Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Scramble for Africa (mediadrev)

Startat av Kanger, 7 april 2019 kl. 21:26:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

GMT har pudlat och tagit bort Scramble for Africa efter ett märkligt drev som blåste upp främst på BGG. Nu när man vittrat blod så har vissa siktat in sig på mitt "Heart of Darkness" som är ett utforskar- och äventyrspel i Afrika. Hela drevet känns patetiskt, tycker jag. Jag svarar dem som ojjar sig över spel som handlar om kolonialismens framfart i Afrika, att jag (för att lugna dem) ämnar återgå till en säker zon i mitt nästa spel. Det kommer att handla om Barbarossa 1941 - ett spel om Nazisternas överfall av Sovjetunionen och deras folkmord där.

Delirium

Jag tänkte exakt samma sak, oerhört hycklande på så många nivåer.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

thermopylai

Om PK-trollen fått bestämma för 40 år sen, skulle vi inte ens ha haft en krigsspelshobby, för det skulle vara förbjudet. :twisted:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Hannes

Ibland är drev rättfärdigade. Av vad jag har kunnat läsa om Scramble for Africa så tycker jag reaktionen verkar rimlig. Att hävda att beskrivningen som fanns på GMTs hemsida faktiskt glorifierade kolonialism är inte svårt. Det var också ensidigt från kolonialisternas perspektiv, ett problem som inte brukar finnas i Barbarossa-spel. Jag förstår dock även frustrationen när det spiller över på andra, som med ditt spel. Förhoppningsvis lugnar det ner sig efter ett tag.

Delirium

Jag skrev ett jättelångt svar först men inser att ingen skulle orka läsa eller försöka sätta sig in i det. Bara en kort sammanfattning:

1. Marknaden fungerar: p500 ska berätta för GMT vilka spel tillräckligt många kunder skulle köpa.

2. Yttrandefriheten fungerar: publika forum ger folk chansen att berätta vad de tycker.

3. Vad som inte behövs är ett moraliskt godkännande för något spel för när det kommer till kritan skulle vi aldrig få det. Vi har alltid fel så vi kan inte öppna Pandoras ask och se vilka spel som är okej som använder våld, exploatering och poäng för dödsfall.

4. Jag tror det är fantasi som du och de påstår att det hade varit okej om man kunde spela "afrikan". Den afrikanens historiska öde hade vållat ännu större ramaskri OM spelet följer historien. Nutiden verkar gilla en revisionistisk historia som är bättre än den egentligen var.

5. Behövs det då ett spel 2019 om imperialismen? Jag var själv helt ointresserad före och jag är det efter. Men jag är totalt emot att folk ska sitta och diktera att en "gräns" är nådd för att det går emot deras känsla för anständighet.

Det är lustigt att fler och fler människor från så olika sammanhang, religioner, vänster, höger, ser det som självklart att skydda allmänheten från det onda men så gärna skriker moralpanik åt alla ens motståndare.

Ledsen för min rant, menar inget illa men jag är trött på pekpinnarna. Ge mer skit till folk om folk vill ha skit, tycker jag.

Kanger

"Ge mer skit till folk om folk vill ha skit, tycker jag"

Och ni vet var ni kan förhandsbeställa  8)

(förhoppningsvis inte fullt så skitigt  :| )

Rydfalk

Som alla annan form av kultur har nog även spel sina regler ( ;)) som de måste hålla sig till.
T ex Brenda Romero visade väl det?
"Hoppas det regnar i sommar!"

thermopylai

Citat från: Rydfalk skrivet  8 april 2019 kl. 16:10:18
Som alla annan form av kultur har nog även spel sina regler ( ;)) som de måste hålla sig till.
T ex Brenda Romero visade väl det?

Det är väl ett konstprojekt och inte ett spel? Och ungefär lika smakfullt som konstfackseleven som förstörde ett tunnelbanetåg med konsten som ursäkt.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/278048-inget-atal-for-graffitimalaren-nug :evil:

thermopylai

Citat från: thermopylai skrivet  8 april 2019 kl. 16:27:56
Det är väl ett konstprojekt och inte ett spel?

Jag menar, det går ju inte att få ekonomi i spelproduktionen om man använder modelljärnvägsräls och vagnar? Ska man ta 3000 kr / st?

Hannes

@Delirium
Jag tycker det är bra att spelutvecklare och -utgivare behöver tänka lite mer än "kommer det här gå att sälja?". Företag som anstränger sig på det sättet har mer av min respekt, och har större chans att få mina pengar.

I punkt 4 håller jag med dig, det var ett ganska svagt argument. Jag skulle i och för sig nog inte ens från början ha tänkt att det vore ett tillräckligt förkrav för att spelet skulle vara "okej", men det finns nog en del på geeken som uttryckt sig så och det är som du säger en fantasi.

