Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av HFDs Bloody Dawns

Startat av Strv102r, 30 augusti 2019 kl. 07:58:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Intressant ämne som jag inte vetat så mycket om. Designern har grundat spelet på sin egen bok om kriget. Den kan rekommenderas helhjärtat! Förutom en bra skildring av själva operationerna så får man en utmärkt bild av det stora politiska spelet med dess olika aktörer och motivationer. Att Saddam Hussein inte var Guds bästa barn är väl ställt utom allt tvivel, men han var i alla fall inte värre än det iranska ledarskapet. Och dagens iranska ledarskap växte fram under kriget. Man häpnar över båda sidor när man läser boken. Det blir lite förståeligt hur svårt det var för super- och stormakterna att förhålla sig till dessa två och deras metoder.

Spelet är inte stort och lär inte ta så lång tid.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Brickorna- inte så många. Litet spel som sagt. Kårer och pansardividioner.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Kartan. Liten och med ett begränsat antal områden.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsgrupperingen hösten 1980. Ovan i det södra operationsområdet. Nedan i den centrala. I norr kommer inget att hända på ett tag.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

I det södra operationsområdet framrycker den irakiska kåren och pansardivisionen i Al Amarah över gränsen till Dehloran varifrån de genomför en offensiv mot Dezful som försvaras av en division ur iranska revolutionära gardet. Denna slås. En uppföljande offensiv mot Susangerd som försvaras av en pansardivision. Denna tvingas vika mot Ahvaz men irakierna tappar sin pansardivision. Irakierna bedömer sig för svaga för att anfalla Ahvaz, där det finns en iransk kår, och avbryter där. Iranierna går till motanfall mot Susangerd  med kåren i Ahvaz och pryglar upp irakierna som viker tillbaka över gränsen till Majnun Islands. Även Dezful och Dehloran återtas. Den irakiska initiala framgången är utraderad och läge finns för motanfall mot Basra.





I det centrala avsnittet anfaller en irakisk kår med en pansardivision från Mandali mot det oförsvarade Qasr e Shirin och inleder en offensiv mot  Ilam som försvaras av 81 iranska pansardivisionen. Offensiven slås tillbaka med förluster på båda pansardivisionerna. Irakierna genomför ännu en offensiv under fyramånadersperioden som resulterar i att 81 slås till kostnad av den irakiska divisionen. Ilam tas. Irakierna fortsätter med ännu en offensiv mot Kermanshah som försvaras av en revolutionär gardesdivision som slås. Hamadan är inom räckhåll, men försvaras av en iransk reguljär kår. Det räcker där. Iranska motanfall misslyckas, men nya förband grupperar så att de kan återta det oförsvarade Ilam vilket skulle avskära kåren i Kermanshah.



Kul! Och snabbt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



GT2 visar Syrien att sympatierna inte ligger god grannen Saddam. Detta slår hårt mot Iraks förmåga att köpa materiel för att reorganisera slagna pansardivisioner.






I centern är irakierna passiva och försvarar tagen terräng. Jag anfaller mot både Kermanshah och Ilam, men slås tillbaka på båda platserna.






I söder anfaller jag mot både Al Amarah och Majnins Islands för att föra in kriget på fiendens territorie. Jag slås tillbaka på båda platser.

Mina förluster i trupp kan jag lätt ersätta, men jag kan inte reorganisera riktigt alla reducerade pansardivisioner.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



GT3 och irakierna slår tillbaka mot min oljeindustri.






Irakiern passar helt. Jag går till anfall mot Al Amarah från Dehloran med understöd av bandhaubitsar. Men ett tärningsslag på 1 gör att jag misslyckas.






Därefter anfall mot Majnun Islands igen från Susangerd. Men översvämningar i området medför att pansardivisionen kan inte anfalla och infanteriets effektivitet halveras. Och ett tärningsslag på 1. Fiasko igen.






Ett nytt försök på Kermanshah från Hamadan, med raketartilleriunderstöd! Och ett tärningsslag på ...1! 👿🤬😱😫😵

Hoppfullt i början. Djupt besviken på utfallet. Ayatollah Khomeini hade nog inte fel. Den reguljära arméns shah-lojala officerare är inte pålitliga.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Irakierna snor mina kort!






Med stöd av bombplan anfaller irakierna Dehloran från Al Amarah, och utplånar försvararna. En ny offensiv och de tar även Dezful. Bilden nedan. Illa.








Jag å min sida anfaller ånyo Kermanshah från Hamadan med religösa fanatiker i täten. Stora förluster på båda sidor. Men offensiven misslyckas. Jag försöker igen. Och då går det.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Lite hjälp av israelerna skadar inte.






Irakiern är passiv. Jag anfaller för att återta Dezful från Susangerd, men misslyckas. Ganska lite hände det GT.







Nästa GT anfaller irakierna igen mot Kermanshah, men delvis tack vare kall vinter så misslyckas de.





