Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_jerry

Deadly northern light

Startat av jerry, 2 oktober 2019 kl. 12:00:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Har inte studerat artilleriet ännu, inte heller vad gäller fo-stridsgrupper...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

thermopylai

Citat från: fvianello skrivet 18 april 2020 kl. 13:46:34
Hi thermopylai,
I'm sorry but 1985:DNL is officially out of stock in Europe. I've announced the grim news a few minutes ago on our site.

https://trlgames.com/2020/04/18/1985-deadly-northern-lights-afnorth-collapse/

Ok, thanks! I trust I'll manage to find a gamer friend who has it to play, judging by the interest here  :up:
Any plans for a second printing?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

fvianello

CiteraOk, thanks! I trust I'll manage to find a gamer friend who has it to play, judging by the interest here  :up:
Any plans for a second printing?

Not plans yet, but we're evaluating a reprint of its older brother - 1985: Under an Iron Sky

Elias Nordling

CiteraI trust I'll manage to find a gamer friend who has it to play, judging by the interest here

Check  :D
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Peojon

Har ett ex på väg, lär inte få plats att spela det hemma.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Mimer

Citat från: Strv102r skrivet 18 april 2020 kl. 15:29:19
Citat från: Andreas Lundin skrivet 18 april 2020 kl. 10:43:55
Jag saknar fördelningsnivån på Svenska förband... kan bli svårt att slå en landstigning utan fördelningarna... förstår att det är ett spel och att man behöver sätta stopp någonstans (men de har Milo representerade...).


Finns inte artilleriregementena med? Hur är det med Fo-stridsgrupperna?

Man får väl hoppas att artilleriet är representerat vid sidan av fördelningsnivån på något vis...

Folket

Citat från: Elias Nordling skrivet 19 april 2020 kl. 14:06:33
CiteraI trust I'll manage to find a gamer friend who has it to play, judging by the interest here

Check  :D

Finns det plats för en tredje spelare?

thermopylai

Citat från: Folket skrivet 20 april 2020 kl. 11:34:24

Finns det plats för en tredje spelare?

Uppdelning på WP, NATO, Sverige borde ju kunna funka? Då genereras kanske lite osäkerhet på om NATO verkligen kommer till Sveriges hjälp? (Vi stackare som tog ansvaret för hela vänsterflankens flygförsvar, snyft)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

fvianello

You could also appoint a separate Air or Naval Commander for each side, there's lot to do.

Peojon

Den Svenska OoB'n förbryllar mig....
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Peojon

Har inte läst reglerna ännu, så det kanske får sin förklaring, men de två I22 bataljonerna har vardera högre värden än stridsvagnsbrigader, likaså Fj-bataljonen. Visste nog inte att Fj var tänkt att sättas in som bataljon över huvud taget. K4 har jag inte hittat.
Det finns ett A1 Specialförband, vad kan det vara?
Hittar bara fyra norrlandsbrigader, borde det inte vara fem?
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

fvianello

A1 Special Forces near Stockholm is a Kustjägarna (Coastal Rangers) unit. They were Navy special forces based in proximity of Vaxholm.
I think they've been disbanded in 2000 and used to form the current 1st Marine Regiment.

Strv102r

Citat från: Peojon skrivet 24 april 2020 kl. 08:33:56
Har inte läst reglerna ännu, så det kanske får sin förklaring, men de två I22 bataljonerna har vardera högre värden än stridsvagnsbrigader, likaså Fj-bataljonen. Visste nog inte att Fj var tänkt att sättas in som bataljon över huvud taget. K4 har jag inte hittat.
Det finns ett A1 Specialförband, vad kan det vara?
Hittar bara fyra norrlandsbrigader, borde det inte vara fem?

Där ser man. Det intressanta är att I22 jägarbataljoner agerade kompanivis, och K4 i bataljon. Borde alltså vara tvärtom. Fallskärmsjägarna agerade plutonsvis har jag för mig. Och att en jägarbataljon har bättre stridsvärde än pansarbrigader  är ju bara löjligt. Det här hade jag stört mig på rejält. Och att brigaderna inte har rätt beteckningar. Det hade ju varit så enkelt!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

fvianello

#73
CiteraOch att en jägarbataljon har bättre stridsvärde än pansarbrigader  är ju bara löjligt.

I understand you didn't read the rules. 9.2, Small Scale Combat. Even without reading the rules, ever wondered why the Battalions values are printed in blue while the other units are in black or white?

CiteraOch att brigaderna inte har rätt beteckningar. Det hade ju varit så enkelt!

As I've already explained, mobilization brigades have been kept with the same designation of the "cadre" unit in order to allow identifying them easily and to avoid having 2 pages of rules only to explain where to place Swedish mobilized brigades.

Anyway, I don't think you're really interested into having answers.

EvilSpook

Citat från: Peojon skrivet 22 april 2020 kl. 17:38:09
Den Svenska OoB'n förbryllar mig....

Den här trådarna på BGG är lite upplysande tycker jag...
Hemvärnet
Enhetsnamnen

EvilSpook