Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av ATOs Biafra!

Startat av Strv102r, 8 december 2019 kl. 19:54:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Ett udda ämne! Ska bli en intressant paus mellan spel om spanska tronföljdskriget och det österrikiska dito. Man får ju ha lite variation!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Det finns ett bra spel därunder, men jag hittade en hel del hål i reglerna. Men kör så det ryker. :ultra:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Operationsområdet täcker hela Biafra och kringliggande nigerianska delstater.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Brickorna. Typiskt ATO. Kul att JEB Stuart har en roll. Sannolikt på rebellsidan, svårt att se honom som federal...

Elias Nordling

Han har nog inte tittat så noga på sina medsoldater :-D
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Kanske inte så bra syn på ålderns höst.

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 13 december 2019 kl. 14:46:30
Han har nog inte tittat så noga på sina medsoldater :-D

Han är väl van att ha svarta runt sig? Kanske inte med vapen...

Nisse

Nu börjar det närma sig värdegrundstime-out... :P Åter till spelet och originalämnet.

Strv102r

Utgångsläget våren 1967. De federala, Nigeria, har två brigader i väster, i Lagos. I de norra delstaterna Kwara och Benauteau har de två till med pansarbilsunderstöd.

Jag, rebellerna, Biafra, har en brigad i terminalhamnen Bonny i söder vid kusten, en vid gränsen mot Kwara, och en garnison i Edugu med en ledare. På flygplatsen i Port Harcourt har jag ett förband med gamla B-25 Mitchell lätta bombare.

Kriget inleds med attde federala rycker fram med brigaden från Beneateau  för att överflygla MIT gränsnära försvar. Jag drar tillbaka gräns brigaden till Egudu. Brigaderna i Lagos försöker landstiga i Bonny, men jag omgrupperar garnisonen i Egudu till Bonny, och med stöd av mina gamla B-25 avvärjs landstigningen som får återgå till Lagos.

Båda sidor mobiliserar mer förband. De federala tillför två brigader från en ny division i nordost och anfaller Egudu på halvtaskiga odds, men lyckas driva ut mitt försvar. Regeringen i Nigeria suckar lättat, fiaskot i Bonny var inte undantaget. Nu ska rebellerna krossas! En del i det är belägringen av Biafra, orsaken till svältkatastrofen som de flesta förknippar med Biafra snarare än själva stridshandlingarna, som leder till att min krigsvilja går ner ett steg varje GT. Spelet är längre än mina uthållighetspoäng. Jag måste skapa större uthållighet genom att köpa mat för resurser, men då blir det mindre vapen och förband, eller genom utländskt bistånd.

Strv102r

Random event blir att jag får välja mellan en FN-ledd humanitär biståndsoperation som går genom en korridor i de federala områdena, och övervakas av dem. Det valet innebär att min uthållighet sjunker hälften så snabbt som nu. Då kommer sannolikt strategin att svälta ut mig misslyckas. Alternativet är en illegal luftbro. Det ger mig mer resurspoäng som jag kan utrusta förband med, eller köpa uthållighetspoäng. Mer flexibelt. Jag väljer det senare.

Fronten vid Egudu ser ett passivt federalt agerande. Jag går till motanfall och tränger de gröna federala brigaderna bakåt.

Random event blir att Storbrittanien skickar observatörer till området. Det omöjliggör en annan random event, federala krigsbrott.

Lugnt vid norra fronten vid Egudu. De federala mobiliserar fler blå brigader i Lagos och börja röra sig österut mot den neutrala Midwest-delstaten. Jag anställer den tyske före detta franska främlingslegionären Rolf Steiner.

