det också, men ska nog ta och lugna ner mig lite med shoppingen. Vill inte ha för många spel som ligger och väntar på att bli testade.

Andreas Lundin

Jag har tonvis av tips, men nöjer mig med något som du nämnde inledningsvis, nämligen spel som funkar på fler än två spelare och som innebär att varje spelare spelar varsin "sida". Försöker sprida på gracerna också och kommer därför inte tipsa om mer än ett vk2-spel.

1. Quartermaster General (mycket trevligt snabbspelat light multiplayer wargame som dessutom bara har meningsfulla drag varje runda)
2. Alla COIN-spel. Jag sätter dock Fire in the Lake och A Distant Plain som favoriter.
3. Lamps are Going Out.
4. Time of Crisis kommer väl ut i dagarna från GMT och verkar vara ett inte alltför ofta förekommande tema, senantiken.
5. Britannia
6. Pax Porfiriana (är det ett krigsspel? Mjo, det är det nog)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Joakim Petersson

Tack för tipsen! Nu blev önskelistan ännu större :D

Äger både Fire in the Lake och A Distant Plain. Fire in the Lake är dock den solklara favoriten i min spelgrupp :)

Time of Crisis har jag förbokat på P500, ser verkligen fram emot det.