Rydfalk

Citat från: thermopylai skrivet  8 april 2019 kl. 16:31:42
Det är väl ett konstprojekt och inte ett spel? Och ungefär lika smakfullt som konstfackseleven som förstörde ett tunnelbanetåg med konsten som ursäkt.
...
Jag menar, det går ju inte att få ekonomi i spelproduktionen om man använder modelljärnvägsräls och vagnar? Ska man ta 3000 kr / st?

Liknelsen med tunnelbanetåget är väl lite haltande? Om jag minns rätt var alla som spelade Romeros spel frivilliga?
Ekonomi i produkten är väl lite av en annan fråga? Ganska många spel har gått med förlust...?

Det är väl lite självklart att det finns områden som är svårare att navigera i. Förintelsen och kolonialismen är väl två sådana? Spelet om Kongo där man mäter framgång med små svart plasthänder? Klart det finns saker man inte bör göra. Vart gränsen går? Bra fråga, tydligen tycker GMT att de träffat på den just nu i alla fall.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Elias Nordling

GMT motiverade att de strök spelet ungefär så här. De kunder som hörde av oss fick pss att ta en ordentlig andra titt på om detta var ett spel som vi tyckte matchade vår profil för de eurospel vi släpper. Vi kom fram till att vi brustit i vår kontroll och att det inte är det.

Med andra ord säger man från GMT inte att de inte tänker publicera spelet för att folk var arga utan för att de själva inte kände sig bekväma med hur ämnet behandlades. Och det är väl rimligen deras fulla rätt att välja vad de ska sätta sitt namn på.

Sedan kan man tro att det är en undanflykt eller efterhandskonstruktion, men det är ju en väldigt märklig undanflykt om man säger "jag stryker inte spelet för att du inte gillar det, utan för att jag inte gillar det". Undanflykter brukar ju sällan fungera så att man tar på sig mer ansvar.

Sedan kan man få tycka vad man vill i övrigt om alla inblandades agerande, men om man inte gillar att vara arg (och vem gör inte det i dessa tider?) tycker jag att man kan välja att tro på GMTs ord här.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

CiteraMed andra ord säger man från GMT inte att de inte tänker publicera spelet för att folk var arga utan för att de själva inte kände sig bekväma med hur ämnet behandlades. Och det är väl rimligen deras fulla rätt att välja vad de ska sätta sitt namn på.

Torde vara end of story just där.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Och vi har ju ändå fortfarande kvar den här...

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

:P

Jag tror vi är överens om att detta inte handlar om ifall det "behövs" ett spel om kapplöpningen om Afrika eller inte.

Elias gör klokt i att föra över det till GMT:s agerande, och det är ju så att folk alltid gnäller om olika produkter vilket de har rätt till. Företagets agerande är nyckeln. Jag tror dock inte att det är så enkelt att hela frågan avslutas med att ett företag gör som de vill och att de den här gången kom på att de inte ville ge ut det. Låt oss för skojs skull skärskåda GMT:s budskap:

CiteraI'm writing today to let you know that after much consideration and after consultation with the designer, we have decided to pull Scramble for Africa off of our P500 list.

It's clear to me that the game is out of step with what most eurogame players want from us, in terms of both topic and treatment. Over the past few weeks, we've heard from a growing number of gamers who had concerns about both in regards to Scramble for Africa. To those of you who took the time to share your concerns with us privately and also to those who shared concerns in public forums in a polite and constructive manner, I want to thank you for the kindness and class with which you shared negative feedback. As we always strive to do, we have endeavored in this instance to listen to you, learn from you, and act on your feedback.

I'm very sorry that we didn't catch this sooner. We work hard to evaluate and scrub games before they get to the P500 list, and we turn down games each year that we think are inappropriate for us in various ways. I'm sorry that we missed this one and caused some of you a lot of consternation and angst because of our oversight. We'll do better.

Mina markeringar i fetstil. Jag tycker *inte* det här lägger vikten vid att GMT själva kommit till insikt utan att det faktiskt öppet motiverar med att folk fått dem att komma till denna insikt bl a om att detta spel skapade ångest redan i planeringsstadiet och har det som alibi för att lägga ner.

Jag tycker det är synd att folk inte litar på GMT från början. Jag tycker att mobben verkar ha agerat på väldigt lite information om spelet. Jag tycker inte att det är uppenbart att spelet inte skulle ha problematiserat imperialismen. Jag tycker att det är synd generellt att vissa projekt inte får genomföras för att de har gått över en moralisk "gräns". För mig är detta en principiell fråga om att många idag gärna dömer ut olika företeelser för att de kan associeras med något man inte kan acceptera och kämpar väldigt hårt för att de inte ska kunna utsätta andra för samma ångest. Men gränsen är olika för olika människor vilket tydligt illustreras av att många i vår närhet skulle döma ut oss som fascister på två sekunder när de såg vår spelsamling. Jag litar inte på att vanligt folk kan dra gränsen så låt inte moralen bestämma över marknaden på annat sätt än lagstiftning och försäljningssiffror.

Så, nu har jag inte mer att säga.  :P