Strv102r

De federala marscherar in i den neutrala Mid-west delstaten, men det är en illa genomtänkt inmarsch. De hinner knappt över gränsen innan jag kan reagera och skicka brigader västerut som möter upp nära den västra delstatsgränsen. Att de federala inte genomför en amfibieoperation mot oljeterminalen i Forcados är obegripligt. Jag kan då med tåg transportera en brigad och ta oljeterminalen och oljekällorna runt den. På det hela gagnar inmarschen bara mig.  Steiner rekryterar legosoldatsbrigader åt Biafra.

Strv102r

På den norra fronten tar de federala terräng i djungeln sydost om Egudu. På den västra fronten försöker de federala kringgå norröver, men möts av legosoldatsbrigaderna.

I väster fortsätter manövrerandet norröver. Steiners brigad avdelas som reserv. De federala pumpar in fler brigader i norr. De verkar också bygga en styrka i öster för en tänkbar framryckning genom djungeln mot Calabar.

Årstiderna går, men det är inte några spektakulära framsteg för de federala. Random event handlar i huvudsak att den ena eller den andra partens krigföringsförmåga reduceras kraftigt av korruption. Biafra erkänns av två afrikanska länder.

Strv102r

De federala tränger en av legosoldatsbrigaderna bakåt i det nya västra frontområdet. Steiner stupar eller tillfångatas. Striderna i det nya östra frontområdet tar börjar.

Minimala förändringar kan tyckas. Jag hyr in von Rosen och hans svenska glada kumpaner med sina cessna kloner MFI 9 som agerar bombare.

Norra ovh västra frontområdet knyts ihop när de federala vika kringgå försvaret av Egudu. Jag får börja organisera BOFF-brigader, Biafran order of freedom fighters.

Strv102r

I nordväst viker legosoldatsbrigaden med ledaren Williams. I öster slår jag tillbaka. Det verkar bli mycket svårt för de federala att tvinga Biafra på knä innan spelet är slut.

I väster ger jag upp Benin City i Mid-West regionen. I öster tränger jag d federala norrut. Vid Egudu, i centern, håller jag om än med förluster. Jag kan lätt ersätta dem.

Slutläge. Biafra blir en självständig stat. Förhandlingarna handlar om hur stora och vilka delar av Mid-West som ska tillfalla Biafra. Focados med oljeterminalen och kringliggande oljefält är den stora knäckfrågan kan man anta.

Med ett annat federalt spel borde det kunna sluta annorlunda. Om man struntar i Mid- West neutralitet och besätter Focados GT1 med en amfibie-operation, och anfaller mer kraftsamlat i norr kan man kanske få en bättre start och beröva rebellerna den gynnsamma ekonomiska situation jag fick med både Mid-West och de egna oljeresurserna i min hand?

Vi provar!

Strv102r

Efter sommaren 1967. I norr har de federala jagat bort biafranerna från gränsen till Egudu. Landstigningen i Focados gick som planerat, oförsvarat ju, men motanfallet av en en brigad med en ledare som hade en chans på sex lyckades (6 slaget) så klart! De federala är tillbaka i Lagos och jag sitter på oljetillgångarna likt förbenat.

Hösten 67 försöker de federala med an landstigning i Bonny istället, terminalen för Biafras egen oljeindustri, och har hyfsade möjligheter. Men slår 1. I norr anfaller man kraftsamlat mot Egudu med stor segersannolikhet. Men slår 1. Random event är korruption för de federala. Resurstillförseln halveras och av deras 3D6 blir det bara 5 resurspoäng. Det blir en ny federal brigad bara. Tack vare att jag sitter på oljetillgångarna får jag också 3D6 resurstillförsel. Slår 18. Jag kan beväpna sex nya brigader.

Nästa GT börjar med random event Foreign major power intervenes. De federala återfår hoppet! Sovjetiskt stöd skulle öppna för mer resurser och tillgång till bättre flyg (Mig-15 och 17 samt Il-28 bombare) än lokalt ombyggda DC-3 och DC-4. Men det blir franskt stöd till Biafra. 1D6 till i resurstillförsel varje GT.

De federala ger upp där.