Jag anfaller igen från Susangerd mot Dezful. Det tar två offensiver att krossa motståndet. Tyvärr går alla mina förband åt också. Jag kan återskapa den reguljära kåren med replacements, som vi ju båda har gott om.





Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Ännu ett relativt händelsefattigt GT där jag mest bygger upp styrka och inväntar mer islamiskt revolutionärt garde. Irakiern anfaller mot Kermanshah igen, och misslyckas, samt grupperar försvar i Dehloran.






Ny fyramånadersperiod (nytt GT alltså). Irakiern bombar mina oljeindustrier, och jag skaffar mig moderna pansarvärnsrobotar från USA genom att frige gisslan  som jag inte kidnappat, utan som Hizbollah i lLibanin kidnappat, utan att jag (Iran) sagt till dom att göra det alls! Däremot friger Hizbollah gisslan när jag ber dem.
Notera att det inte är ett TOW-system på bilden, utan en rysk Kornet.





Irak anfaller från Dehloran mot Dezful, men med hjälp av mina fina nya häxpipor slår jag tillbaka dem.





Mina nya fina  vapen hjälper också tilli offensiven från Susangerd mot Majnun Islands som jag erövrar. Nu står jag på irakisk mark!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Iranska flottan lyckas lura den irakiska dito i en fälla och sänker hälften av den, och slår ett hårt slag mot irakiska oljeborrplattformar till havs.






Ännu en irakisk offensiv mot Kermanshah från Ilam misslyckas.






Det israeliska flyget anfaller kärnkraftsanläggningen i Oriraq.





Jag slår ut en offensiv från Majnun Islands mot Al Amarah, men med hjälp av senapsgas slår irakierna tillbaka mig.




Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Spelet verkar ge en tydlig bild av det krigets otrevliga och meningslösa natur.

Det är säkert bra men inte min grej. Förstärks av att båda sidor är så bottenlöst onda. Tacka vet jag Barbarossa som folk brukar säga ;) "Krig ska ju vara kul" som den här sajtens motto är :up:. Det är väl därför som historiska konflikter med utrymme för mer manöverkrigföring är populärare  att göra spel av.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

EvilSpook

Jag tycker tvärt om.

Det hopplösa i situationen och båda sidornas tillkortakommanden och misslyckanden är det som fascinerar mig. Det här är min typ av krig. Endast kärnvapen saknas.
Jag hade även mina funderingar kring både kort-mekanismen och "area control" men har återigen blivit positivt överraskad av Centurions Replay!
:up:

//EvilSpook

Strv102r

Spelet ärju närmast på strategisk nivå, vilka operationer (offensiver) ska man genomföra för att vinna kriget? Manöverkrigföring handlar ju mest om hur operationer och slag ska vinnas, så det är väl som det ska. Om man tycker att det är kul är ju så klart en smaksak.





Arabmonarkierna vid Gulfen beslutar sig för att stödja Irak med ekonomiska medel. Irakiern har möjlighet att köpa materiel för att reorganisera sina pansardivisioner och köpa fler kort. Han har hur många kort som helst nu.






En offensiv för att ta Dezful med starkt understöd av attackflyg (Mig 27 på bilden). Jag kan kontra med min jakt (F-4 Phantom och F-5 Tiger mest, men också en del F-14 Tomcat). Försvaret håller.






Men han har ett attacksflygkort till. Jag har inte mer jakt. Men försvaret håller ändå. Om än dyrköpt.






Han anfaller också från Ilam igen, men inte mot Kermanshah utan mot Khorramabad. Inget understöd, men det går vägen och snart hotar han Hamadan.






Jag sätter in flyg mot tankerfartyg som ska hämta olja från Irak.






Min planerade offensiv mot Basra i söder skjuts upp. Istället återtar jag Khorramabad.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Irakiern spelar det kurdiska upproret i Iran. Jag spelar flyganfall mot oljeindustrin. I övrigt passar irakierna. Jag kontrar med det kurdiska upproret i Irak. I Iran tillhör alla kurdiska rebeller samma gruppering och kan stacka. De grupperar samlat i Mahabad. De lite svagare irakiska kurderna tillhör tyvärr konkurrerande grupperingar och grupperar åtskiljt. Nu är kriget i norr igång.








Nästa GT befäster irakierna Fish lake. I grevens tid. Jag planerar ju stora saker i söder runt Basra där Irak har stora oljekällor.






Irakiska I kåren inleder en operation som slår ut en gruppering av den kurdiska upprorsrörelsen. Efter operationen omgrupperas kåren för att skydda Mosul och ta sig an återstående rebeller.






Den store ledaren har tröttnat på dispyterna mellan den reguljära armén och det islamiska revolutionära gardet. Han sätter ner foten och beordrar effektivt samarbete i nya offensiver.







Två kårer ur gardet och en reguljär pansardivision stormar Basra och i täten går massor av barnsoldater tyvärr sätter fienden in bombflyg som lägger bombmattor över hela surven. Misslyckande.






Jag har mer barnsoldater. Framåt igen! Irakiern har inte eller insatsberedda bombare, men han har nervgas...Misslyckande.










Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.