Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

World in Flames Collector's Edition på kickstarter

Startat av Delirium, 30 augusti 2017 kl. 10:08:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Gott folk, för de som inte hängt med i svängarna händer det saker med WiF och nya "Collector's Edition" är på g på kickstarter från 3 september och en månad framåt. Classic game kostar då "bara" 149 australiensiska dollar medan Deluxe kostar 399 dito. Hardmounted maps, galet. Jag tvekar själv.

https://www.a-d-g.com.au/blogs/news/world-in-flames-collectors-edition-kickstarter-campaign

Observera att posten är för information och inte nödvändigtvis behöver leda till (ännu) en diskussion om för- och nackdelar med WiF som spelsystem. ;)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 30 augusti 2017 kl. 10:08:02
Observera att posten är för information och inte nödvändigtvis behöver leda till (ännu) en diskussion om för- och nackdelar med WiF som spelsystem. ;)
Whoa, känns som det här är ett känsligt ämne?
Om det finns så starka åsikter för och emot så skulle jag gärna vara intresserad om du kunde utveckla åsikterna från de två lägren för och emot pga. min egna nyfikenhet?

OCS är ett annat omstritt system som väcker starka känslor bland anhängare/motståndare men de sakliga argumenten för och emot är alltid lika intressanta där.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Jag grindar på online-pokern för att få ihop till ett deluxe-set... ...eller inte.  :mrgreen:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jerry

karlshamns krigshistoriska förening har beställt ett mega super duper deluxe o börjat få det i delar....
Kostnad hittills med frakt o tull
strax över 5 lök
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

jerry

Tycker också det är ett mycket tvehågset spel , men det är riktigt roligt.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Scipio

Priset för superduper deluxe känns galet för dyrt även om man väger in vad som ingår, missar jag något här?

Delirium

WiF (och OCS) är system som folk verkar antingen gilla väldigt mycket eller inte alls, vet inte själv vad det beror på faktiskt, men kändes som WiF har diskuterats ganska utförligt ett par gånger i andra trådar hyfsat nyligen.

Edit: okej, "hyfsat nyligen" går att diskutera, gjorde en liten sökning för skojs skull och hittade de här exemplen om vad folk tycker och tänker:

http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=1270.msg13302#msg13302

http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3124.msg45262#msg45262

http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=4102.15

Förr i tiden brukade jag säga att WiF är lite som schlagerfestivalen, många spelar det och ibland lite i smyg, men man pratar inte gärna om det vid mer kulturella sammankomster.  :P

jerry

Citat från: Scipio skrivet 30 augusti 2017 kl. 12:00:24
Priset för superduper deluxe känns galet för dyrt även om man väger in vad som ingår, missar jag något här?

Ja det är dyrt men vi har ägt spelet i föreningen sedan 1988 och nu är det SISTA gången vi uppdaterar hela bananen.

Vi har MÄNGDER med WIF-prylar till salu

@SCIPIO nä du missar inget , vi kände bara att NU skall vi ha ETT komplett WIF med ALLT  WIF är ett skumt spel , men det är fart o fläkt på spelet
våra medlemmar är annars ganska hardcore AW II ,FITE , EIA, TITE är spel som allt som oftast kommer upp på bordet men ganska snabbt ner igen tyvärr o då hittar vi alltid tillbaka till just WIF det är roligt många tunga spel är ju extremt intressanta men det ger ofta för lite tillbaka på något vis

Med WIF får man roligt

Scipio

Tack D och avatar_jerry för förtydligandet, det gav lite mer inblick.
Vart lite sugen att ploppa ner pengarna för att ge det en chans till ved något tillfälle då det ser lite porrigt ut ivf.
Men när jag tittar på vad man får så känns det som man betalar $400 och får ett spel som borde kosta $200 skickat till sig.

