Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Rydfalk

Friendly Fire 27 - 29 september 2019

Startat av Rydfalk, 22 mars 2019 kl. 11:32:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.


Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 24 mars 2019 kl. 16:36:56
Alla får vara medvetna om att det är över ett halvår kvar, ganska mycket hinner hända tills dess.

Precis, vi brukar nog ha upp till ett halvdussin avbokningar som normalt följs av nya bokningar. Så, plats #1 på reservlistan borde vara ganska trygg.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Citat från: aegneus skrivet 24 mars 2019 kl. 16:46:04
https://shop.kvibergs.se/produkt/20-manna-talt-fran-svenska-forsvaret/

:lol: Helt i stil! Har dock frågat Rimforsa om de har några samarbeten med de andra konferensanläggningarna i närheten.

Till 2020 - "Vadå ute i god tid?!?  :? - lutar det i skrivande stund mot två helger där vi separerar ASL-turneringen. Trist men ändå tristare när vi måste välja mellan att locka nya eller ge grognards förtur.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Bergwall

Trist om det blir olika helger. Det är kul med hela stället fullt med spelfolk. Kan Rimforsa dra av mer för dubbelrummen, typ en femhundring så lär ju fler välja det alternativet och då får fler plats. Borde vara winwin även för hotellet. Nu vet dom ju att dom har allt uthyrt. Marginalvinsten borde vara grym för dom om dom får sälja mat och dricka för 10-20 pers till.

Rydfalk

Citat från: Bergwall skrivet 24 mars 2019 kl. 17:47:55
Trist om det blir olika helger. Det är kul med hela stället fullt med spelfolk. Kan Rimforsa dra av mer för dubbelrummen, typ en femhundring så lär ju fler välja det alternativet och då får fler plats. Borde vara winwin även för hotellet. Nu vet dom ju att dom har allt uthyrt. Marginalvinsten borde vara grym för dom om dom får sälja mat och dricka för 10-20 pers till.

Ja, jag kan hålla med. Samtidigt så säljer vi nu slut på en helg och det är jättetråkigt att behöva säga nej till folk. Jag förstår skillnaden om man vill spela ASL och det "bara" är ett dussin eller så.
Vi kan rulla vidare med bägge alternativen och se vart vi landar. Har redan varit i kontakt med Mattias men han och Melvin kommer att ha sista ordet. ASL kommer inte att slängas ut! Det är mycket tack vare ASL-turneringen som vi kunnat köra snart 20 stycken FF.
"Hoppas det regnar i sommar!"


Mimer

Citat från: Rydfalk skrivet 24 mars 2019 kl. 13:25:13
På två dygn och två timmar fyllde vi alla rum. Har startat en reservlista.


Var inte snabb nog att hinna med i första vändan, men sätter gärna upp mig på reservlistan (enkelrum, ej fisk eller skaldjur, icke-ASL-spelare) om det går bra.

Behövs mer information/kontaktinformation eller motsvarande än namn (Martin Karlsson) redan nu, eller hanteras det senare ifall återbud inkommer?

Delirium

#52
Några tankar:

1. Jag förutsätter att fler kan tänka sig att dela rum än vad vi ser nu, återigen, över ett halvår kvar. Å andra sidan håller jag med om att det kanske borde vara lite bättre att välja dubbelrum än som nu 210 spänn avdrag. Vi som gör det nu drivs väl av någon sorts solidaritetskänsla (känns lite obehagligt). Men jag förmodar att det här är priserna hr Rydfalk har fått framförhandlade så kanske inte det man vill rota i.

2. OM det skulle bli två olika events vilket väl inte verkar helt osannolikt med tanke på hur "få" av de vanliga asl:arna man ser i listan, skulle jag inte bli alltför förvånad om det ändå skulle komma en hel del hangarounds OCKSÅ så att det skulle bli bra beläggning ändå? Om man kallar på oss, så kommer vi väl, även om det skulle vara tre gånger per år...?

3. Det känns väl som man borde fundera över någon mer långsiktig lösning, det är ju kul med bra intresse för våra events men det ska ju inte ske till priset av att folk behöver hänga på låset så här tidigt. Det är väl dessutom hyggligt många som bokar sig för säkerhets skull utan att ha särskilt mycket koll på om man faktiskt kan vilket ju tyvärr kan få andra att ge upp eftersom det ser överfullt ut.

4. Det här trodde vi ju inte när konceptet började diskuteras om lyxkonvent för 4-5 år sedan? FÖR framgångsrikt?

/Björn
1914

Rydfalk

#53
Citat från: Delirium skrivet 24 mars 2019 kl. 19:50:57
Några tankar:

1. Jag förutsätter att fler kan tänka sig att dela rum än vad vi ser nu, återigen, över ett halvår kvar. Å andra sidan håller jag med om att det kanske borde vara lite bättre att välja dubbelrum än som nu 210 spänn avdrag. Vi som gör det nu drivs väl av någon sorts solidaritetskänsla (känns lite obehagligt). Men jag förmodar att det här är priserna hr Rydfalk har fått framförhandlade så kanske inte det man vill rota i.

2. OM det skulle bli två olika events vilket väl inte verkar helt osannolikt med tanke på hur "få" av de vanliga asl:arna man ser i listan, skulle jag inte bli alltför förvånad om det ändå skulle komma en hel del hangarounds OCKSÅ så att det skulle bli bra beläggning ändå? Om man kallar på oss, så kommer vi väl, även om det skulle vara tre gånger per år...?

3. Det känns väl som man borde fundera över någon mer långsiktig lösning, det är ju kul med bra intresse för våra events men det ska ju inte ske till priset av att folk behöver hänga på låset så här tidigt. Det är väl dessutom hyggligt många som bokar sig för säkerhets skull utan att ha särskilt mycket koll på om man faktiskt kan vilket ju tyvärr kan få andra att ge upp eftersom det ser överfullt ut.

4. Det här trodde vi ju inte när konceptet började diskuteras om lyxkonvent för 4-5 år sedan? FÖR framgångsrikt?

/Björn
1. Ska bolla frågan om dubbelrumspriser med Rimforsa. Tror dock att de tar lite för rummen. Vi har samma pris som från start, men vi kan se.

2. ASL hade väl ett hål i de övriga turneringarna som vi - i alla fall för en massa år sedan - utnyttjade. Skulle vi rulla nu så skulle vi kanske ta två helger efter varandra. Det skulle väl begränsa möjligheterna och intresset att åka på tre lyxkonvent om året... Fast kanske kan vi sprida dem för en möjlighet att på allvar krossa folks ekonomi ;) Vi får se vad det landar.

3. På olika sätt så tycker jag nog att vi har tittat på långsiktiga lösningar. Det är bara det att intresset ökat oerhört snabbt i år! Avbokningar har aldrig varit ett stort problem, dessutom har vi varit fullbokade först på slutet.

4. I år var jag mer aktiv på FB och det är kanske det priset vi får betala - om man nu ska tala om för framgångsrikt. Själv tycker jag att det är tråkigt för dem som inte får plats men att det är attans kul att flera nya kommer i höst!  :up:

Lite statistik för den som är lagd åt det hållet. Vi har sålt slut förut, men inte i närheten av på två dagar.


   #                  Deltagare      Enkel      Dubbel      Trippel      ASL      Slutsålt   
   15      2017      Vårdnäs      18      16      1                  -   
   16      2017      Rimforsa      41      22      8      1      19      -   
   17      2018      Rimforsa      26      26                        -   
   18      2018      Rimforsa      44      34      5            16      -   
   19      2019      Rimforsa      42      40      1            7      Sista veckan   
   20      2019      Rimforsa      44      38      3            9      Efter 2 dagar   

Första Rimforsa var lite speciellt. Vi fick inte plats på Vårdnäs och tog vad vi kunde på Rimforsa - drygt 20 rum? De sålde slut snabbt och vi hade en reservlista. I maj fick vi dock de övriga rummen.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Bergwall

Jag ska kolla om Globen är ledig. Återkommer  :)

rensarn

Tjaba!

Missade helt att nästa FFdL var på gång.
Tar första bästa rum som blir ledigt.
Rensarn

aegneus

#56
Nu är ju Rimforsa inte så stort, så man kan ju misstänka att de har ett nätverk. Och 1.5 km bort ligger Liljeholmens Herrgård - vandrarhem med både rum och sovsal... och de borde väl inte tjura över lite gäster.

EDIT: som vid närmare koll är en folkhögskola, med bla diakoniutbildning  :lol: Ok, det kanske inte fungerar (eller så gör det det!)

Inte lika glassigt som att bo och spela i samma hus, men klart hanterbart avstånd (och ärligt talat, hänga på Rimforsa från frukost tills sista kvällspasset är slut? Hur svårt blir det? Ok, Öl & Calvados, men återigen - lösbart)

Ge Rimforsa strand en chans att fixa något, annars kan vi ju be om ett deltagare-som-bor-annanstans pris också. Nästa sak som går sönder då blir väl matsalen vid middag, hur många platser har de?

(Påminner lite om slutet av 90-talet när Avaloncon blev WBC och svämmade över sitt konferenshotell - reservhotellet blev också fullt - vi är kanske inte där än men trenden ser ju bra ut :). )

Rydfalk

#57
Citat från: aegneus skrivet 24 mars 2019 kl. 23:48:22
EDIT: som vid närmare koll är en folkhögskola, med bla diakoniutbildning  :lol: Ok, det kanske inte fungerar (eller så gör det det!)

:) Tja, vi började på Stiftsgården Vårdnäs?

Det är Rimforsa Storgård som de föreslog sist. Om det är görligt eller praktiskt vet jag nog inte riktigt. Förra gången diskussionen fördes vill jag minnas att de var fullbelagda. Sista veckan i september är det fortfarande säsong för bröllop och andra kick-offer.

Det finns ställen med typ 60 bäddar och jag kan ta en offert därifrån om det behövs nästa gång.

Vi kanske också ska ställa frågan, varför är Friendly Fire de luxe populärt? Kanske är det kombinationen av en kritisk massa spelare, men fortfarande inte en opersonlig miljö? Kanske ska vi säga "Ok, det är så här stora vi blir...". Vi kan göra så att en förfrågan först går ut till de som varit med nån gång och sedan släpper vi evenemanget öppet. Blir lite mer slutet och kommer kanske att kännas lite mindre inbjudande?

Annars, gör som Magnus och Björn och välj ett dubbelrum ;)

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Citat från: rensarn skrivet 24 mars 2019 kl. 23:32:16
Tjaba!

Missade helt att nästa FFdL var på gång.
Tar första bästa rum som blir ledigt.

Sorry...  :(
Du tillhör numera reserven.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Delirium

Bra tankar. En till. Senast hade vi 41 i enkelrum. Om 20 av dem (nu 3) blir dubbla har vi 61 deltagare hux flux. Det var ju inte fullt i spelytorna, särskilt inte i asl-delen eller i de två större rummen på högerflanken. Och platser till 60 finns ju i matsalarna. Så visst kan vi få plats om viljan finns.
1914