Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Fresnos Defiant Holland

Startat av Strv102r, 27 april 2018 kl. 17:46:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Nästa för avverkning. Inget mästerverk i grafik kanske. Den holländska lilla musen som ger fulfingret till den tyska örnen i det högra hörnet är ett... udda?  inslag?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Jag tror inte att jag någonsin sett ett FGA-spel spelas. Det ska bli intressant att se om företaget lever upp till sitt rykte. Som så ofta förut så skulle jag velat vara med på mötet när man enades om att det var en bra framsida på spelet...

jerry

Ja detta skall bli intressant..... Fresno släppte väl även ett GIGANTISKT stilla-havskrigsspel , eller om det bara kom till planeringsstadiet ,....
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Strv102r

Brickorna. Traditionella och tydliga.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kartan. Vet inte om jag tycker den är snygg, men att Holland ser blött ut kan knappast överraska.

Strv102r

Holländskt utgångsläge. Norr är åt vänster. Man får gruppera precis hur man vill. Jag väljer att gruppera alla kvalificerade förband bakom vattendragen i sydost där städerna finns. Jag grupperar med djup och med en motanfallsresurs bakom främre linjen. I nordväst grupperas värnförband och andra sämre förband för att orsaka lite förluster. Efter lite funderande grupperar jag dessutom en svag division och ett par slagkraftiga brigader i norr för att få tysken att avdela resurser i norr då de kan utgöra ett flankhot annars.

Strv102r

Efter ett GT, all5så 12 timmar. Värnförbanden vid gränsen nedkämpas eller retirerar. Fallskärmsjägarna tar en bro så att förbanden i nor kan ta sig mot sydväst snabbare när deras uppgift är löst. SSV divisionen, i spelet felaktigt benämnd Wiking, tar sig över Rhen med sin tät vid Arnhem. I den tyska kraftsamlingsriktningen får tyskarna problem att koma över floden med infanteriet som skulle öppna för 9 Pz, den i gult, men det beror på ett fel i genomförandet av striderna som gynnar mig.

Strv102r

Gränsförbanden är nästan helt utraderade efter 24 timmar. Mina motanfall mot fallskärmsjägarna har slagits tillbaka. SSV och en av infateridivisionerna har slagit ett hål i centern. I söder har 9 Pz framrycktvgenom infanteriet och tagit sig över Rhen på bred front.

Maglica

Är spelet så dåligt som Fresnos rykte gör gällande?
Robert Maglica

Strv102r

Den tyska ångvälten rullar på och krossar allt motstånd. De holländska förbanden är näst intill verkningslösa. Den holländska armen förintas av en helt överlägsen motståndare. Och det är väl en bra beskrivning av det historiska förloppet? Inte!

Strv102r

Citat från: Maglica skrivet 12 maj 2018 kl. 11:28:17
Är spelet så dåligt som Fresnos rykte gör gällande?

Nej. Det är sämre.

Strv102r

Det här är fel på så många sätt. Slagordningen är fel, SS Wiking deltog inte, men det gjorde SS Verfugungsdivision, senare Das Reich, istället. Det finns ingen historisk gruppering så man behandlar värnförbanden som gränsförband när de säkert var utspridda över ytan på viktiga punkter som broar eller liknande. Brigaderna samlas i stridsgrupper med fristående artförband, dvs man gör divisioner av dem. Reglerna är bus basis, inte nödvändigtvis fel, men stridssystemet är komplicerat ooch innehåller två sorters anfall, aldrig bra, varav man bara använder ett. Tyskarna har bataljoner som skala och holländarna regementen och brigader vilket gör att tyskarna blir numerärt överlägsna och då deras bataljoner i regel är lika slagkraftiga, men har bättre taktisk förmåga, så får tysken förmågan att ångvälta sig över Holland och vinna på att slå fienden i grunden genom att dörinta honom. Finns inga incitament för att gå på djupet med ett kuppartat blixtanfall.
Historiskt så fanns ju den holländska armen i huvudsak kvar när landet kapitulerade efter att Rotterdam fallit.

Fast brickorna är ju snygga.

Fredrik H

Jag antar att folk har koll på det, men FGA:s grundare var ju ursprungligen med på uppstarten av GMT. Gene, Mike och Terry (?) skulle dra igång GMT, men Gene lämnades ensam med projektet och M och T startade FGA istället. Ett kanske inte helt lyckat drag får man nog säga, så här med facit i hand.  Men vi fick ju ändå avnjuta mästerverk som The Eagle and the Sun - som tydligen är ett helt ospelbart monsterspel.