Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Kanger

Verdun

Startat av Kanger, 22 juli 2019 kl. 14:40:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Kanger

Jag ställde upp gamla Verdunspelet från 1978 och slås genast av en serie dumheter. Till exempel så finns det en massa byar runt omkring på kartan. Dessa består av ca 15-20 hus vardera men de ger en ohemul drm till fördel till försvararen vilket gör det nästan omöjligt/mycket svårt att skada den som står där (ett regemente) både vid artilleribombardemang eller vid attack. I ett läge där man öste granater på varje kvadratmeter och där man helst borde ha ca 2 meter jord/sten ovanför sig för att klara en direktträff, vad sjutton gör då ett trätak med några takpannr för nytta!!? ☹ Dessutom blev husen snart bara grus (vilket tog bort eventuellt skydd väggar kunde ha) men fortsätter vara rena maginotlinjen i försvar. Det borde snarare vara negativt att stå bland stengrus under ett artilleribombardemang.

Man har ZoC där man måste stanna. Bra så. Men skyttegravarna går längs med hexsidorna och ZoC går inte över den. Så tysken kan helt sonika traska fram och kliva över skyttegravslinjen någonstans med en trupp (det finns många luckor) och vips så har försvararen bredvid inget skydd av skyttegraven eftersom alla måste anfalla över den för att man ska få fördelen. Grrr

Sen finns det en massa skog här och där. Skogen blev snart plockepinn-flis av allt bombardemang, så skogens drm är bara dumheter. Är det någon som kan påminna sig bilder med böljande lövskogar från Verdun 1916?


aegneus

Det var sämre förr.

Kanger



Funderar på att göra ett Verdun

Elias Nordling

Svårt ämne. Tyskarnas mål är ju inte att ta stället utan att få franska armen att försvara det fanatiskt och mala ner den med artilleri. Sen är det som att tysken glömmer bort att det var planen. Hur fångar man det?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

#4
Jag vet, victory conditions blir knepiga. Jag har någon typ av idé att VP-värdet för positioner ökar över tiden samt att man gör stan till en sudden death. Fransmännen kan då antingen backa tidigt för att slippa försvara positioner som egentligen inte spelar någon roll och ännu inte är värda så många VP (Pétain ville backa till Meuse och artilleribomba tyskarna ute i det öppna, men fick inte av sina överordnade) men då är man lite för nära Verdun än vad som känns bra. Eller kan man försvara sig längre fram bland kullarna men då kommer så småningom positioner strax bakom en att anta mytiska proportioner och då måste man ju bita sig fast. Samma sak för tyskarna för positioner som de har tagit.

Strv102r

Citat från: Kanger skrivet 26 juni 2020 kl. 13:14:10


Funderar på att göra ett Verdun

:up:

Jag skulle köpa det. Men så har jag en aning Verdun-fetischism. Har varit där 4, eller är det 5, gånger.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Skulle nog också köpa det. Det här släpptes ju i dagarna dock.

https://boardgamegeek.com/boardgame/289247/verdun-1916-steel-inferno

Kanger

Citat från: Fredrik H skrivet 26 juni 2020 kl. 17:05:25
Skulle nog också köpa det. Det här släpptes ju i dagarna dock.

https://boardgamegeek.com/boardgame/289247/verdun-1916-steel-inferno

Det über-coola med det är att Tardi har tecknat korten.

Fredrik H

Det verkar på din karta som att du kommit en bit i tankeprocessen. Vilken skala på enheter och tid funderar du på?

Wes

Jag har inte spelat några Verdunspel men en Kim Kanger-version skulle jag definitvt köpa.



jerry

varit där 3 ggr ..... ja det ser köpvärt ut, bara genom att se kartan.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

rensarn

Tjaba!

Såg att ni hade en Verdun-tråd där både existerande spel och
kommande spelprojekt diskuterades. Såg en möjlighet till intrång -
som inte fick passera. På förra FFdL/Rimforsa (VIII) så annonserade
jag att två kartor till ett Verdun-spel (ej mitt projekt) skulle produceras.
Den ena med 600 m/hex och den andra 1143 m/hex (eller 1250 yards/hex).

Det var min motståndare Lars (vid ett la Bataille-parti) som
funderade på att göra ett Verdun. 1250 yards/hex skulle använda
sig av "To the Green Fields Beyond"-systemet (SPI's gamla med
reg/bde-nivå) medan den andra ansåg vi lite löst skulle kunna
bättre representera bataljons-nivå, som SPI's gamla.

I ett första steg ska terrängens beskaffenhet (höjder) fastställas
och det visade sig vara en rejäl bit att sätta tänderna i, för landskapet
runt Verdun var inte så flackt som jag trodde. Har nu kommit halvvägs
med alla ekvidistans-kurvor och detta steg är mera en förberedelse
(som kan användas till båda kartorna). Med lägsta punkt på kartan
(170 m.ö.h.) och högsta (400 m.ö.h.) så blir det en närmare två dussin
linjer som ska plottas in - ringlandes genom området.

Men att använda TTGFB-systemet vid Verdun kräver nog ytterligare en
(höjd)dimension för medan landskapet vid Cambrai är ett öppet och rullande
landskap utan några brantare sluttningar så är terrängen vid Verdun bruten
med branta sluttningar och skogbeväxta raviner bra mycket mer kuperat.
Har inte varit vid Verdun utan (som vanligt) utgår från kartor jag hittat.

Snygg karta du har gjort - detaljerna och färgvalet är tilltalande. Skogen är
återhållsamt representerad och det slog mig att på de foton jag sett, så är
all skog i princip bortskjuten.
Rensarn

Rydfalk

"Hoppas det regnar i sommar!"

aegneus

Om man vill läsa en bra bok om Verdun, vad läser man då? (Jag gissar att man skall hitta den bästa franska boken som översatts till engelska )?

rensarn

Tjaba!

Det tyngsta förarbetet är gjort! Ekvidistanskurvorna
(per 10:e meter) med vart tredje lager färglagt (lite
grovt) och nu kan terrängen bättre studeras. Hexagon-
nätet är inte fixerat ännu.

Gott om raviner, åsryggar, branter och annat som kan
påverka. Utgångskartan är från WW2 men i princip så
är det väl bara Messines-åsen som sprängdes bort,
borta på den brittiska sektorn.

Linjen i övre högra hörnet är frontlinjen 28/2-16 och de
lila sakerna är de franska forten. I den här skalan måste
man nog köra med anonyma brickor (som plockas ur
död-högen) då det annars skulle bli minst 2 500 brickor.
Rensarn