D sista länken är en diskussion om ETOs förträfflighet och inte WIF.   :)

Delirium

Man får komma ihåg att WiF även är känt som Wallets in Flames.  :P

MEN om man begränsar sig till att bara skaffa grunden, vilket är "Classic" enligt ovan Collector's Edition får man:

CiteraThe World in Flames Collector's Edition Classic game consists of the:

World in Flames Rules set;
            World in Flames map set;
            World in Flames Classic counters set;
            box & 2 ten-sided dice.

Everything you need to play the game.

The World in Flames Rules set consists of:

the rule book (incl. 2 x A4 builds charts);
    The Campaign & Players' Guide (sections 24-30 of the rules including scenario and campaign set ups); and
    5 x A3 full-colour game charts.

The World in Flames Map set consists of:

4 large (574 x 820mm) full-colour hard-mounted maps covering most of the world (West Europe & Africa, East Europe & the Middle East, Asia, and the Pacific);
    One 297 x 420 mm full-colour hard-mounted map of The Americas; and
    One 297 x 420 mm full-colour hard-mounted Turn record chart.

The World in Flames Classic Counters set consists of 1600 (12.7 x 12.7 mm) counters representing the armies, navies and air forces of World War II (countersheets 1-6, 24 & 46);

...för 149 australiensiska dollar och det känner jag är rimligt för vad man får här. De andra, "Deluxe" och "Super Deluxe" lägger till en massa prylar som man inte behöver om man är nybörjare.

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 31 augusti 2017 kl. 10:39:45
Man får komma ihåg att WiF även är känt som Wallets in Flames.  :P

MEN om man begränsar sig till att bara skaffa grunden, vilket är "Classic" enligt ovan Collector's Edition får man:
Hehe ja jag kan förstå det:  :)

Framförallt så reagerade jag på $400 varianten där det ser ut som dom lagt till pryttlar för $50-$100 ytterligare från $150 utgåvan men sen tar dom på $250 extra för den i jämförelse men jag kanske missar något där.
Det känns inte som det är ett värde av $250 extra i den dyrare utgåvan helt enkelt.

jerry

Tror vi pröjsade 500 aus dollar

nåväl vill man ha allt så vill man.......detta är ju exakt samma liga som ASL pryttlar pryttlar pryttlar.

Men nu är det sista gången som det beställs WIF-pryttlar till vår förening

Finns ju INTE tid.......... så många spel i hyllorna o så långt till pensionen men som jag sagt innan i min värld (som alltid bestått av riktiga historiska hardcore wargames) är WIF (trots alla brister) ett mycket underhållande skitspel.

jerry

Citat från: Scipio skrivet 30 augusti 2017 kl. 10:41:59
Citat från: Delirium skrivet 30 augusti 2017 kl. 10:08:02
Whoa, känns som det här är ett känsligt ämne?
Om det finns så starka åsikter för och emot så skulle jag gärna vara intresserad om du kunde utveckla åsikterna från de två lägren för och emot pga. min egna nyfikenhet?

OCS är ett annat omstritt system som väcker starka känslor bland anhängare/motståndare men de sakliga argumenten för och emot är alltid lika intressanta där.

intressant det där med OCS ..... vi kör nu baltic gap i väntan på WIF (Köpt in 300 tändsticksaskar för att ha o sortera WIFet i, vi limmar ihop dem som små byrålådor, många pysselkvällar blir det)

Elias Nordling

World in Flames är ett i grunden utmärkt spel, som lider av att designern är krigsspelens Ynwie Malmsteen: "What do you mean Less is More? More is More!" Till hans försvar ska sägas att Classic-versionen hela tiden har funnits där som alternativ, och det är inte alls överlastat med krom.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

Citat från: Elias Nordling skrivet 31 augusti 2017 kl. 17:18:14
World in Flames är ett i grunden utmärkt spel, som lider av att designern är krigsspelens Ynwie Malmsteen: "What do you mean Less is More? More is More!" Till hans försvar ska sägas att Classic-versionen hela tiden har funnits där som alternativ, och det är inte alls överlastat med krom.

:up: