Brädspel baserat på Europa Universalis (baserat på Europa Universalis)

Startat av Delirium, 2 april 2019 kl. 11:42:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Det här har undsluppigt mig hittills, men det pågår tydligen ett arbete för att skapa ett board game baserat på dataspelet EU (som vi vet i sin tur är baserat på det episka franska brädspelet från 95).

Jag måste säga att det ser väldigt snyggt ut med komponenter som lyckas vara ganska originella från andra spel av den här typen, men jag har inte orkat läsa något om regler eller ens när man planerar för en färdig produkt och/eller kickstarterprojekt.

https://www.aegirgames.com/europa-universalis/

Fler bilder här: https://boardgamegeek.com/boardgame/254127/europa-universalis-board-game/images
1914

Villpower

Såg en prototyp på PDXCon 2018 (fick inte genomgång av skaparna pga lång kö och högt tryck) och har väl slängt ett öga på de dev-diaries som dykt upp. Kan mycket väl vara något som kan ta lite utrymme från HIS om det har en bra balans på komplexitet-tid-ångest. Jag själv spelar, och har en hel del polare som spelar, EUIV så iom att det är många liknande aspekter så kan det nog gå hem där.

Åker man till PDXCon 2019 kan man säkert ta en titt på det. Vet inte om min studentbudget kommer tillåta mig att göra det men vem vet.
Delad ångest är dubbel glädje!

Andreas Lundin

Får ingen struktur på all info. Någon som vet när ungefär det är tänkt att finnas i handeln?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

aegneus


Delirium

Att man ska ha det råder ingen som helst tvekan om, och då deluxe-varianten (med Ryssland och Ottomanerna) så klart. Om man måste kickstarta är osäkert. Jag måste göra det, även om War Room-upplevelsen av Kickstarter var lite skakig. Jag ser inget hittills som jag ogillat men har inte detaljstuderat reglerna.

/Björn
1914

David Sunnergren

Citat från: Delirium skrivet 20 oktober 2019 kl. 18:00:59
Att man ska ha det råder ingen som helst tvekan om, och då deluxe-varianten (med Ryssland och Ottomanerna) så klart. Om man måste kickstarta är osäkert. Jag måste göra det, även om War Room-upplevelsen av Kickstarter var lite skakig. Jag ser inget hittills som jag ogillat men har inte detaljstuderat reglerna.

/Björn

Kanske inte EU-expert men har åtminstone spelat igenom hela kampanjen en gång:

Ja det måste man har jag insett.

thermopylai

Pledgat för 6-spelar-versionen. Ser ut som att det skulle kunna bli mitt Best Game Ever(TM). [dräggel]
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

 :up:

De lägger till löjligt många stretch goals, var ju uppe i 1200% finansierat för flera dagar sedan och det bara trillar in nya grejer. Sedan är det ju förstås ett multiplayer med euroinslag men det verkar finnas tillräckligt mycket historia i det. Det jag är lite bekymrad för är hur mycket hype det är nu i november 2019 och vad som händer när det lagt sig fram till planerad release SEPTEMBER 2020.
1914

Delirium

Och för att det måste sägas: Ska vi köra det på FF hösten 2020?  :mrgreen:
1914

Rydfalk

"Hoppas det regnar i sommar!"

aegneus

Känns som ett riktigt gris-i-säcken köp. Men det är klart det kommer liras på första konvent efter release !

Delirium

Nja, finns väl betydligt värre grisar i säckar därute. Finns ju ett antal videor om hur man spelar, regelboken finns där, för att inte tala om larvigt stort intresse. Så om det är dåligt har man ju haft möjlighet att ta reda på det i förväg (jag har inte orkat det).  :up:
1914

aegneus


Hannes


Fredrik H

Jag har slagit till. Det ursprungliga EU är det spel jag skulle ta med mig till en öde ö, hoppas att det här är är en version med kortare speltid men ändå med rätt känsla.